تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه آشنایی با تاکتیک های دفاع تیمی بدیهی است هنگامی که تیمی برای حمله آماده می شود، تیمی دیگر
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه دفاع روی تور تعریف: قابلیت بستن یا مسدود کردن راه حمله حریف در مقابل تور را، دفاع روی
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه دفاع داخل میدان (توپ گیری) تعریف دفاع داخل میدان ( توپ گیری) : برای جلوگیری از برخورد توپ
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه تاکتیک های حمله تیمی در والیبال همراه با فراگیری و پیشرفت در مهارت های اصلی، معلم باید دانش
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه تعریف حمله هدف نهایی یک تیم برای عبور از مرحله دریافت سرویس یا دفاع داخل میدان، حمله ای
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه خلاصه قوانین و مقررات والیبال تعداد بازیکنان حداکثر ۱۲ بازیکن برای هر تیم ( ۶ بازیکن درون زمین،
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه تاریخچه والیبال شاید حتی خود «ویلیام.جی.مورگان» هم، که ۱۲۶ سال پیش والیبال را پی ریزی کرد، فکر نمیکرد
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره دوم متوسطه پاس والیبال ارسال توپ با پنجه به منظور هدایت توپ به مناسب ترین محل برای حمله مهاجمان به
تعریف دفاع داخل میدان ( توپ گیری) : برای جلوگیری از برخورد توپ با زمین علاوه بر دفاع روی تور از تکنیک فردی دیگری به نام توپ گیری یا دفاع در داخل میدان نیز استفاده می شود.عملکرد کارآمد در توپ گیری می تواند منتهی به یک حمله برگشتی موفق شود و کاستی های تیم در دفاع روی تور را پوشش دهد. در توپ گیری اغلب از تکنیک ساعد یا ارسال با ساعد یک دست استفاده می شود که با توجه به سطح دانش آموزان در این درس به توپ گیری مقدماتی با ساعد می پردازیم.
اصول پایه:
الف بازوها :
ب پشت :
نکته های بیومکانیکی:
برای نزدیک کردن مرکز ثقل به زمین پاها به سرعت و هم زمان بیشتر از عرض شانه باز می شود.
خطاهای رایج:
توپ گیری شامل سه مرحله اساسی است :
مرحله اول : حرکت و جاگیری مناسب
مرحله دوم : اتخاذ وضعیت مناسب بدن
مرحله سوم : تماس توپ
تمرین ۱: معلم ضربه آبشار را تقلید می کند، و دانش آموزان که در فاصله ۳ الی ۴ متری او ایستاده اند در مقابل بازوی ضربه دست معلم وضعیت مناسب توپ گیری را اتخاذ می کنند.
تغییرات تمرین:
با علامت دست معلم، حرکت به جلو، عقب، راست و چپ را با دوگام و تغییر سطح اتکای کم به زیاد را با دانش آموزان تمرین کنید.
حرکت را از دوگام شروع و به سه یا بیشتر ختم کنید.
حرکت به طرفین را با زاویه ۴۵ درجه اجرا کنید.
تمرین ۲: دانش آموزان را ۲ به ۲ در نقش مهاجم و مدافع مطابق شکل در زمین مستقر کنید .با علامت دادن های مهاجم ( به جلو، عقب، چپ و راست ) مدافع حرکت می کند و اتخاذ وضعیت آماده را نشان می دهد. در تکرار تمرین، مهاجم به جای علامت، جهت پاهایش را به سمت راست یا چپ تغییر می دهد و مدافعین با قرار گرفتن در جهت پاهای مهاجم، اتخاذ وضعیت آماده را نشان می دهد.
تمرین ۳: دانش آموزان را مانند شکل در یک صف و روبه روی معلم مستقر کنید. توپ توسط معلم با پرتابی مشابه آبشار ارسال می شود و دانش آموزان باید به نوبت از بیرون زمین حرکت کنند و با اتخاذ وضعیت آماده توپ را مانند دروازه بانان در داخل سینه و شکم دریافت کنند و به انتهای صف خود بروند. (مطابق تصویر)
تغییرات تمرین:
تغییر محل استقرار دانش آموزان از منطقه ۶ به مناطق ۱ و ۵.
تغییر محل ارسال توپ و حرکت دانش آموزان به سمت محل ارسال.
به جای گرفتن توپ، توقف توپ بر روی ساعد.
ارسال کمی عمودی توپ به بالا.
ارسال توپ به بالا و جلو.
برگرداندن توپ با ساعد.
ارسال با ساعد از منطقه ۱.
ارسال با ساعد از منطقه ۵.
تمرین ۴: دانش آموزان را مانند شکل در گروه های کوچک در مقابل سرگروه در زمین مستقر کنید.سرگروه با پرتاب توپ به خود پاس می دهد و روبه روی مدافع ابتدا ضربه ساده و آرام آبشار روی ساعد مدافعان می زند و مدافعان با ساعد توپ را به سرگروه برمی گردانند و به انتهای گروه خود می روند.
تغییرات تمرین:
اجرای تمرین با ضربه سخت.
اجرای تمرین با حمله جاخالی بلند.
تمرین ۵: دانش آموزان را (در نقش مدافع) مانند شکل در گروه های کوچک در مقابل سرگروه (در نقش مهاجم) و در وضعیت پشت به او در زمین مستقر کنید. مهاجم با پرتاب توپ مقابل خود، نام مدافع را صدا می زند و بلافاصله به سمت ساعد او ضربه می زند، مدافع باید به سرعت ۱۸۰ درجه چرخش و با اتخاذ وضعیت آماده با ساعد توپ گیری کند.
تمرین ۶: دانش آموزان را مانند شکل در یک صف و روبه روی معلم مستقر کنید. دانش آموزان از منطقه ۶ زمین، تمرین را شروع می کنند. معلم توپ را به روی ساعد دانش آموز پرتاپ می کند. هر دانش آموز باید بعد از حرکت، توپ را با ساعد به سمت هدف ارسال کند.
تغییرات تمرین:
ارسال توپ با ضربه آرام.
ارسال توپ با ضربه سخت.
تغییر محل استقرار دانش آموزان از منطقه ۶ به ۵ و ۱.
در صورت موجود بودن توپ به تعداد کافی، هر دو دانش آموز با یک توپ ، ضربه و توپ گیری را با هم تمرین می کنند.
با اسپرت آموز به روز باشید!