تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه آشنایی با تاکتیک های دفاع تیمی بدیهی است هنگامی که تیمی برای حمله آماده می شود، تیمی دیگر
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه دفاع روی تور تعریف: قابلیت بستن یا مسدود کردن راه حمله حریف در مقابل تور را، دفاع روی
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه دفاع داخل میدان (توپ گیری) تعریف دفاع داخل میدان ( توپ گیری) : برای جلوگیری از برخورد توپ
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه تاکتیک های حمله تیمی در والیبال همراه با فراگیری و پیشرفت در مهارت های اصلی، معلم باید دانش
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه تعریف حمله هدف نهایی یک تیم برای عبور از مرحله دریافت سرویس یا دفاع داخل میدان، حمله ای
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه خلاصه قوانین و مقررات والیبال تعداد بازیکنان حداکثر ۱۲ بازیکن برای هر تیم ( ۶ بازیکن درون زمین،
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه تاریخچه والیبال شاید حتی خود «ویلیام.جی.مورگان» هم، که ۱۲۶ سال پیش والیبال را پی ریزی کرد، فکر نمیکرد
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه پاس والیبال ارسال توپ با پنجه به منظور هدایت توپ به مناسب ترین محل برای حمله مهاجمان به
هدف نهایی یک تیم برای عبور از مرحله دریافت سرویس یا دفاع داخل میدان، حمله ای موفق است.
هدف اصلی حمله :
این است که توپ از روی تور طوری عبور داده شود که بازیکنان تیم حریف قادر نباشند توپ را در بازی حفظ کنند و یا اینکه نتوانند با حمله ای سخت توپ را برگشت دهند.
اصول پایه :
نکته های بیومکانیکی :
خطاهای رایج :
تعریف آبشار : سرازیر کردن توپ با قدرت و سرعت توپ به زمین حریف با یک دست را آبشار می گویند که امتیاز آورترین و مهیج ترین مهارت بازی والیبال است.
الف ) نزدیک شدن به توپ :
با پیش بینی مسیر و ارتفاع توپ و فاصله نسبت به تور، با برداشتن ( ۳ ۲ ) گام به توپ نزدیک شوید.
نکته :
شروع حرکت مهاجم برای پاس های بلند، نقطه اوج توپ و پاس های متوسط کمی قبل از نقطه اوج توپ و برای پاس های ۱۰ متر، رسیدن توپ به نوار بالای تور است.
ب ) پرش :
ج ) ضربه :
وضعیت بدن را از قوس به عقب، به قوس به جلو تغییر دهید.
دست ضربه را سریع به بالا و جلو بکشید.
در نقطه اوج پرش به روی توپ ضربه بزنید و حرکت دست را به سمت پایین ادامه دهید.
ضربه را با دست باز با انگشتان کمی خم و باز، ابتدا با پاشنه و سپس کف و انگشتان به پشت و روی توپ وارد کنید.
نحوه تماس با توپ و تعیین مسیر ضربه به توپ را با توجه به فواصل مختلف توپ نسبت به تور در نظر بگیرید.
د ) ادامه حرکت :
هم زمان با ضربه بدن را به سمت جلو خم کنید.
دست را به پایین و نزدیک بدن بیاورید.
روی پنجه پاها فرود بیایید. با خم کردن زانوها، تعادل بدن را کنترل کنید.
تعریف حمله جاخالی : این تکنیک حمله، نوعی حمله آرام است که به دو منظور از آن استفاده می شود:
آموزش حمله جاخالی :
بیشتر مراحل اجرای آن مشابه مهارت آبشار است با این تفاوت که درحمله جاخالی، دست به روی توپ ضربه نمی زند بلکه ضربه ای آرام توسط انگشتان به توپ وارد می شود. تماس با توپ شبیه به پاس پنجه با یک دست است و با انقباض مچ و انگشتان می توان به توپ به سمت بالا، جلو نیرو وارد کرد. محل تماس انگشتان با مرکز توپ است.
تمرین ۱: تقلید (سایه زدن) حرکت حمله بدون گام برداشتن و پرش نکته: حرکت بالا بردن دست ها، نیم تنه و حرکت دست ها قبل از ضربه، لحظه ضربه و بعد از ضربه با بلند شدن روی پنجه پاها و ادامه حرکت دست ضربه نمایش داده شود.
تمرین ۲: دانش آموزان در دو گروه روبه روی هم قرار می گیرند و با کوبیدن توپ به زمین با هر دو دست از بالا و پشت سر، توپ را به نفر مقابل می رسانند. (مانند شکل)
تغییرات تمرین:
تکرار تمرین با پرتاب توپ از روی تور ابتدا به منطقه عقب زمین و سپس به جلوی زمین مقابل، تکرار تمرین با دست ضربه، تکرار تمرین با اضافه کردن مراحل نزدیک شدن و پرش .
تمرین ۳: دانش آموزان در فاصله نزدیک به معلم می ایستند ، با بلند شدن بر روی پنجه و بدون جدا شدن از روی زمین، ضربه آبشار بر روی توپ ثابت را اجرا می کنند.
تغییرات تمرین:
تکرار تمرین با ایستادن معلم بر روی بلندی و اضافه کردن مراحل نزدیک شدن و پرش.
تمرین ۴: دانش آموزان در مقابل سرگروه خود به فاصله ۴ ۳ متر (مانند شکل) می ایستند و با پرتاب توپ از پایین، توپ را به سرگروه پاس می دهند و او بدون پرش آبشار می زند. بعد از هر پاس و آبشار، پاس دهنده و سرگروه جابه جا می شود و سرگروه به انتهای گروه می رود.
تمرین ۵: دانش آموزان در دو گروه روبه روی هم قرار می گیرند. هر دانش آموز توپ را با دست غیرضربه برای خود پرتاب می کند و بدون پریدن در بالاترین نقطه با ضربه آبشار، توپ را به زمین می زند و نفر روبه رو توپ را می گیرد و تمرین را تکرار می کند.
تمرین ۶: دانش آموزان در سه گروه مانند شکل الف می ایستند و با فرمان معلم هر سه دانش آموز ابتدا توپ خود را به بالا مقابل شانه ضربه پرتاب می کنند و سپس به سمت مرکز زمین مقابل ضربه می زنند.
تغییرات تمرین:
توپ توسط فرد دیگری پرتاب شود. پرتاب مناسب در مقابل شانه دانش آموز و اجرای ضربه از زیر تور.
ارتفاع تور متناسب با توانایی افراد تنظیم شود. سمت پرتاب توپ (راست و چپ) و محل استقرار دانش آموزان جابه جا شود. تکرار تمرین با اضافه کردن مراحل نزدیک شدن و پرش انجام شود. (مانند شکل ۱).
تمرین ۷: دانش آموزان در دو گروه مهاجمان و گروه توپ رسان مانند شکل قرار می گیرند و معلم با پرتاب توپ، پاس های متوسط می دهد.مهاجمان پس از آبشار توپ خود را برداشته و به انتهای گروه توپ رسان می رود و توپ رسان ها نیز بعد از رساندن توپ به معلم به انتهای گروه مهاجمان می روند.
تغییرات تمرین:
به جای معلم از یک گروه پاسور استفاده کنید و بعد از هر ضربه نفرات گروه ها در جهت عقربه ساعت جابه جا می شوند.
با اسپرت آموز به روز باشید!