اهداف کلی:
مهارت در راه رفتن
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
دانستنی های معلّم
در بين يک تمرين و تمرين يا حرکت ديگر، معلم با علامت دادن دانش آموزان را متوقف مى کند. براى اين کار از سوت يا علامت ديگرى که بين معلم و دانش آموزان به صورت قراردادى مشخص مى گردد، استفاده مى شود. پس از توقف، معلم مى تواند توضيحات لازم را در مورد حرکات ارائه دهد. براى مثال، ممکن است دانش آموزان هنگام ايستادن يا راه رفتن داراى اشکالاتى باشند که معلم بايد هنگام انجام حرکات توسط دانش آموزان، در بين آن ها، حرکت کند و موارد را تذکر دهد. اشکالات احتمالى عبارت اند از:
وسايل مورد نياز:
سوت
روش اجرا
پس از استقرار دانش آموزان به شکل پراکنده و با فاصله ى مناسب، از آن ها بخواهيد به انجام فعاليت هاى زير بپردازند. به آن ها بگوييد:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
سوت
دانستنی های معلّم
در اين مهارت نيز معلم ضمن توجه به حرکات دانش آموزان ، پس از اتمام زمان يک تمرين، با سوت آن ها را متوقف کرده و موارد لازم را بيان م ىکند و سپس، مجدداً تمرين ديگر را توضيح مى دهد و از دانش آموزان مى خواهد با صداى سوت، تمرين جديد را انجام دهند. اشتباهاتى که هنگام دويدن ممکن است وجود داشته باشد عبارت اند از:
روش اجرا
دانش آموزان در مهارت دويدن نيز با استقرار پراکنده با علامت معلم يک تمرين را انجام مى دهند و با صداى سوت او متوقف مى شوند . به دانش آموزان تذکر داده مى شود که مراقب باشند به همديگر برخورد نکنند. قبلاً شکل هايى مثل مستطيل و … را که در تمرينات وجود دارد، روى زمين بکشيد. اضلاع شکل ها بايد بلند باشد تا امکان دويدن در فاصل هى بيشتر فراهم شود.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ براى خط کشى و علامت گذارى، مانع، زمين مناسب
دانستنی های معلّم :
روش اجرا
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
کيسه ى لوبيا(شن)
دانستنی های معلّم :
روش اجرا
دانش آموزان در وضعيت استقرار صفى با توجه به تعداد آن ها در يک، دو يا چند صف قرار مى گيرند و سرگروه ها در جلوى دانش آموزان مستقر مى شوند.
همان طورکه دانش آموزان راه مى روند به وسط زمين بيايند و يک دايره تشکيل داده و در حالت درجا اين فعاليت ها را انجام دهند.
بازى تور و ماهى را به شرح زير انجام دهيد:
يک نفر به عنوان تور ماهيگيرى انتخاب مى شود. محوطه ى بازى به اندازه ى يک زمين واليبال ) ۱۸*۹ متر) است. هرکس از کادر خارج شود، در واقع، از آب بيرون افتاده است و خفه مى شود. فردى که به عنوان تور انتخاب شده است، هرکس را لمس کند، او نيز به وى اضافه شده و تور بزرگ تر مى شود. آخرين نفرى که به تور نيفتاده، برنده است.
بازى امدادى با کيسه ى لوبيا را به شرح زير انجام دهيد:
کلاس را به ۴ گروه تقسيم کنيد. زمينى به اندازه ى زمين واليبال ۱۸*۹ متر مشخص کنيد. دو گروه در دو گوشه ى زمين با فاصله چند متر قرار مى گيرند. کيسه ى لوبيا در دست سرگروه ها قرار دارد. با صداى سوت معلم، مسابقه شروع مى شود. مسير دويدن دور زمين بوده و در عکس جهت حرکت عقربه هاى ساعت است. هيچ کس نبايد داخل محوطه ى زمين شود، در غير اين صورت از امتيازش کم مى شود. هرکسى که يک دور کامل بدود کيسه را به نفر بعدى مى دهد. اين مسابقه چند بار تکرار مى گردد تا اثرات خوبى در افزايش استقامت قلبى عروقى داشته باشد.
اهداف کلی:
آشنايى با وضعيت هاى بدنى
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز: لوحه ى آموزشى «الف» حرکات پايه و وضعيت بدنى
در تصاوير ديگر، شکل بالا فرم هاى نادرست و شکل آخر (پايين) فرم درست خوابيدن روى تخت را نشان مى دهد. تصاوير دوم، فرم درست خوابيدن روى زمين را نشان مى دهد البته اگر فرد روى سمت راست بدن خود بخوابد.
خودآزمايى
پاسخ سؤال يک:
پاسخ سؤال دو:
اهداف کلی
بهبود انعطاف پذیری
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
سوت، توپ ورزشى
دانستنی های معلّم :
روش اجرا :
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
آشنايى با جهات بالا، پايين، عقب، جلو، چپ، راست، زير، رو و وسط
حیطه مهارتی:
وسايل مورد نياز:
توپ، پله، چند نيمکت، حلقه ى هولى هوپ، بادکنک
دانستنی های معلّم :
معلم مى تواند براى کمک به ساير دروس، هر مفهومى را از طريق بازى و حرکت به روش آسان تر به دانش آموزان تعليم دهد؛ مثلاً علاوه بر مفاهيم فوق آشنا ساختن آن ها با مفاهيم مختلف رياضى(جمع، تفريق و …) مفاهيم علوم و … .
روش اجرا :
بادکنک را به سمت راست و به سمت چپ بزنند. به بادکنک ضربه بزنند و به جلو حرکت کنند،( يک بار با دست راست و يک بار با دست چپ). بادکنک را به سمت بالا بزنند و صبر کنند تا پايين بيايد و به زمين برسد اما قبل از آن که به زمين بخورد، دوباره آن را به سمت بالا بزنند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
تمرین تقويت عضلات دست ها:
تمریت تقويت پاها:
تمرين تقويت دست ها:
تمرين تقويت عضلات شکم:
تمرين تقويت پاها:
تمرين تقويت دست ها:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
چند قطعه طناب
دانستنی های معلّم :
روش اجرا:
دانش آموزان روى زمين بنشينند، زانوها را خم کنند، بدن را به عقب متمايل نمايند، وزن خود را روى دست ها منتقل کنند و اين حرکات را انجام دهند:
دانش آموزان دونفره مقابل هم ديگر بنشينند، پاها را در هم قلاب کنند و با گرفتن سر يک قطعه طناب در دست يک ديگر حرکت دراز و نشست دونفره را به تناوب تا زمان احساس خستگى انجام دهند. سپس ۳۰ ثانيه استراحت کنند.
از دانش آموزان بخواهيد در همان حالتى که مقابل هم نشسته اند پاها را از زمين بلند کنند و کف پاها را به هم بچسبانند. بدن به عقب متمايل مى شود دست ها از عقب به زمين تماس دارند و بدن را حمايت مى کنند. در اين حالت، حرکت پاى دوچرخه را با فشار کنترل براى ۳۰ ثانيه انجام دهند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آموزشى «ب» و آمادگى جسمانى
دانستنی های معلّم :
روش اجرا:
به نظر شما کدام يک از اين ها ورزشکار هستند؟ فکر مى کنيد کدام يک از اين ها آماده ترند ؟
بچه ها شما دوست داريد مثل اين تصوير ورزشکارى قوى و آماده باشيد؟ چکار بايد بکنيد؟
پاسخ: ۱ ورزش کنيم. ۲ خوب غذا بخوريم.
سپس معلم سه نفر از دانش آموزان را که به تشخيص خود از نظر جسمانى ضعيف، متوسط و قوى هستند، انتخاب مى کند و از آن ها مى خواهد که به جلوى تابلو بيايند. بچه ها به اين ترتيب قرار مى گيرند:
مثال : حسن – على – حسين
سپس از آن ها مى خواهد که حرکت بشين و پاشو را با علامت معلم تا هنگام خستگى انجام دهند و هر کدام زودتر خسته شدند حرکت را متوقف کنند. در نهايت، نتايج زير به دست مى آيد:
على ديرتر از همه خسته مى شود ← نفر ا وّل
حسن زودتر از على و ديرتر از حسين خسته مى شود ←نفر دوم
حسين زودتر از حسن و على خسته مى شود ← نفر سوم
سپس معلم از دانش آموزان سؤال مى کند.
بچه ها، چه کسى اوّل شد؟ پاسخ: على
چه کسى دوم شد؟ پاسخ: حسن
چه کسى سوم شد؟ پاسخ: حسين
بچه ها چرا على اوّل شد؟ پاسخ: چون ديرتر از همه خسته شد، قوى تر بود، آماده تر از حسن و حسين بود و … پس، آمادگى على از دوستانش قدرى بيشتر بود؛چون، حرکت بشين و پاشو را بيشتر انجام داد. حتماً على آقا بيشتر ورزش مى کند و تحرک دارد. درسته على آقا؟ بچه ها على آقا به خاطر اين ديرتر خسته شده، و نفر اوّل شد که عضلات پاهايش قوى تر بود، تحملش بيشتر بود و حتماً آمادگى قلب و تنفسش نيز بيشتر بوده است.
بچه ها به نظر شما، چرا حسين سوم شد؟ پاسخ: چون زودتر از همه خسته شد. چون آمادگى کم ترى داشت.ديديد که حسين قلبش تند مى زد و تند تند هم نفس مى کشيد. دليلش اين است که عضلات قلب و تنفس او احتمالاً ضعيف است.بنابراين بچه ها ما به کسى مى توانيم بگوييم آماده است یا آمادگى جسمانى اش بالاست که کارها يا حرکات ورزشى خود را بدون اين که زياد احساس خستگى کند انجام دهد و باز هم براى ادامه کار يا انجام کار ديگر انرژى داشته و آماده باشد.
گروه ۱ مسافت حدود ۴۵ متر را با فرمان معلم و با سرعت مى دوند. معلم نفر اوّل و دوّم و سوّم را تعيين مى کند و اسامى آن ها را يادداشت مى نمايد و به بچه ها معرفى مى کند. براى مثال، على اول شده است.
معلم: بچه ها على در گروه ۱ اوّل شد؛ چون، مسافتى را که تعيين کرديم زودتر از بقيه طى نمود و به خط پايان رسيد. پس على سريع تر از بقيه دويده و سرعت او بيشتر از بقيه است.
سپس گروه هاى بعدى به نوبت پشت خطّ شروع قرار مى گيرند و دوى سرعت را انجام مى دهند و معلم اسامى آن ها را يادداشت و سريع ترين آن ها را معرفى مى نمايد. سپس اسامى اى را که يادداشت کرده است با توجه به تعداد دانش آموزان و فضاى مدرسه گروه بندى مى کند و بين آن ها مسابقه مى گذارد تا اين که به يک گروه مى رسد. سپس به دانش آموزان مى گويد: بچه ها اين گروه از بقيه سريع تر بودند؛ حال بين آن ها مسابقه مى گذاريم تا سريع ترين فرد کلاس را تعيين کنيم. به فرض، در گروه نهايى نيز على از گروه ۱ اوّل مى شود و در کلاس مقام اوّل را کسب مى کند. معلم مى گويد: بچه ها ديديد که على در دوى سرعت در کلاس اوّل شد.
توجه:
مى توانيد فاصله ى دايره ها را با توجه به شرايط دانش آموزان کمى زيادتر کنيد تا آن ها با پاهاى باز اين کار را انجام دهند. مى توان در ۴۵ دقيقه ى دوم، دانش آموزان را در چند گروه سازماندهى کرد و با طرح سؤال، پاسخ هاى لازم را براى آمادگى جسمانى با کمک معلم تصاوير لوحه ى آموزشى مشخص کرد:
سؤال: در تصاوير، بين دو دخترى که کيف حمل مى کنند و دو دخترى که مى دوند، کدام آمادگى جسمانى بيشترى دارند؟ چرا؟ پاسخ: ۱- دختر سمت راست که کيف حمل مى کند؛ چون، کيف را به راحتى حمل مى نمايد. ۲ – دختر دونده اى که در جلو قرار دارد؛ چون، به راحتى مى دود و عرق هم نکرده است.
سؤال: در تصاوير، بين پسرانى که از پله ها بالا مى دوند و پسرانى که دوچرخه سوارى مى کنند، کدام آماده ترند؟ پاسخ: ۱ پسرى که جلوتر مى دود و پسرى که به راحتى دوچرخه سوارى مى کند و جلوتر قرار دارد.
سؤال: در تصاوير ديگر، بچه ها همگى آماده هستند. آيا مى توانيد به کمک معلم بگوييد نام آمادگى آن ها چيست؟ ۱- دخترى که طناب مى زند: هماهنگى ۲ -پسران در حال عبور زيگزاگ از بين مخروط ها: چابکى۳- پسر و دختر در حال پرش: چابکى ۴- تصوير دو: سرعت ۵- پسرى که روى نيمکت راه مى رود: تعادل
خودآزمايى
پاسخ شماره ى ۱
پاسخ شماره ى ۲
بايد ورزش کنيم، در کلاس تربيت بدنى حاضر باشيم، با راهنمايى معلم ورزش کنيم و خوب تغذيه نماييم.
اهداف کلی:
آشنايى با نقش غذاها در حرکت و ورزش
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آموزشى بهداشت و تغذيه
روش اجرا:
معلم با استفاده از تصاوير بخش مربوط به تغذيه و بهداشت، بحث و گفت و گوى بين خود و شاگردان و نيز بين شاگردان را به شکل زير باز مى کند:
سؤال: بچه ها ماشين براى اين که حرکت کند به چه چيز نياز دارد؟ بچه ها با هدايت معلم و بحث با يکديگر به پاسخ صحيح که بنزين است دست مى يابند.
سؤال: خوب، آدم ها چه طور؟ آن ها براى حرکت کردن از چه چيزى استفاده مى کنند؟
سؤال: نام چند غذا را که بلد هستيد، بگوييد. حالا به کتاب نگاه کنيد. چه غذاهايى مى بينيد؟ چه نوشيدنى هايى مى بينيد؟
سؤال: چه نوشيدنى اى از همه نوشيدنى ها براى ما بهتر است؟ پاسخ: آب
سؤال: چه نوشيدنى هاى ديگری مى شناسيد که براى ما و سلامتى ما بهتر است؟ پاسخ: آب ميوه
سؤال: ورزشکارها بيشتر به غذا و آب احتياج دارند يا کسانى که ورزشکار نيستند؟ چرا؟
دانش آموزان پس از بحث و گفت و گو به طور خلاصه به اين پاسخ مى رسند که ورزشکاران به جهت فعاليت بيشتر به غذا و آب بيشتر احتياج دارند؛ چون، سوخت آن ها کم مى شود و آب بدن خود را در اثر تعريق از دست مى دهند )تصوير دوچرخه سوارى که در اثر ورزش کردن و عرق کردن احتياج به آب پيدا کرده است)
سؤال: کسانى که ورزش مى کنند به چه غذاهايى بيشتر احتياج دارند؟
با هدايت معلم، به گروه هاى غذايى مختلف اشاره مى شود.
با استفاده از لوحه ى «ج» بهداشت و تغذيه؛ انواع گوشت، ميوه و سبزيجات، لبنيات ) تأکيد بر روى شير غلات، نان و آب. )
در اين شکل مى بينيد که حتى براى درس خواندن و نمازخواندن هم احتياج به انرژى داريم. کارهايى که حرکت بيشترى داشته به اين غذاها بيشتر احتياج دارند.
بچه ها با بحث و گفت و گو با يک ديگر و با هدايت معلم، پاسخ خودآزمايى را مى يابند.
پاسخ سؤال ۱: انرژى براى حرکت کردن و ورزش کردن – آب و نان
پاسخ سؤال ٢: بچه ها بايد از انواع گوشت، ميوه و سبزى و نيز شير و آب به مقدار کافى استفاده کنند.
اهداف کلی
کسب و بهبود تعادل
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
تعدادى کتاب، دفتر، گچ
روش اجرا:
از دانش آموزان بخواهيد در وضعيت آرايش صفى با رعايت فاصله قرار گيرند.
نکته: به دانش آموزان فرصت دهيد چندين بار اين حرکات را تمرين و تکرار نمايند. در حين تمرين، نکات لازم را در مورد تمرينات و حفظ تعادل در وضعيت هاى مختلف به آن ها يادآورى کنيد.
از آن ها بخواهيد اين حرکات را انجام دهند:
تذکّر : اين تمرين رقابتى نيست.
تذکّر : براى سخت تر شدن مسير مى توان از چند نيمکت که از طول کنار هم قرار گرفته باشند استفاده کرد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
حلقه هولى هوپ به تعداد نفرات
روش اجرا:
اهداف کلی
بهبود قدرت عضلانى پايين تنه و بالاتنه
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ بسکتبال، چند توپ پلاستيکى که داخل آن با شن پر شده باشد به وزن ١ تا ۲ کيلوگرم. کیسه کتان ۱۵*۱۵ که داخل آن با شن پر شده.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ تنيس، کيسه ى شن، قطعات چوبى، گچ، کاور (يک دست) ، سطل پلاستيکى ( ۴ عدد)
دانستنی های معلّم :
دانش آموزان هنگام اجراى مهارت ممکن است اشتباهات زير را داشته باشند:
روش اجرا
از بازى زير مى توانيد استفاده کنيد:
در هر طرف يک زمين مستطيل شکل، ۲ عدد سطل پلاستيکى قرار دهيد. دانش آموزان را به دو دسته تقسيم کنيد و از آن ها بخواهيد از سطل هاى خود مراقبت کنند تا حريف توپ را به داخل آن نيندازد. تيم مقابل نيز ضمن همکارى با هم ديگر توپ را به داخل سبد حريف پرتاب مى کنند. در پايان ۵ دقيقه، تيمى که بيشتر توپ را از طريق پرتاب از بالا به داخل سطل وارد کرده باشد، برنده است.
اهداف کلی
مهارت در چرخيدن، پيچيدن و بلند کردن
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ
دانستنی های معلّم :
دانش آموزان هنگام اجراى مهارت هاى فوق ممکن است اشتباهات زير را مرتکب شوند:
روش اجرا
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
فضاى مناسب
دانستنی های معلّم :
روش اجرا:
از دانش آموزان بخواهيد به منظور انجام چند تمرين کششى بر روى زمين بنشينند و تمرينات زير را انجام دهند:
دانش آموزان پاها را به جلو دراز مى کنند به طورى که پشت زانوها با زمين تماس پيدا کند و پنجه ى پاها کاملاً کشيده شده و کف پاها نسبت به ساق پاها در زاويه ى ۹۰ درجه قرار داشته باشد.
در مرحله ى اوّل، دانش آموزان حرکت خم کردن مچ پاها را تا حدّ امکان انجام مى دهند و اين کشش را حدود ۶ تا ۱۰ ثانيه حفظ مى کنند. سپس به پاها استراحت مى دهند و پس از چند ثانيه استراحت، براى بار دوّم و سوّم نيز اين کار را تکرار مى کنند.
در مرحله ى دوّم، دانش آموزان پشت پاها را به ساق پا نزديک مى کنند. در اين حالت، در عضلات پشت ساق پا کشش ايجاد مى شود. اين کشش نيز مدت ۶ تا ۱۰ ثانيه حفظ شده و براى ۳ مرتبه تکرار مى شود.
دانش آموزان روى زمين مى نشينند به طورى که پاها به طرف جلو به صورت جفت کشيده شده و صاف و نوک انگشتان به طرف بالا باشد. سپس دست هاى خود را به طرف مچ پاها نزديک کرده و سر را به طرف پايين خم مى کنند و اين کشش را براى ۱۵ تا ۱۰ ثانيه حفظ نموده و اين حرکت را سه بار تکرار مى نمايند.
درحالتى که دانش آموزان روى زمين نشسته اند و پاها در جلوى بدن صاف و کشيده است، پاى چپ را به حالت کشيده نگاه مى دارند، پاى راست را از زانو خم مى کنند و آن را به صورت ضربدرى روى زانوى پاى چپ مى گذارند و عمل کشش را با قرار دادن آرنج دست چپ روى قسمت بيرونى پاى راست و با هل دادن زانوى پاى راست به طرف داخل انجام مى دهند. در حين کشش، دست راست بايد در پشت بدن و روى زمين باشد تا حالت چرخش کمر نسبت به شانه ايجاد شود. سر در امتداد شانه قرار مى گيرد و از طرف آرنج دست چپ به زانوى پاى راست فشار وارد مى شود. سپس اين تمرين را روى پاى ديگر انجام مى دهند و حالت کشش ۱۵ تا ۱۰ ثانيه حفظ مى شود و براى ۲ مرتبه اين حرکت تکرار مى گردد.
دانش آموزان به پشت روى زمين دراز مى کشند و سپس زانوى يک پا را با جفت دست ها به طرف سينه مى کشند. در اين حالت، پشت زانوى پاى ديگر وپشت به کف زمين مى چسبد سپس به آرامى زانوى خود را آزاد مى کنند و روى زمين مى گذارند و پس از آن با پاى ديگر اين کار را انجام مى دهند و اين حرکت را با هر پا سه مرتبه تکرار مى کنند.
دانش آموزان همانند حرکت قبل به پشت بر روى زمين دراز مى کشند، دو پا را جمع مى کنند، زانوها را با هر دو دست مى گيرند و به سمت سينه مى کشند و آن ها را بغل مى کنند. اين حالت کشش را ۱۰ تا ۱۵ ثانيه حفظ کرده و ۳ مرتبه اين کار را تکرار مى کنند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ بسکتبال و تنيس، کيس هى شن، قطعات چوبى، سطل پلاستيکى بزرگ، گچ براى ترسيم شکل روى زمين.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
دفتر، قلم،گچ، لوحه ى آموزشى،
روش اجرا:
معلّم از دانش آموزان مى خواهد که کتاب هاى خود را باز کنند و به درس دهم در بخش آشنايى با رشته هاى ورزشى توجه نمايند. سرگروه هاى کلاس در کنار اعضاى گروه خود قرار مى گيرند. گروه ها با مشورت با يکديگر (به آرامى)، سؤالاتى را که معلّم مى پرسد با بلند کردن دست و اجاز هى معلّم پاسخ مى دهند.
سؤال اوّل عکس هاى بالاى صفح هى لوحه مربوط به چه ورزش هايى است؟ با چه قسمتى از بدن انجام مى شود؟ پاسخ ها: بدمينتون (سمت راست بالا) واليبال (سمت چپ بالا) هندبال (پايين). همه ى اين ورزش ها را با دست انجام مى دهيم.
سؤال دوّم عکس هاى بالا در سمت چپ لوحه مربوط به چه ورزش هايى است؟ با چه قسمتى از بدن انجام مى شود؟ پاسخ ها: بسکتبال (بالا) تنيس روى ميز (پايين). هر دو با دست انجام مى شوند.
سؤال سوّم ورزش هايى که عکس آن ها را در رديف دوّم مى بينيد با استفاده از چه قسمتى از بدن انجام مى شوند و نام آن ها چيست؟ پاسخ ها: بالا سمت راست، شنا و پايين، ژيمناستيک. هر دو با استفاده از دست و پا.
سؤال چهارم حالا من يک رشته را نام مى برم و از هر يک از گروه ها مى خواهم جواب بدهد.
معلّم چند رشته را نام مى برد و از يکى از گروه ها مى خواهد که با هم مشورت کرده و جواب بدهند؛ مثلاً، کشتى (دست و پا) دو (پا).
سؤال پنجم شکل هايى را که مربوط به دو و ميدانى مى شوند در لوحه پيدا کنيد و بگوييد نام آن ها چيست؟
پاسخ ها:
سؤال از شکل هاى رديف چهارم لوحه بچه ها از چه قسمتى از بدن خود براى ورزش استفاده مى کنند؟
پاسخ ها: در همه ى ورزش ها از پا استفاده مى شود.
پاسخ خودآزمايى
سؤال ۱ واليبال
سؤال ۲ پرش
سؤال ۳ ژيمناستيک
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آموزشى در ورزش
روش اجرا :
معلّم با استفاده از صفحات لوحه ى آموزشى خطرات احتمالى به هنگام ورزش کردن را به شکل زير طرح مى کند.
سؤال بچّه ها چرا ما ورزش مى کنيم؟
بحث و گفت و گو و مشارکت دانش آموزان و هدايت معلّم براى دست يابى به پاسخ مورد نظر؛ به طور خلاصه، کسب سلامت و ارتقاى قابليت هاى مختلف جسمانى و مهارت ها.
سؤال چه چيزهايى ممکن است هنگام بازى سلامتى ما را به خطر بيندازد؟ به لوحه نگاه کنيد و پاسخ را بگوييد.
پاسخ ها: هل دادن ها، بازى کردن با افراد بزر گتر و صدمه ديدن کوچک ترها، نپوشيدن کفش.
سؤال به شکل هاى بالاى لوحه نگاه کنيد. چرا نپوشيدن کفش ممکن است سلامتى ما را به خطر بيندازد؟
پاسخ ها: بريده شدن کف پا به وسيل هى اشياى تيز و برنده، زخمى شدن به علت ماليده شدن پا به زمين و زخمى شدن پا در اثر له شدن توسط پاى حريف.
سؤال به شکل هاى وسط لوحه نگاه کنيد و بگوييد:
پاسخ خودآزمايى
سؤال شماره ى ۱: به غير از شکل وسط رديف پايين، بقيه ى حالت ها خطرناک هستند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
کاور براى نيمى از نفرات کلاس، حلقه هاى هولى هوپ در رنگهاى مختلف، کيسه هاى شن همرنگ حلقه ها
روش اجرا :
زمين بازی واليبال به ابعاد ۱۸*۹: حلقه هاى هولا هوپ با رنگ هاى مختلف را روى زمين به شکل پراکنده قرار دهيد. تعدادى ( ۳۰ تا ۴۰ ) کيسه ى لوبيا با رنگ هاى مشابه حلقه ها (متناسب با تعداد حلقه ها) روى زمين به شکل پراکنده بريزيد. دانش آموزان به دو دسته تقسيم مى شوند؛ يک دسته پليس هستند که کاور مى پوشند و دسته ى ديگر، خرابکارند. در هر ٣٠ ثانيه، معلم يکی از حرکات پايه از جمله راه رفتن، دويدن و به پهلو دويدن را اعلام می کند. پليس ها ضمن اجرای آن حرکت، کيسه ها را به داخل حلقه های همرنگ خود می گذارند و خرابکارها آن را خارج می کنند و به بيرون می اندازند. اين بازی را به مدت ٥ دقيقه انجام دهيد. سپس جای بازيکنان را عوض کنيد و يک بار ديگر بازی را تکرار نماييد.
اهداف کلی
مهارت در شناخت مفاهيم از طريق حرکت.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ، بادکنک، چند عدد کتاب
روش اجرا:
از آن ها بخواهيد وسیله ای را که در دست دارند (توپ، کتاب و …) به دستور شما به طور منظم در دست چپ و راست قرار دهند. از آنها بخواهيد با وسیله ای که در دست دارند با دستور شما حرکات زير را اجرا کنند.
از آن ها بخواهيد در حالتى که بر روى زمين نشسته اند و دست هايشان را به عنوان تکيه گاه در پشت روى زمين قرار داده اند، با دستور شما پاها را بالا بياورند و پاشنه ها را به تعداد دفعاتى که شما از آن ها مى خواهيد به هم بزنند.
از آن ها بخواهيد بدون استفاده از دست ها و پاها روى باسن بنشينند. دراين قسمت از بادکنک (يا يک قطعه ابر تميز) استفاده کنيد. به دانش آموزان بگوييد:
به کارگيرى بازى هايى که در کتاب راهنما آمده است (ترجيحاً بازى هايى که به دانش آموزان در شناخت اعضا کمک نمايد).
اهداف کلی
مهارت در پرتاب کردن (پرتاب دودستى).
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
تعدادى توپ مينى بسکتبال، تعدادى کاور
دانستنی های معلّم :
اين پرتاب بيشتر در ورزش بسکتبال مورد استفاده قرار مى گيرد.
روش اجرا :
تذکر: در صورتى که تعداد توپها بيشتر باشد مى توان تعداد افراد پرتاب کننده را بيشتر کرد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
فضاى ورزشى مناسب
دانستنی های معلّم :
روش اجرا:
حرکت اوّل: کشش عضلات دست:
از دانش آموزان بخواهيد با استقرار مناسب در مقابل شما قرار گيرند و حرکات زير را به ترتيب انجام دهند:
حرکت دوّم: کشش عضلات دست و کمربند شانه:
حرکت سوّم: کشش عضلات دست، کمربند شانه و پشت و کمر:
حرکت چهارم: کشش عضلات دست و کمربند شانه:
حرکت پنجم: کشش عضلات دست و کمربند شانه:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين و فضاى مناسب، توپ
دانستنی های معلّم :
روش اجرا:
پس از اتمام مرحله ى آماده سازى بدن، دانش آموزان را به چند گروه تقسيم کنيد و از آن ها بخواهيد به طور دايره اى در ايستگاه هاى تعيين شده گردش کنند و تمرينات مربوط را انجام دهند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب براى دويدن
دانستنی های معلّم :
به موارد مطرح شده در درس چهارم مراجعه شود.
روش اجرا :
دانش آموزان در وضعيت استقرارصفى با توجه به تعداد آنها در يک، دو يا چند صف قرار مى گيرند و سرگروه ها در جلوى دانش آموزان مستقر مى شوند.
اهداف کلی
اجراى ترکيبى حرکات پايه و مهارت ها در بازى هاى ورزشى.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
تعدادى پوستر مربوط به حرکات راه رفتن، دويدن و سُرخوردن، چند حلقه ى هولا هوپ، حروف مجزا براى حرکات پايه از جمله راه رفتن، دويدن و سُرخوردن.
روش اجرا:
عنوان بازى: خواندن و اجراى حرکات پايه
هدف بازى:
ابزار بازى:
تصوير حرکات پايه ازجمله راه رفتن، دويدن و به پهلو دويدن (سرخوردن) براى معلم.
شرح بازى:
وسايل مورد نياز براى هفت ايستگاه:
طنابِ بازى، نيمکت دوعدد، توپ تنيس دو عدد و توپ مين ىبسکتبال يک عدد.
شرح بازی:
در هريک از دو قسمت حياط، ايستگاه هفتگانه را به شکل دايره اى طراحى مى کنيم. دانش آموزان در دو گروه تک تک ايستگاه ها را طى مى کنند. گروهى که زودتر و با دقت بيشتر ايستگاه ها را به پايان ببرد برنده است.
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه ششم درس اول / پرش جفتی ضربدری طرز اجرا: مطابق تصوير دانش آموز در مرکز ضربدر قرار می گيرد. با علامت
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه پنجم درس اول / تمرين سازما ندهى ، گروه بندى و ارز شيابى تشخيصى اهداف کلی کسب مهارت در شناخت مفاهيم
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه سوم درس اول / حرکات پایه اهداف کلی: لی لی کردن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با لى لى کردن صحيح
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه اول درس اول / حرکات پايه اهداف کلی: مهارت در راه رفتن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با ايستادن و راه
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه دوم درس اول / مهارت در حرکات پايه ( بررسى ميزان يادگيرى در پايه ى اوّل ) اهداف کلی: بررسى ميزان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با مفهوم فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعاليت جسمانی: به هر گونه حرکت بدن گفته
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی نحوه آموزش مهارت های حرکتی آموزش مهارت های حرکتی (مرحله پياده کردن هدف) آموزش مهارت های حرکتی با هر روش تدريسی
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با الفبای حرکتی خصوصیات سنی و رشدی دانش آموزان دبستانی طراحی نحوه و زمان بازی مستلزم آشنایی معلم با خصوصیات
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه چهارم درس اول / آشنايى با سازماندهى، گروه بندى و ارزش يابى تشخيصى اهداف کلی مهارت در شناخت مفاهيم از طريق
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی بازی در برنامه درس تربیت بدنی بازی چیست و در برنامه درسی تربیت بدنی چه جایگاهی دارد؟ شروع بازی را میتوان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی توصیه هایی برای معلمان توصيه هايی برای معلمان در آموزش محتوای برنامه به تعداد جلسات آموزشی در طول سال تحصيلی طراحی
با اسپرت آموز به روز باشید!