آشنا خواهید شد با...

مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه

درایو در تنیس روی میز

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه ضربه درایو در تنیس روی میز تعریف: ضربه با روی راکت را فورهند می گویند. ضربه

ادامه مطلب »

آشنایی با تنیس روی میز

وسایل و تجهیزات
  • راکت

از دو قسمت چوب و رویه تشکیل شده است .

چوب >>

از دو قسمت تیغه و دسته تشکیل شده است و بسته به نوع راکت گیری و روش بازی می تواند متفاوت باشد. حداقل ۸۵ درصد تیغه باید از چوب طبیعی باشد

رویه >>

رویه مهم تر از چوب راکت است. جنس آن از لاستیک است و با توجه به نوع استفاده دارای انواع : دونه دار معمولی رو به خارج و یا رو به داخل و یا لاستیک اسفنج دار با دون به داخل و یا خارج می باشد. هر طرف راکت که برای ضربه زدن استفاده می شود باید رویه داشته باشد .الزاماً یک طرف رویه قرمز و طرف دیگرآن مشکی است.

  • توپ

توپ باید کروی شکل، جنس آن از سلولویید یا موادپلاستیکی مشابه باشد. وزن توپ ۷/ ۲ گرم و قطر آن ۴۰ میلی متر است .رنگ توپ سفید یا نارنجی و مات است.

  • پوشش ورزشکار

شامل کفش ورزشی ، جوراب ، تیشرت و شلوارک است.

  • میز

سطح فوقانی میز به طول ۲۷۴ سانتی متر و به عرض۱۵۲/۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۷۶ سانتی متر از سطح زمین می باشد. سطح بازی باید دارای رنگی یک دست تیره و مات باشد وخط سفیدی به عرض ۲سانتی متر درامتداد لبه های آن به منظور مشخص کردن حدود میز و خط سفید میانی ۱ سانتی مترمی باشد. میز ازهرجنسی می تواند باشد مشروط براینکه اگر توپ استانداردی را از فاصله ۳۰ سانتی متری روی آن رها کنیم، حدود ۲۳ سانتی متر بالا بیاید .

  • مجموعه تور و گیره

مجموعه تورشامل: تور طناب ( آویز ) ودومیله نگه دارنده تور می باشند. طول تور ۱۸۳ سانتی متر و ارتفاع آن ۲۵/ ۱۵ سانتی متر می باشد. واحد خارجی دو پایه تور نیز باید به همین اندازه ۲۵ / ۱۵ سانتی مترخارج ازخطوط کناری باشد. و قسمت های انتهایی دو طرف تور بایدکاملاً به میله نگه دارنده متصل باشد.

سایر وسایل شامل کیف راکت، ساک دستی، چسب و ابر راکت و…

آشنایی با برخی از قوانین تنیس روی میز

رالی

    زمانی است که توپ در جریان بازی قرار دارد.

نت

 یعنی سرویسی که به تور برخورد کند و بدون دادن امتیاز سرویس تکرار شود.

 لت

عبارت است از یک رالی بدون نتیجه، یعنی حرکت از نو و تکرار سرویس.

 انسداد

   هنگامی صورت می گیرد که توپ بازیکن قبل از برخورد به روی میز ، به حریف یا راکت او برخورد کند.

 امتیاز 

عبارت است از یک رالی که منجر به نتیجه شود.

 دست بازی 

   دستی که حامل راکت است.

 دست آزاد

    دستی که حامل راکت نیست.

 ضربه

   عبارت است از برخوردی که از سوی بازیکن به وسیله راکت به توپ زده می شود.

سرویس صحیح

  • در شروع سرویس، توپ باید در کف دست آزاد، بدون حرکت و در پشت خط انتهایی ( بیرون میز ) و بالاتر از سطح میز قرار گیرد .
  • زننده سرویس باید توپ را بدون پیچ و حداقل ۱۶ سانتی متر به بالا ( عمود ) پرتاب کند.
  • توپ و راکت، هر دو باید در هنگام ضربه قابل مشاهده باشند.

نت ( حرکت از نو )

در موارد زیر حرکت از نو اعلام و سرویس مجدد زده می شود:

  • زمانی که سرویس صحیح به تور برخورد نماید ( نت شود ). در ضمن یک یا چند نت هیچ جریمه ای ندارد و باید
  • سرویس تکرار شود.
  • وقتی که سرویس زده می شود، داور تأیید کند که دریافت کننده سرویس آماده نبوده است.
  • زمانی که برق سالن در حین رفت و برگشت توپ، قطع شود.
  • زمانی که بازی به هر علتی توسط داور قطع شود.

امتیاز

 در موارد زیر بازیکن یک امتیاز از دست می دهد

  • اگر سرویس او خطا باشد.
  • اگر برگشت او خطا باشد.
  • اگر توپ دوبار متوالی به میزش برخورد کند.
  • اگر دست آزاد او در جریان بازی با سطح میز تماس پیدا کند.

میز

  • اگر هنگام بازی، بدن و یا دستی که راکت دارد با میز تماس پیدا کند اشکالی ندارد، ولی تماس دست آزاد با سطح میز و یا تکان ( جابه جایی ) سطح میز خطاست.
  • هنگام بازی، وارد شدن ضربه راکت به میز و یا کشیده شدن آن روی میز اشکالی ندارد.
  • لبه کناری میز جزء سطح بازی محسوب نمی شود.

مجموعه تور

  • اگر در بازی، توپ به میله نگهدارنده برخورد کند مثل این است که به تور برخورد کرده است. از این رو، اگر توپ سرویس به میله و یا تور برخورد کند، سرویس تکرار می شود .
  • برخورد راکت، بدن یا لباس بازیکن و یا هر آنچه که بازیکن با خود حمل می کند با تور یا میله نگهدارنده خطاست.

بازی (گیم)

بازیکنی که زودتر از حریف به امتیاز ۱۱ برسد برنده گیم خواهد بود. مگر اینکه ۱۰ – ۱۰ مساوی شوند که در این صورت بازیکنی برنده خواهد شد که ۲ امتیاز بیشتر به دست آورد، مثلاً ۱۶ – ۱۴ شود.

مسابقه

  • یک مسابقه شامل سه گیم از پنج گیم و یا چهار گیم از هفت گیم خواهد بود.
  • هر بازیکن یا زوج بازیکن می توانند حداکثر از یک وقت استراحت یک دقیقه ای در یکی از گیم های بازی و در پایان هر گیم، یک دقیقه استراحت استفاده کنند.

انتخاب سرویس، دریافت و یا میز

  • برای شروع بازی حق انتخاب سرویس، دریافت و یا میز با قرعه کشی توسط سکه تعیین می شود.
  • برنده قرعه می تواند سرویس یا دریافت سرویس و یا میز را انتخاب کند.
  • اگر برنده قرعه، زدن سرویس را انتخاب کند، الزاماً دریافت سرویس و انتخاب میز ( اینکه کدام طرف میز بایستد ) با حریف است. و اگر برنده قرعه، میز ( جا ) را انتخاب کرد، انتخاب دیگر با حریف خواهد بود.

ترتیب سرویس

  • پس از هر ۲ دریافت، نوبت سرویس به حریف می رسد و این روش تا پایان هر گیم ادامه می یابد.
  • اگر بازیکنان در شرایط ۱۰ ۱۰ مساوی قرارگیرند، به جای دو سرویس، بازی به صورت سرویس یکی در میان ادامه می یابد.
  • بازیکنی که در یک گیم، اولین سرویس را می زند، در گیم بعدی دریافت کننده خواهد بود.
  • اگر بازیکنان به موقع زمین بازی را تعویض نکنند، به محض اطلاع داور از این اشتباه، بازی از سوی داور متوقف و زمین ها، با همان امتیاز موجود، تعویض خواهد شد.
  • تحت هر شرایطی، امتیازات به دست آمده قبل از آگاهی از اشتباه رخ داده، کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

قوانین دوبل 

  • بازیکنان توپ های ارسالی به هر نقطه از میز را بدون هیچ محدودیتی یکی در میان پاسخ می دهند.
  • بازیکنان در سرویس دوبل صرفاً می بایست سرویس را از گوشه راست میز خود به گوشه راست میز حریف ارسال کنند. و در ادامه رالی این محدودیت وجود ندارد.
  • وقتی تیم شما دو سرویس خود را انجام داد دو سرویس بعدی توسط حریف مقابل زده می شود و زننده قبلی جای خود را با هم تیمی خود جابه جا می کند.

نکاتی در مورد تکنیک، تاکتیک و بازی تنیس روی میز :

تکنیک

  • توجه به دست آزاد هنگام اجرای تکنیک بسیار مهم است .دست آزاد مانند اهرمی به دست بازی و تعادل بدن کمک می کند هم زمان با چرخش کمر و شانه ها حرکت می کند.
  • بعد از اجرای هرتکنیک،سریعاً به حالت اولیه بازگردید تا اجرای تکنیک بعدی آسان تر شود.
  • تمامی تکنیک ها برای راست دست ها می باشد و برای چپ دست ها برعکس عمل شود.
  • مرکز ثقل بدن در طول بازی ثابت و سعی شود آن را پایین بیاوریم. به عبارتی بدن نباید بلند و کوتاه شود.
  • هنگام دریافت توپ، به وضعیت بدن و حالت آماده توجه داشته و به محل فرود توپ ، زمان ضربه به توپ، صفحه راکت حریف و پیچ توپ توجه کافی داشته باشیم.
  • در تمام طول بازی به حرکت پا توجه داشته و دقت کنیم.
  • در جلسه تمرینات، به سرویس و دریافت بسیار توجه شود و برنامه در هر جلسه تمرینی از اهم قرار گیرد.
  • تمرین با توپ زیاد جهت افزایش سرعت و اجرای صحیح تکنیک مؤثر است.
شرایط بازی

ارتفاع سالن و وضعیت آب و هوایی می تواند بر عملکرد ورزشکاران تأثیرگذار باشد.

کفپوش سالن روی حرکات پا تأثیرگذار است. روی کفپوش مصنوعی یا لاستیکی حرکات پا کمی مشکل میشود و بازیکنان حمله ای باید هنگامی که مثلا از طرف بک هند می چرخند تا یک پیچ رو یا اسمش فورهند بزنند توجه بیشتری داشته باشند. بازیکنان دفاعی نیز باید وقتی که به جلو حرکت میکنند تا یک جا خالی حریف را رد کنند، توجه بیشتری داشته باشند.

بهبود دقت

همانند بسیاری از تکنیکها و مهارتهای تنیس روی میز، دقت نیز یک مهارت است که باید بهبود یابد و برای این کار باید از هوش استفاده کنیم. این خوب نیست که پشت میز بروید و امیدوار باشید که در بازی دقت و ثبات شما بهبود یابد؛ شما نیازمند طرح و برنامه ای هستید که شرایطی را برای این وضعیت و بهبود آن فراهم سازید.

به طور کلی دقت به دو عامل بستگی دارد:
  • انتخاب ضربه درست در بازی، زاویه صحیح راکت و مقدار پیچ و سرعت مناسب که بتوان نسبت به ارتفاع و مکان فرود توپ به خوبی اقدام کرد.
  • مهارت در تکنیک برای هر ضربه، تا جایی که ضربات تفاوت اندکی با هم داشته باشند.
چگونه می توان به طور صحیح و هدفمند این دو عامل را بهبود بخشید؟
  • استفاده صحیح از تکنیک مورد نیاز
  • استفاده از یک تکنیک برای توپ های دریافت شده وتکرارآن و اینکه بعد از آن تکنیک چه حرکتی میتوان انجام داد و انتخاب صحیحترین حرکت لازم، سپس استفاده از تکنیک بعدی برای توپ هایی که در ادامه حرکت اول به سمت شما خواهند آمد این حرکت میتواند تصمیمات بعدی شما را بسازد.
  • تکنیک خود را در مقابل توپ ها و ضربات مختلف حریف محک بزنید. مثلا وقتی می خواهید لوپ بزنید، در مقابل پیچ زیر ،کافی است زاویه راکت را کمی بازتر کنید و مسیر حرکت را از پایین به بالا انتخاب نمایید به گونه ای که اگر ارتفاع بیشتری داشت در انتهای میز حریف فرود آید و اگر در جلوی میز حریف فرود آمد با ارتفاع پایین صورت گیرد. سعی نکنید سرعت چرخش یا مقدار پیچ را زیادکنید. در مقابل وقتی لوپ روی توپهای تاپ اسپین میزنید، سرعت چرخش و مقدار پیچ رویی را حفظ کنید ولی زاویه راکت باید بسته تر و مسیر حرکت باید کوتاه باشد. تا به حال تقریبا برای همه بازیکنان اتفاق افتاده که مسابقاتی را که پایاپای با حریف خود تا مراحل پایانی پیش میروند را بازنده میشوند. این حقیقت تلخ را یک بار هم که شده همه تجربه کرده اند. مثلا وقتی امتیازات  ۹-۹یا  ۱۰-۱۰ است.

آیا از خود متعجب نمیشوید که چرا همیشه باید بازیهای پایاپای را ببازید؟چگونه مسابقات را محکم تر شروع کنیم تا به چنین مشکلی گرفتار نشویم؟ برای این کار راههای زیر پیشنهاد میشود:

    1. استراتژی و تاکتیک اصلی را تغییر ندهید. چند امتیاز آخر مسابقه زمانی نیستند که با طرح و نقشهای جدید بازی را تغییر دهید. بهتر است بازی را جدیتر دنبال کنید نه اینکه بازی را رها کنید.حتی در آن لحظات برای پیروز شدن در مسابقه امیدواری خود را افزایش دهید.
    2. همیشه یک چشم خود را متوجه حریف کنید. این را بدانید که حریف ممکن است درهر حالتی تاکتیک و استراتژی خود را تغییر دهد، پس باید همانقدر که خود را ارزیابی میکنید، همین کار را برای حریف نیز انجام دهید. این کار زمانی اهمیت ویژه پیدا میکند که حریف تاکتیک خود را تغییر میدهد. در این حالت اگر هوشیار نباشید، چند امتیاز آخر میتواند برای شما تعجب آور باشد که واقعا چه اتفاقی افتاده است.
    3. حریف خود را بشناسید. چگونه در آن لحظات خود را حفظ کرده و برخود مسلط است؟ در زیر فشار چگونه به بازی ادامه میدهد یاچه موقع عصبانی میشود؟ به او خیره نشوید و مستقیم به او نگاه نکنید. این طوری ممکن است خشم شما را در برداشته باشد و بدتر بازی را از دست بدهید. وقتی در مقابل یک بازیکن قوی پیروز میشوید، خیلی خوشحالی نکنید و خود را گم نکنید. خود را خونسرد جلوه بدهید و واقعیات درونی خود را بروز ندهید. درون خود را آرام نمایید. اگر حریف رابشناسید واقعا بهتر میتوانید بازی کنید حتی در بعضی موارد می توانید برای کنترل کردن و آرام نمودن حریف، او را تشویق کنید. برای او دست بزنید، با لبخند یا حتی کلام او را تشویق کنید. این در واقع به شما کمک میکند که او را به کنترل خود درآورید.
    4. حریف ممکن است در لحظات بحرانی کارهایی را که مورد علاقه اش است انجام دهد. اگر او را بشناسید عکس العمل شما پس از آن بسیار مهم است و میتوانید با حالات روانی بر او مسلط شوید؛ ولی اگر از علایق او مطلع نباشید و روی او شناختی نداشته باشید، ممکن است کاری کنید که به ضرر خودتان باشد.
    5. خودتان را بشناسید. شناخت بازی خود بسیار مهم است. مثلا اگر حریف نسبت به سرویس قوی و کشنده ای که ارائه میدهید، خیلی ضعیف عمل می کند، مجددا آن را استفاده نکنید و برای امتیازهای حساس آن را نگهدارید.
    6. می توان با واقعیت کنار آمد. در حالی که ممکن است همیشه تصور کنید که مسابقات نزدیک و برابر را ازدست می دهید، ولی حقیقت نداشته باشد. ممکن است این گونه باختن ها، باعث فراموش شدن پیروزیهای شما نیز باشد ولی پیروزیهای خوبی را نیز که به دست آورده اید نباید فراموش کنید. سعی کنید نتایج شش ماه گذشته خود را یادداشت کنید و حقیقت کار را دریابید. بهیاد داشته باشید کیفیت تلاشی که در مقابله با کسانی که از شما بهتر بوده وآنها را شکست داده اید چقدر بوده است.
    7. برای هر امتیازی که به دست میآورید لازم نیست خوشحالی کرده و برتری خود را به حریف نشان دهید. زحمتی که برای امتیازات بهدست آمده میکشید، متفاوت است لذا برای امتیازی خوشحالی خود را بروز دهید که ارزشش را داشته باشد.
    8. تماشاچیان برای تمام امتیازات بازیکن مورد علاقه خود، او راتشویق نمیکنند حتی اتفاق میافتد که بازیکن حریف را بهخاطر امتیاز زیبایی که میگیرد تشویق میکنند در چنین لحظاتی حتی خودحریف هم شما را تشویق خواهد کرد

تاکتیک 

  • بررسی درباره نقشه و سیاست کلی بازی به منظور پیروزی در مسابقه را تاکتیک گویند. همچنین، در واقع پیروزی و شکست در یک مسابقه مستقیماً به تاکتیک مربوط می شود. اگر تکنیک بازیکن قوی باشد ولی تاکتیک نداشته باشد، پیروزی دشوار خواهد بود. تکنیک پایه تاکتیک است و بدون تکنیک نمی توان در مورد تاکتیک صحبت کرد. بعضی معتقدند تاکتیک ناشی از جمع بندی تجربیات در مسابقه می باشد و مرتب در حال رشد و تغییر می باشد. البته هر تاکتیکی برای هر بازیکنی مناسب نمی باشد و باید متناسب با خصوصیات هر بازیکن، تاکتیک برنامه ریزی شود. روش های تمرینی مناسب به پیشرفت تاکتیک کمک می کند.
طراحی تاکتیکهای تمرینی:

با توجه به مهارتهای آموخته شده و ویژگیهای اختصاصی دانش آموزان تاکتیک هایی طراحی کنید تا بازیکنان بتوانند با تمرین کردن به دفعات زیاد از آنها در شرایط مسابقه به صورت خودکار استفاده نمایند برای مثال میتوانید از دو برنامه تاکتیکی ذیل که بر اساس ضربه سوم زننده سرویس طراحی شده است استفاده نمایید.

تمرین ۱ : دانش آموز از گوشه سمت چپ میز سرویس ساید اسپین فورهند به بک هند میزند و در ضربه سوم (دومین ضربه پس از دریافت حریف) اسمش میزند.

تمرین ۲ : دانش آموز از گوشه سمت چپ میز با رویه بکهند سرویس ترکیبی( پیچ زیر + ساید اسپین)کوتاه مستقیم به فورهند حریف میزند در برگشت توپ تاپ اسپین فورهند یا بکهند را به سمت بکهند حریف ارسال میکند.

چگونه خود را آماده برگزاری مسابقات درون مدرسه ای تنیس روی میز کنیم؟

به منظور آشنایی دانش آموزان با شرایط مسابقات تیمی و انفرادی تنیس روی میز میتوان به صورت هفتگی یا ماهانه مسابقاتی بین دانش آموزان از آموخته هایشان برگزار کرد. در اجرای مسابقات درون مدرسه ای همه دانش آموزان مشارکت داده میشوند . دانش آموزان را میتوان از جلسه دوم به تیمهای  ۴ نفره تقسیم کرد . هر هفته مسئولیت برگزاری مسابقات از جمله ثبت و جمع بندی امتیازهای کسب شده بازیکنان تیمها، سازماندهی ملزومات،کمکهای اولیه، دعوت از مسئولین مدرسه، دعوت از والدین، تدارک هدیه تیم برتر، تیم اخلاق، درج نتیجه مسابقات در نشریه مدرسه، اطلاع رسانی به روزنامه محلی و … بر عهده یک تیم میباشد .نتایج هر هفته در جدولی که قابل رؤیت دانش آموزان باشد درج میشود و رتبه هر تیم مشخص میگردد.

ترتیب بازی ها به قرار زیر است:

ــ بازیکن شماره ۱ تیم اول با بازیکن شماره ۱ تیم دوم بازی انفرادی یک گیم ۱۱ امتیازی انجام میدهد.

ــ بازیکن شماره ۲ تیم اول با بازیکن شماره ۲ تیم دوم بازی انفرادی یک گیم ۱۱ امتیازی انجام میدهد.

ــ بازیکن شماره  ۳ و ۴ تیم اول با بازیکن شماره ۳ و ۴ تیم دوم بازی دوبل یک گیم ۱۱ امتیازی انجام میدهند.

پس از پایان هر بازی به برنده  ۱۰ امتیاز و بازنده  ۵ امتیاز داده میشود. در خاتمه نتیجه تیمی از جمع امتیازات انفرادی به دست می آید.

از نتایج حاصله میتوان رنکینگ هر یک از ورزشکاران را نیزدر طی هفته مشخص کرد. بازیهای گروهی و یا تمرینات انجام شده در طی جلسات را نیز میتوان به صورت رقابتی برگزار نمود و نتایج را در جدول درج کرد.

لازم است برای همه دانش آموزان درابتدا توضیح داده شود که برد و باخت مهم نیست ،کسب بیشترین امتیاز توسط هر بازیکن است که اهمیت دارد نه تعداد برد و باخت. 

دیدگاهتان را بنویسید