آشنا خواهید شد با...

مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه

دفاع انفرادی دربسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دفاع در بسکتبال اکثر بازیکنان بسکتبال علاقه بسیاری به دریبل و شوت زدن دارند که البته از مهارت

ادامه مطلب »

کارِ پا حمله در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کارِ پا در حمله بسکتبال حرکات بدون توپ مانند پریدن، دویدن، تغییر مسیر، توقف ها و چرخش ها

ادامه مطلب »

شوت در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه شوت در بسکتبال شاید شوت زدن یکی از شناخته شده ترین مهارت های بسکتبال باشد؛ زیرا تقریباًً همه

ادامه مطلب »

دریبل در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دریبل در بسکتبال زمین زدن توپ با یک دست و به صورت قانونی که بدون وقفه و یا

ادامه مطلب »

پاس و دریافت در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه پاس و دریافت در بسکتبال پاس دادن، یعنی پرتاب توپ به محدوده ای مشخص و برای بازیکنی دیگر

ادامه مطلب »

کار با توپ در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کار با توپ بسکتبال به طور مختصر کار با توپ زمانی انجام می شود که دانش آموز توپ

ادامه مطلب »

دفاع در بسکتبال

اکثر بازیکنان بسکتبال علاقه بسیاری به دریبل و شوت زدن دارند که البته از مهارت های پایه و اصلی بسکتبال هستند، اما انجام این مهارت ها نیازمند در اختیار داشتن توپ هستند. دفاع، این امکان را فراهم می آورد که مالکیت توپ را در اختیار بگیرید. اوّلین گام در زمینه یادگیری مهارت های دفاعی آموزش دفاع انفرادی یا دفاع تک به تک است.

آموزش دفاع انفرادی

  1. حالت دفاعی :

در حالت دفاعی مناسب باید  :

  • پاها حداقل به اندازه عرض شانه از هم باز باشند، )عریض تر از حالت بازیکن مهاجم باشد( و وزن به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم شود.
  • یکی از پاها قدری جلوتر از پای دیگر باشد، به عنوان راهنمایی پنجه پای عقب، حداقل با پاشنه پای جلو در یک امتداد باشد،
  • زانوان خمیده باشند.
  • پشت حتی الامکان عمودی، سر و چشم ها متوجه روبه رو باشند.
  • جهت حفظ تعادل، سر در مرکز بدن و بینی عقب تر از پنجه های پا قرار گیرند.
  • دست های دانش آموز در موقعیتی قرار گیرند که حداکثر فشار را بر مهاجم وارد کنند.

  • در صورتی که مهاجم در حال دریبل، مثلاً با دست راست خود باشد، دست راست مدافع به سمت بالا برای دست دریبل مهاجم ( دست راست ) مزاحمت ایجاد کند دست دیگر، در این حالت دست چپ مدافع، به صورتی که کف آن به طرف دریبل زن باشد، در ارتفاع شانه قرار گرفته تا برای پاس یا شوت مزاحمت ایجاد کند.
  • در صورتی که مهاجم دریبل خود را متوقف کند، دانش آموز باید با حفظ حالت دفاعی خود با هر دو دست، مانند تصویر آینه ای، توپ را تعقیب کند.
  • در مراحل مقدماتی، دانش آموز در تمام شرایط بین مهاجمی که از او دفاع می کند و سبد قرار داشته باشد.
  1. کار پای دفاعی :
  • یادگیری و انجام صحیح مهارت پای دفاعی،دانش آموزان را قادر به دفاع کردن در موقعیت های مختلف مسابقه می نماید.
  • کار پای دفاع در واقع یک حرکت جانبی در حالت دفاعی مستحکم و با تعادل است.
  • این حرکت با چرخش اندک پایی که در جهت حرکت مهاجم قرار دارد، به سمت بیرون آغاز می شود، به این پا، پای جلو گفته می شود.
  • سپس دانش آموز باید با فشار بر پای دیگر ( پای عقب ) و گام برداشتن با پای جلو حرکت کند.
  • بنابراین اگر دانش آموز به سمت چپ حرکت می کند، پای چپ، پای جلو بوده و طبعاً اگر به سمت راست حرکت کند، پای راست پای جلو خواهد بود.
  • سپس دانش آموز با گام پای عقب، دوباره در وضعیت قبلی قرار می گیرد.
  • حرکت پای دفاعی از دویدن کندتر است، اما با تمرین و تکرار می توان به خوبی شرایط مناسب دفاعی را فراهم آورد.

نمونه تمرینات

تمرین ۱

پس از نمایش هر یک از موارد توضیح داده شده در این بخش، با انتخاب ۲ دانش آموز در هر گروه چگونگی انجام هر مهارت را به عنوان سؤال مطرح شده از سایرین بخواهید تا اشکالات احتمالی را مشاهده و بیان کنند. سپس با اختصاص زمان به سایر دانش آموزان، به آنان فرصت دهید تا انجام مهارت را تجربه کنند.

تمرین ۲

تمرین حالت دفاعی: دانش آموزان هر گروه که در محدوده خاصی قرار دارند با علامت معلّم در حالت مناسب دفاعی قرار می گیرند. سپس با اشاره معلّم به جهت اشاره شده با پای دفاعی حرکت م یکنند و با علامت بعدی معلّم، جهت حرکت خود را با حفظ حالت دفاعی تغییر می دهند.

تمرین ۳

تمرین ۱ علیه ۱ برای عکس العمل و حالت دفاعی: هرگروه از دانش آموزان با در اختیار داشتن یک توپ (به صورتی که در شکل نمایش داده شده) در دو صف روبه روی یکدیگر قرار می گیرند.

  • دانش آموز ۱، توپ را به دانش آموز ۲ پاس داده و به طرف او می دود و در حالت دفاعی قرار می گیرد.
  • دانش آموز ۲ پس از دریافت توپ، شروع به دریبل زدن در حالت ساکن می کند و در این حالت در مقابل دانش آموز ۱ از توپ محافظت می کند. مدافع سعی میکند برای حداکثر ۳ تا ۵ ثانیه توپ را به طور صحیح دفاع کند.
  • پس از آن دانش آموز ۲ دریبل را متوقف کرده و برای پاس دادن به دانش آموز ۱ و یافتن محدوده پاس مناسب توپ را حرکت می دهد.
  • در این شرایط، دانش آموز ۱ به صورت آینه ای مسیر حرکت توپ را با دستان خود دنبال می کند.
  • پس از انجام پاس، دانش آموز ۲ به سمت دانش آموز ۳ دویده و تمرین عیناً در طرف دیگر انجام می شود.
  • هر دانش آموز مدافع پس از اتمام کار خود به انتهای صفی که از آن دفاع کرده می رود.

تمرین ۴

تمرین ۱ علیه ۱ برای حالت و کار پای دفاعی: هر ۳ دانش آموز با در اختیار داشتن یک توپ در محل تعیین شده قرار می گیرند.

  • دانش آموز ۱ با دریبل به صورت زیگ زاگ به طرف نیمه زمین دریبل می زند، در حالی که توسط دانش آموز ۲ دفاع می شود.
  • با رسیدن دانش آموزان ۱ و ۲ به نیمه زمین، دانش آموز مدافع و مهاجم جای خود را عوض می کنند و به سمت خط انتهایی اوّلیه و دانش آموز شماره ۳ باز می گردند.
  • سپس دانش آموزان ۳ و ۱ به همین ترتیب، تمرین را ادامه می دهند. معلّم در مورد تعداد و دفعات تکرار تمرین تصمیم گیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید