تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه تک (اسمش) در تنیس روی میز تعریف: ضربه حمله ای است. این تکنیک را می توان
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه ضربه تاپ اسپین (لوپ) در تنیس روی میز تعریف : تکنیکی است که با پیچ رویی
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه پوش (کات) در تنیس روی میز پوش (کات ) : تعریف کات : کات ضربه ای
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه پیچ و زوایای راکت گیری در تنیس روی میز در بازی تنیس روی میز، بازیکنان خوب
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه حرکات پا در تنیس روی میز حرکات به موقع پا و چگونگی جابه جایی پشت میز
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه ضربه درایو در تنیس روی میز تعریف: ضربه با روی راکت را فورهند می گویند. ضربه
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه سرویس در تنیس روی میز تعریف : سرویس ضربه شروع بازی است و از فنون مهم
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه راکت گیری در تنیس روی میز گرفتن نامناسب راکت، فرصت زدن ضربات خوب را از بازیکن
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه آشنایی با تنیس روی میز وسایل و تجهیزات راکت از دو قسمت چوب و رویه تشکیل
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت تنیس روی میز دوره دوم متوسطه تاریخچه تنیس روی میز خاستگاه این بازی در بریتانیا است که در سالهای ۱۸۹۰–۱۸۸۰ شاهزادگان (زمان
از دو قسمت چوب و رویه تشکیل شده است .
چوب >>
از دو قسمت تیغه و دسته تشکیل شده است و بسته به نوع راکت گیری و روش بازی می تواند متفاوت باشد. حداقل ۸۵ درصد تیغه باید از چوب طبیعی باشد
رویه >>
رویه مهم تر از چوب راکت است. جنس آن از لاستیک است و با توجه به نوع استفاده دارای انواع : دونه دار معمولی رو به خارج و یا رو به داخل و یا لاستیک اسفنج دار با دون به داخل و یا خارج می باشد. هر طرف راکت که برای ضربه زدن استفاده می شود باید رویه داشته باشد .الزاماً یک طرف رویه قرمز و طرف دیگرآن مشکی است.
توپ باید کروی شکل، جنس آن از سلولویید یا موادپلاستیکی مشابه باشد. وزن توپ ۷/ ۲ گرم و قطر آن ۴۰ میلی متر است .رنگ توپ سفید یا نارنجی و مات است.
شامل کفش ورزشی ، جوراب ، تیشرت و شلوارک است.
سطح فوقانی میز به طول ۲۷۴ سانتی متر و به عرض۱۵۲/۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۷۶ سانتی متر از سطح زمین می باشد. سطح بازی باید دارای رنگی یک دست تیره و مات باشد وخط سفیدی به عرض ۲سانتی متر درامتداد لبه های آن به منظور مشخص کردن حدود میز و خط سفید میانی ۱ سانتی مترمی باشد. میز ازهرجنسی می تواند باشد مشروط براینکه اگر توپ استانداردی را از فاصله ۳۰ سانتی متری روی آن رها کنیم، حدود ۲۳ سانتی متر بالا بیاید .
مجموعه تورشامل: تور طناب ( آویز ) ودومیله نگه دارنده تور می باشند. طول تور ۱۸۳ سانتی متر و ارتفاع آن ۲۵/ ۱۵ سانتی متر می باشد. واحد خارجی دو پایه تور نیز باید به همین اندازه ۲۵ / ۱۵ سانتی مترخارج ازخطوط کناری باشد. و قسمت های انتهایی دو طرف تور بایدکاملاً به میله نگه دارنده متصل باشد.
سایر وسایل شامل کیف راکت، ساک دستی، چسب و ابر راکت و…
زمانی است که توپ در جریان بازی قرار دارد.
یعنی سرویسی که به تور برخورد کند و بدون دادن امتیاز سرویس تکرار شود.
عبارت است از یک رالی بدون نتیجه، یعنی حرکت از نو و تکرار سرویس.
هنگامی صورت می گیرد که توپ بازیکن قبل از برخورد به روی میز ، به حریف یا راکت او برخورد کند.
عبارت است از یک رالی که منجر به نتیجه شود.
دستی که حامل راکت است.
دستی که حامل راکت نیست.
عبارت است از برخوردی که از سوی بازیکن به وسیله راکت به توپ زده می شود.
در موارد زیر حرکت از نو اعلام و سرویس مجدد زده می شود:
در موارد زیر بازیکن یک امتیاز از دست می دهد
بازیکنی که زودتر از حریف به امتیاز ۱۱ برسد برنده گیم خواهد بود. مگر اینکه ۱۰ – ۱۰ مساوی شوند که در این صورت بازیکنی برنده خواهد شد که ۲ امتیاز بیشتر به دست آورد، مثلاً ۱۶ – ۱۴ شود.
ارتفاع سالن و وضعیت آب و هوایی می تواند بر عملکرد ورزشکاران تأثیرگذار باشد.
کفپوش سالن روی حرکات پا تأثیرگذار است. روی کفپوش مصنوعی یا لاستیکی حرکات پا کمی مشکل میشود و بازیکنان حمله ای باید هنگامی که مثلا از طرف بک هند می چرخند تا یک پیچ رو یا اسمش فورهند بزنند توجه بیشتری داشته باشند. بازیکنان دفاعی نیز باید وقتی که به جلو حرکت میکنند تا یک جا خالی حریف را رد کنند، توجه بیشتری داشته باشند.
همانند بسیاری از تکنیکها و مهارتهای تنیس روی میز، دقت نیز یک مهارت است که باید بهبود یابد و برای این کار باید از هوش استفاده کنیم. این خوب نیست که پشت میز بروید و امیدوار باشید که در بازی دقت و ثبات شما بهبود یابد؛ شما نیازمند طرح و برنامه ای هستید که شرایطی را برای این وضعیت و بهبود آن فراهم سازید.
آیا از خود متعجب نمیشوید که چرا همیشه باید بازیهای پایاپای را ببازید؟چگونه مسابقات را محکم تر شروع کنیم تا به چنین مشکلی گرفتار نشویم؟ برای این کار راههای زیر پیشنهاد میشود:
با توجه به مهارتهای آموخته شده و ویژگیهای اختصاصی دانش آموزان تاکتیک هایی طراحی کنید تا بازیکنان بتوانند با تمرین کردن به دفعات زیاد از آنها در شرایط مسابقه به صورت خودکار استفاده نمایند برای مثال میتوانید از دو برنامه تاکتیکی ذیل که بر اساس ضربه سوم زننده سرویس طراحی شده است استفاده نمایید.
تمرین ۱ : دانش آموز از گوشه سمت چپ میز سرویس ساید اسپین فورهند به بک هند میزند و در ضربه سوم (دومین ضربه پس از دریافت حریف) اسمش میزند.
تمرین ۲ : دانش آموز از گوشه سمت چپ میز با رویه بکهند سرویس ترکیبی( پیچ زیر + ساید اسپین)کوتاه مستقیم به فورهند حریف میزند در برگشت توپ تاپ اسپین فورهند یا بکهند را به سمت بکهند حریف ارسال میکند.
چگونه خود را آماده برگزاری مسابقات درون مدرسه ای تنیس روی میز کنیم؟
به منظور آشنایی دانش آموزان با شرایط مسابقات تیمی و انفرادی تنیس روی میز میتوان به صورت هفتگی یا ماهانه مسابقاتی بین دانش آموزان از آموخته هایشان برگزار کرد. در اجرای مسابقات درون مدرسه ای همه دانش آموزان مشارکت داده میشوند . دانش آموزان را میتوان از جلسه دوم به تیمهای ۴ نفره تقسیم کرد . هر هفته مسئولیت برگزاری مسابقات از جمله ثبت و جمع بندی امتیازهای کسب شده بازیکنان تیمها، سازماندهی ملزومات،کمکهای اولیه، دعوت از مسئولین مدرسه، دعوت از والدین، تدارک هدیه تیم برتر، تیم اخلاق، درج نتیجه مسابقات در نشریه مدرسه، اطلاع رسانی به روزنامه محلی و … بر عهده یک تیم میباشد .نتایج هر هفته در جدولی که قابل رؤیت دانش آموزان باشد درج میشود و رتبه هر تیم مشخص میگردد.
ترتیب بازی ها به قرار زیر است:
ــ بازیکن شماره ۱ تیم اول با بازیکن شماره ۱ تیم دوم بازی انفرادی یک گیم ۱۱ امتیازی انجام میدهد.
ــ بازیکن شماره ۲ تیم اول با بازیکن شماره ۲ تیم دوم بازی انفرادی یک گیم ۱۱ امتیازی انجام میدهد.
ــ بازیکن شماره ۳ و ۴ تیم اول با بازیکن شماره ۳ و ۴ تیم دوم بازی دوبل یک گیم ۱۱ امتیازی انجام میدهند.
پس از پایان هر بازی به برنده ۱۰ امتیاز و بازنده ۵ امتیاز داده میشود. در خاتمه نتیجه تیمی از جمع امتیازات انفرادی به دست می آید.
از نتایج حاصله میتوان رنکینگ هر یک از ورزشکاران را نیزدر طی هفته مشخص کرد. بازیهای گروهی و یا تمرینات انجام شده در طی جلسات را نیز میتوان به صورت رقابتی برگزار نمود و نتایج را در جدول درج کرد.
لازم است برای همه دانش آموزان درابتدا توضیح داده شود که برد و باخت مهم نیست ،کسب بیشترین امتیاز توسط هر بازیکن است که اهمیت دارد نه تعداد برد و باخت.
با اسپرت آموز به روز باشید!