آشنا خواهید شد با...

مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه

شوت هوک

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه شوت در بسکتبال شوت هوک شوت هوک از متداول ترین شوت ها در بسکتبال است که بیشتر توسط

ادامه مطلب »

تاریخچه بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه تاریخچه بسکتبال ورزش بسکتبال در سال ۱۸۹۱ میلادی در کشور آمریکا ابداع شده است. اما پیشینه این ورزش

ادامه مطلب »

اصول کلی دفاع

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه اصول کلی دفاع در بسکتبال دفاع خوب در بسکتبال مانند تمام رشته های تیمی دیگر هم ارزش با

ادامه مطلب »

سدکردن یا اسکرین

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه سدکردن (اسکرین) در بسکتبال سد کردن یا اسکرین، یکی از تکنیک های رایج و اثر بخش در بازی

ادامه مطلب »

تغییر مسیر با توپ

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه تغییر مسیر با توپ در بسکتبال یکی از مهارت های مهم و اساسی در آموزش بسکتبال مهارت تغییر

ادامه مطلب »

چرخش پا

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه چرخش پا در بسکتبال چرخش عبارت است از حرکت دورانی حول یک پا و به دنبال آن تغییر

ادامه مطلب »

گول زدن یا فریب

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه گول زدن (فریب) در بسکتبال فریب یکی از مهم ترین مهارت های ورزش بسکتبال است. درتعریف فریب یا

ادامه مطلب »

توپ گیری از سبد (ریباند)

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه توپ گیری از سبد (ریباند) در بسکتبال ریباند یکی از مهم ترین مهارت های بسکتبال است زیرا در

ادامه مطلب »

اصول کلی حمله تیمی

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه اصول کلی حمله تیمی در بسکتبال حمله تیمی به مجموعه حرکات فردی و گروهی بازیکنان، در ایجاد و

ادامه مطلب »

توپ گیری از سبد (ریباند) در بسکتبال

ریباند یکی از مهم ترین مهارت های بسکتبال است زیرا در زمان حمله یک ریباند موفق آغاز یک حمله جدید است و در زمان دفاع نیز ریباند موفق جلوگیری از کسب امتیاز توسط تیم مقابل و نیز آغاز یک حمله است.

برای اجرای مهارت ریباند بهتر است در ابتدا این موضوع از سوی معلم کلاس مطرح شود که بازیکن همیشه باید این تفکر را در ذهن داشته باشد که هیچ توپی گل نمی شود و با این تفکر بازیکن همواره قبل از آگاه شدن از نتیجه یک شوت به سمت سبد هجوم برده و خود را برای دریافت توپ از سبد آماده می سازد.

رهنمودهای آموزشی

برای انجام یک ریباند موفق علاوه بر خصوصیات پیکری که مادرزادی است، بر تقویت ویژگی های زیر در بازیکنان تمرکز کنید:

  • ویژگی های جسمانی و حرکتی
  • ویژگی های تکنیکی
  • ویژگی های تجربی

ویژگی های جسمانی و حرکتی

  • پرش پرقدرت و بلند که حاصل عضلاتی قدرتمند در ناحیه مچ پا، ساق پا و ران ها است.
  • چابکی و سرعت عکس العمل بالا که فرد را قادر می سازد در کمترین زمان و در بهترین نقطه مستقر شده و برای ریباند توپ آماده گردد.

ویژگی های تکنیکی

  • حالت تعادلی :

قبل از ریباند، پاها به اندازه عرض شانه باز است و زانوها آماده به حالت خمیده، سر بالا، دست ها به اندازه عرض شانه باز و بالاتر از شانه ها و مچ و انگشتان به سمت بالا خمیده است.

  • پرش :

 بازیکن با حرکت چرخشی دست ها و با فشار روی پاها پرش را به صورت درجا انجام می دهد. در این شرایط بهترین حالت اینکه زاویه ران با ساق پا حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ درجه است.

  • دریافت توپ :

دست ها در حالت کاملاً مستقیم و کشیده به سمت توپ حرکت می کنند و در بالاترین نقطه تماس، توپ را دریافت می نمایند.

  • فرود :

به منظور دفع نیروهای فشاری و ضربه ای که به پاها وارد می شود هم زمان با فرود، پاها از ناحیه زانو خم می شوند و دست ها از ناحیه آرنج خم شده و توپ در کنترل و مهار کامل بازیکن در ناحیه شکم قرار می گیرد.

  • اقدام بعد از ریباند :

 متناسب با اینکه ریباند دفاعی است یا حمله ای اقدام بعدی بازیکن مشخص می شود. به عنوان مثال در ریباند تهاجمی ( حمله ای ) ، آمادگی فرد برای شوت مجدد مهم ترین اقدام است درحالی که در ریباند تدافعی، حفظ و مالکیت توپ از اهمیت ویژه برخوردار است و اینکه در سریع ترین زمان ممکن توپ در اختیار بازیکن مؤثر بعدی قرار داده شود. به علاوه پس از ریباند می توان اقدام به یک پاس سریع به خارج محوطه سه ثانیه کرد یا با انجام دریبل از محوطه خارج شد و یا با ارسال پاس بیسبالی یک ضد حمله را آغاز کرد.

نمونه تمرینات

تمرین ۱: دانش آموزان در دو ستون مقابل یکدیگر قرار می گیرند، هر فرد توپ را به بالای سر نفر اول ستون مقابل پرتاب می کند و به انتهای ستون خود می رود. ریباندکننده پس از دریافت توپ، آن را بالای سر نفر اول ستون مقابل پرتاب می کند وسپس به انتهای ستون خود می رود.
تمرین ۲: دانش آموزان در یک ستون رو به تخته قرار می گیرند، نفر اول توپ را به تخته می زند و به سرعت به انتهای ستون می رود تا نفر بعدی توپ را ریباند کرده و پس از ریباند، مجدداً توپ را به تخته بزند تا نفر بعدی ریباند کند و این کار تا هر زمان که معلم صلاح ببیند ادامه می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید