اهداف کلی:
بررسى ميزان آشنايى دانش آموزان با سازماندهى و يادآورى حرکات پايه.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، سوت و توپ.
دانستنى هاى معلم :
ارزشيابى تشخيصى : اين نوع ارزش يابى را معلم در طرح درس روزانه ى خود قبل از شروع به تدريس به عمل مى آورد و هدف از آن، قرار دادن دانش آموزان در جاى مناسب براى شروع به يادگيرى مطالب درسى و کشف علل و مشکلات يادگيرى آنان در رسيدن به هدف هاى آموزشى است. با اين ارزش يابى درمى يابيم که فعّاليّت درسى از کجا بايد شروع شود؟ آيا دانش آموزان براى شروع درس جديد آمادگى لازم را دارند؟ آيا مطالب درس پيش يا درس هاى سال قبل را ياد گرفته اند و آيا در اين موارد مشکلاتى دارند؟ به بارت ديگر، ارزش يابى تشخيصى وضعيت کلاس را براى معلّم به طور کامل مشخص مى کند و به او مى فهماند که دانش آموزان مطالب درس قبل را فهميده يا نفهميده اند. پس از اين ارزش يابى، معلّم درمى يابد که بايد درس جديد را آغاز کند يا خير.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، سوت، توپ و چوب امدادى.
دانستنی های معلّم:
آشنايى با ويژگى مهارت به پهلو دويدن؛ سر خوردن. اين حرکت ترکيبى از جهش کوتاه و گام برداشتن است که معمولاً از پهلو اجرا مى شود. يک پا به عنوان پاى راهنما همواره در جلو قرار دارد. پس از پرش کوچکى به پهلو، وزن بدن به روى پنجه ى پاى راهنما منتقل مى شود. براى نزديک کردن پاى پشت به راهنما، يک گام کوچک به پهلو برمى داريم.
روش اجرا:
بعد از مراحل آماده سازى، اجراى حرکت آموزش داده شود. تمرين هاى زير در قالب هاى مختلف اجرا شوند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، سوت، توپ و پوستر.
دانستنی های معلّم:
پريدن يکى از حرکات انتقالى است که طى آن، تماس بدن انسان (که در آخرين لحظه روى دو کف پا بوده است) با زمين قطع مى شود و انسان دوباره روى دو پا به زمين بازمى گردد. اين حرکت به صورت ايستاده يا همراه با دويدن نيز صورت مى گيرد. در پريدن، جدا شدن از زمين با فشار يک پا و فرود روى يک پا يا دو پا نيز اتفاق مى افتد.
روش اجرا:
آموزش مهارت به دانش آموزان. اجراى تمرين هاى زير در قالب فعّاليّت ها و بازى هاى مختلف:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب براى دويدن و چند مانع.
روش اجرا:
اهداف کلی:
بهبود استقامت قلبی عروقی.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب براى دويدن.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
دانش آموزان در وضعيت استقرار ستونى با توجّه به تعداد آن ها در يک، دو يا چند صف قرار مى گيرند و سرگروه ها در جلوى آنان مستقر مى شوند. با دستور معلّم به صورت آرام و دوى نرم، دور زمينى که براى دويدن مناسب است، مى دوند. دويدن نرم به مدت ۱۰ دقيقه ادامه مى يابد. پس از اتمام دويدن، از دانش آموزان بخواهيد بدون اين که صف را به هم بزنند، پشت سرهم به راه رفتن ادامه دهند. دست ها را باز کنند و در حالت سربالا نفس عميق بگيرند. سپس، خم شوند و عمل بازدم را انجام دهند. با تکرار کردن اين عمل، ضربان قلب و تعداد تنفس آن ها کاهش مى يابد.
دانش آموزان همان طور که راه مى روند، به وسط زمين مى آيند و با رعايت فاصله دايره اى تشکيل مى دهند؛ درحالى که سرگروه و معلّم در وسط دايره قرار دارند و در حالت درجا اين فعّاليّت ها را انجام مى دهند.
در اين مرحله، دانش آموزان را با توجّه به تعداد آن ها به دو يا سه گروه تقسيم کنيد و از آن ها بخواهيد به نوبت و با رعايت فاصله، طول حياط مدرسه (حداکثر ۱۰۰ متر) را بدوند و به جاى اوّل برگردند. سپس، گروه بعدى اين عمل را انجام دهد و گروه هاى ديگر استراحت کنند. اين تمرين مى تواند با توجّه به آمادگى دانش آموزان و بازخوردهاى دريافت شده چند دور تکرار شود.
اهداف کلی
انعطاف پذیری
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
علاقه مندى به انجام دادن تمرين هاى کششى.
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
حرکت اوّل: کشش عضلات دست:
دانش آموزان در يکى از وضعيت هاى استقرار ستونى يا نيم دايره در مقابل شما قرار مى گيرند و حرکات زير را به ترتيب انجام مى دهند.
حرکت دوم: کشش عضلات دست و کمربند شانه:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
کتاب درسى و پوستر.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
تمرین تقويت عضلات دست ها:
تمریت تقويت پاها:
تمرين تقويت دست ها:
تمرين تقويت عضلات شکم:
تمرين تقويت پاها:
تمرين تقويت دست ها:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب.
روش اجرا:
تمرين راه رفتن روى سطح بالاتر از زمين با حفظ تعادل:
تمرين راه رفتن روى پاشنه و پنجه ى پا با حفظ تعادل روى سطح زمين:
تمرين راه رفتن روى پاشنه و پنجه ى پاها با حفظ تعادل روى سطح بالاتر از زمين:
تمرين لى لى کردن:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب و چند تکه طناب ۱ مترى.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
تمرين شناى سوئدى روى ديوار ( استقامت عضلات دست ها):
تمرين نشست و برخاست (استقامت عضلات پاها):
تمرين دراز و نشست دونفره (استقامت عضلات شکم):
تمرين دوچرخه ى دونفره (استقامت عضلات پاها):
تمرين شنا روى زمين (استقامت عضلات دست ها):
تمرين بالا و پايين رفتن از پله (استقامت عضلات پاها):
اهداف کلی:
کسب آمادگى حرکتى (چابکى).
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين واليبال.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف کلی:
آشنا کردن دانش آموزان با آمادگى جسمانى
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آموزشى آمادگى جسمانى.
روش اجرا:
۱ با استفاده از تصوير شماره ى ۴ در ارتباط با فعاليت و آمادگى جسمانى از دانش آموزان بخواهيد علاوه بر آ نچه در تصاوير آمده است، مجموعه اى از ديگر فعاليت هاى روزانه ورزشى و غير ورزشى را نام ببرند که به آمادگى نياز دارد.
۲ از آن ها بخواهيد فعاليت ها يا ورزش هاى مختلفى را که براى بالا بردن آمادگى جسمانى انجام مى شوند، نام ببرند و شما با جمع بندى مطالب به فعاليت هايى که تصاوير آن ها در کتاب آمده است از جمله نرمش کردن، دويدن، لى لى کردن، طناب بازى اشاره کنيد.
۳ تصاوير دانش آموز دخترى را نشان مى دهد که از بين موانع عبور مى کند و دانش آموز پسر از روى يک خط به چپ و راست مى پرد. اين تصاوير نشان دهنده ى چابکى هستند.
۴ با روش فعال (سؤال و جواب) توانايى تشخيص آن ها را در مورد فعاليت ها بالا ببريد. طرح سؤال هايى مانند سؤالات زير در اين مورد کمک مى کند.
بچه ها، به نظر شما دانش آموزان هر کدام در حال انجام دادن چه کارى هستند؟ پاسخ دانش آموزان
بچه ها، آيا دوست داريد زرنگ و چابک باشيد؟ پاسخ دانش آموزان
چه طور متوجه مى شويد زرنگ و چابک هستيد يا نه؟ پاسخ دانش آموزان
به نظر شما، هر کس زودتر از بين موانع عبور کند، زرنگ تر و چابک تر است يا ديرتر؟ پاسخ دانش آموزان
به نظر شما، هر کس سري عتر از روى خط به چپ و راست بپرد، زرنگ تر و چابک تر است يا کندتر؟ پاسخ دانش آموزان
پس، نتيجه مى گيريم که هر کس بتواند سريع تر از بين موانع بگذرد و کمتر خطا کند، زرنگ تر است و مى توانيم بگوييم چابک تراست. هم چنين، هرکس سريع تر از روى خط به چپ و راست بپرد، چابک تر است.
بچه ها، فکر مى کنيد چابک باشيم بهتر است يا چابک نباشيم؟ چرا؟
چابک بودن در زندگى روزانه چه کمکى به ما مى کند؟
آيا مى توانيد مواردى را نام ببريد؟
به نظر شما، از چابکى در چه ورزش هايى بيشتر استفاده مى شود؟ نام ببريد.
با اشاره به تصوير بازى وسطى از دانش آموزان بخواهيد که نوع ورزش را تشخيص دهند.
سؤا لهاى زير را طرح کنيد. پاسخ ها را مى توانيد به صورت گروهى يا به عنوان کار کلاسى از آن ها بخواهيد.
بچه ها، آيا تا به حال وسطى بازى کرده ايد؟
چه کسى بازى کرده است؟
آيا مى توانيد درباره ى آن کمى توضيح دهيد؟
بچه ها، بازى وسطى هم يکى از بازى هايى است که زرنگ يا چابک بودن در آن مهم است و هر کس چابک تر باشد، مى تواند بيشتر بازى کند.
بچه ها، آيا ورزش هاى ديگرى را مى شناسيد که چابکى در آن ها مهم باشد؟ آن ها را نام ببريد.
دانش آموزان تصاوير تعادل را مشاهده و تفسير خود را در مورد نوع و چگونگى حرکات بيان کنند. سپس، با جمع بندى مطالب در تشخيص نوع فعاليت به آن ها کمک کنيد و درس را با طرح سؤال و روش فعال ادامه دهيد. طرح سؤال هايى مانند سؤالات زير در اين مورد به شما کمک مى کند.
بچه ها، به نظر شما چرا دان شآموزان تصوير زير توانسته اند خود را روى يک پا نگه دارند؟
بچه ها، به نظر شما دوچرخه سوار چگونه تعادل خود را روى دوچرخه حفظ کرده است؟
ورزشکار ژيمناست چگونه کنترل خود را روى دست ها حفظ کرده است؟
به نظر شما چرا آن ها نمى افتند؟ (چون تعادل خود را حفظ کرده اند و … )
فکر مى کنيد آن ها چه موقع مى افتند؟ (وقتى تعادل خود را از دست بدهند و …)
پس، تعادل باعث حفظ و نگهدارى بدن در موقعيت ها و شرايط مختلف مى شود.
اکنون آيا شما مى توانيد چند تا از اين شرايط و موقعيت ها را نام ببريد؟ (پاسخ: ايستادن، دويدن، راه رفتن و …) پس، نتيجه مى گيريم که ما براى انجام دادن کارها و فعاليت هاى روزانه بايد تعادل داشته باشيم و تعادل خود را حفظ و تقويت کنيم.
بچه ها، به نظر شما نقش تعادل در انجام دادن فعاليت ها و ورزش چه قدر مهم است؟ (پاسخ و جمع بندى)
اگر تعادل نداشته باشيم، چه اتفاقى مى افتد؟ (پاسخ و جمع بندى)
تعادل داشتن چه کمکى به ما مى کند؟ (پاسخ و جمع بندى)
آيا ورزشهايى را مى شناسيد که حفظ تعادل درآنها مهم است؟ نام ببريد. (پاسخ: ژيمناستيک، دوچرخه سوارى، فوتبال و… ) پس بچه ها، ما نياز داريم تعادل خودمان را بالا ببريم.
به نظر شما از چه راه هايى مى توان اين کار را انجام داد؟ (پاسخ: با ورزش کردن و انجام دادن تمرينات تعادلى و …)
آيا مى توانيد چند تمرين تعادلى را نام ببريد؟ (پاسخ و جمع بندى)
راه رفتن روى خط راست يا لبه ى يک ديوار کم ارتفاع دو نمونه از تمرينات تعادلى است.
در اين مورد، چه تمرين هاى ديگرى را مى شناسيد؟ (پاسخ: ايستادن روى يک پا، لى لى کردن و …)
تصاوير بعدى تعادل نمونه هايى از حرکات تعادلى را نشان مى دهند. مى توانيد از دانش آموزان بخواهيد که تمرينات را به عنوان تکليف کلاسى انجام دهند.
تصوير دخترى که روى يک پا ايستاده يکى از روش هاى اندازه گيرى تعادل را که آزمون لک لک است، نشان مى دهد. در اين آزمون، کف يک پا بالاى زانوى پاى ديگر (پايه ى تکيه گاه) قرار مى گيرد؛ فرد روى سينه ى پاى تکيه گاه بلند مى شود و پاشنه ى پا را از روى زمين بلند مى کند. سپس با اندازه گيرى زمان، امتياز تعادل داده مى شود.
آيا مى دانيد چند نوع تعادل وجود دارد؟
پاسخ:
تعادل ايستا (ساکن) مانند ايستادن روى يک پا، حرکت فرشته، ايستادن روى دست و …
تعادل پويا (حرکتى) مانند راه رفتن از روى يک لبه ى کم عرض و … .
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آموزشى، بهداشت، تغذيه و ورزش.
دانستنی های معلّم:
روش اجرا:
وظيفه ى معلّم: طرح سؤال هاى زير، تعيين وقت و دادن امتياز به گروه هايى که پاسخ صحيح مى دهند.
سؤال ۱ در بخش شمار هى ۷ تصاويرى را مى بينيد. در کنار هر تصوير، ليوانى قرار دارد که در آن مقدارى آب است. آيا آب ليوان ها با هم فرق دارد؟ چرا؟
سؤال ۲ به تصاوير شماره ى ۸ نگاه کنيد و بگوييد چرا احساس تشنگى مى کنيم؟ از ميان افرادى که در اين تصاوير مى بينيد، کدام زودتر تشنه مى شوند؟
سؤال ۳ در تصاوير شماره ى ۹، وزن مناسب، فکر مى کنيد که کدام يک از بچه ها هنگام کار و فعّاليّت بدنى زودتر خسته شده اند؟ براى کدام يک فعّاليّت سخت است؟ چرا؟
وظايف دانش آموزان: پس از طرح سؤال، گروه ها با هم مشورت مى کنند و با بلند کردن دست پاسخ مى دهند.
پاسخ صحيح سؤال ها
سؤال ۱ آب ليوان ها مساوى نيست. آب ليوانى که در کنار تصوير پسر دوچرخه سوار قرار دارد، از همه بيشتر است. در تصاويرى که پسرها نشسته يا دراز کشيده اند، آب ليوان ها مساوى است. علت تفاوت آن ها اين است که دوچرخه سوار فعّاليّت زيادى دارد و عرق مى کند؛ پس آب بدن او کم مى شود و بنابراين، به آب بيشترى احتياج دارد. آب بدن پسرى که راه مى رود، بيش از پسرانى که نشسته يا دراز کشيده اند، کم مى شود؛ چون او هم بيشتر عرق مى کند.
سؤال ۲ وقتى فعّاليّت مى کنيم، بدن ما عرق مى کند. هر چه بيشتر فعّاليّت کنيم، بدن ما به علت عرق کردن، آب بيشترى را از دست مى دهد. ورزشکاران که فعّاليّت زيادى مى کنند، بيشتر عرق مى کنند و آب بدنشان زودتر کم مى شود. پس، براى جبران آبى که از دست داده اند، بايد بيشتر آب بخورند.
سؤال ۳ کسانى که وزن بيشترى دارند، زودتر خسته مى شوند.
يادآورى: مى توان با استفاده از مطالب درس، فعّاليّت خاصى را در محل ورزش مدرسه پي شبينى کرد و در حين فعّاليّت، به مرور به مطالب اين قسمت که مربوط به نقش آب در بدن و وزن مناسب است، پرداخت.
پاسخ خود آزمايى
سؤال ۱ دويدن؛ چون بدن بيشتر گرم مى شود و مقدار بيشترى عرق دفع مى کند.
سؤال ۲ هنگام انجام دادن کارهاى روزانه و فعّاليّت هاى ورزشى، راحت تر حرکت مى کنيم.
اهداف کلی
کسب مهارت در پرتاب کردن يک دستى ازبالا.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، توپ، کيسه هاى شن و توپ تنيس.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، توپ و کيسه هاى شنى.
دانستنی های معلّم:
دريافت کردن يکى از حرکت هاى مهارتى است. اين حرکت همواره قبل از پرتاب کردن و در واکنش به آن انجام مى پذيرد. طى اين حرکت، توپ يا هر شیِء ديگر به وسيله ى اعضاى بدن (بيشتر دست ها و پاها) متوقف مى شود و در اختيار فرد قرار مى گيرد.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف کلی:
کسب مهارت در خم و راست شدن
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، توپ و کيسه هاى شن.
دانستنی های معلّم:
مهارت خم و راست شدن يکى از حرکات غير انتقالى است. خم شدن عبارت از انقباض دسته اى از عضلات و کشش دست هى ديگرى از آن ها و در واقع، کم شدن زاويه ى بين مفاصل است. راست شدن يا باز شدن، بازگشت از حالت خم شدن است و اين دو حرکت متعاقب يک ديگر اجرا مى شوند. اين حرکت را به وسيله ى اغلب مفاصل بدن مى توانيم انجام دهيم.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ، کيسه ى شنى کوچک و چند عدد گچ يا ماژيک.
روش اجرا:
پرتاب کننده ها و کيسه هاى کوچک شنى:
به زمين زدن توپ:
پرتاب کردن و گرفتن (دريافت):
رقابت هاى حرکتى:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
روش اجرا
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، سوت و توپ.
ادراکِ جهت، جزئى از مهارت هاى ادراکى حرکتى است.آگاهى کودک از سمت چپ و راست و توانايى او در اجراى طرح هاى حرکتى در ابعاد فضايى اطراف را جهت يابى مى نامند. کودکانى که به خوبى قادر به ادراک و تشخيص جهت نيستند، نوعاً در زمينه ى برترى جانبى ضعيف اند (راست دست يا راست پا).
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب.
روش اجرا:
حرکت اوّل کشش عضلات پايين تنه:
حرکت دوم کشش عضلات پايين تنه:
حرکت سوم کشش عضلات پايين تنه:
حرکت چهارم کشش عضلات پايين تنه:
حرکت پنجم کشش عضلات پايين تنه:
حرکت ششم کشش عضلات پايين تنه:
حرکت هفتم کشش عضلات پايين تنه:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ.
دانستنی های معلّم :
يکى از کاربردهاى مفيد فعّاليّ تهاى جسمانى، تلفيق آنها با مواد درسى مختلف است؛ چون يادگيرى از طريق حرکت، بهتر و با سرعت بيشتر اتفاق مى افتد.
روش اجرا :
اهداف کلی
آشنايى با رشته هاى ورزشى.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ، چوب، چند قطعه طناب کوتاه و بلند، لوحه ى آموزشى آشنايى با رشته هاى ورزشى.
روش اجرا :
با استفاده از لوحه ى آموزشى:
اهداف کلی
بيان برخى از اصول ايمنى در ورزش.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آموزشى « د » موارد ايمنى در ورزش، کاغذ، قلم و گچ.
دانستنی های معلّم:
در تدريس مطالب اين قسمت با استفاده از روش مشارکت دانش آموزان در آموزش، تلاش مى کنيم که آنها علت استفاده از لباس خاص ورزش و پوشاک مناسب براى فعّاليّت هاى ورزشى را دريابند. مسلماً برخى از دان شآموزان به دلايل اقتصادى قادر به تهيه ى پوشاک ورزشى نيستند؛ بنابراين ضمن شناسايى چنين دانش آموزانى، در صورتى که راه حل مناسبى براى رفع اين نارسايى وجود ندارد، نبايد اجبارى جهت تهيه ى لباس خاص براى دانش آموزان به وجود آورد.
لازم به ذکر است که براى رعايت نظم و پاسخ گويى مناسب، بهتر است کلاس به چند گروه تقسيم شود.
وظيفه ى معلّم: طرح سؤال هاى زير با تعيين وقت و دادن امتياز به گروه هايى که پاسخ صحيح مى دهند.
سؤال ۱: چند نوع کار را نام ببريد که افراد به هنگام انجام دادن آن ها از لباس مخصوص استفاده مى کنند.
سؤال ۲: لباس مناسب چه نوع لباسى است؟
سؤال ۳: آيا کفش هايى که بچه ها در تصاوير بخش شماره ى ۱۰ لوحه پوشيده اند، مناسب اند؟ چرا؟
سؤال ۴ : کدام تصوير کفش مناسب را نشان مى دهد؟ چرا؟
سؤال ۵: فکر مى کنيد در قسمت دوم بخش شماره ى ۱۰به چه موضوع مهمى اشاره شده است؟ چرا؟
سؤال ۶: در شکل پايين همان قسمت (شماره ى ۱۰) بچه ها لباس ورزشى پوشيده اند. فکر مى کنيد کدام لباس مناسب است؟ چرا؟
سؤال ۷: به تصاوير شماره ى ۱۱ به دقّت نگاه کنيد؛ محل هاى خطرناک براى ورزش کدام اند؟
سؤال ۸: به شکل هاى شماره ى ۱۲ لوحه نگاه کنيد، در بازى هاى دسته جمعى چه خطرهايى شما و هم بازي تان را تهديد مى کند؟ براى اين که دچار آسيب نشويد، چه کارى بايد انجام دهيد؟
در کلاس در اين باره با بچّه هاى ديگر گفت وگو کرده و خطرهاى ديگر را شناسايى کنيد.
سؤال ۹: آيا در بازى هاى ورزشى، ورزشکار نبايد وسيله ى خاصى را همراه داشته باشد؟ تعدادى از اين وسايل را پایین مشاهده مى کنيد آن ها را نام ببريد. آيا ابزار ديگرى را مى شناسيد؟ نام ببريد.
پاسخ ها
سؤال ۱: پزشکى، کار در آزمايشگاه، ارتشى و …
سؤال ۲: لباسى که انداز هى بدن ما باشد و هنگام کا رکردن راحت باشيم.
سؤال ۳: خير؛ چون يکى تنگ، ديگرى گشاد و سومى پاشنه بلند است. وقتى کفش گشاد يا تنگ باشد، ورزشکار ناراحت است و نمى تواند ورزش کند. اگر کفش پاشنه بلند باشد، امکان زمين خوردن ورزشکار زياد است.
سؤال ۴: تصوير پايين صفحه؛ چون کاملاً اندازه ى پا تهيه شده است.
سؤال ۵: بستن بند کفش در هنگام فعّاليّت ورزشى مهم است. اگر بند کفش باز باشد، ممکن است زير پاى هم بازى بماند يا به محلى گير کند و خطرآفرين باشد.
سؤال ۶: لباس دانش آموز نفر وسط اندازه است و مناسب مى باشد. لباس فرد سمت راست صفحه تنگ و فرد سمت چپ گشاد است و هر دو دانش آموز هنگام ورزش کردن راحت نيستند. علت چيست؟
توضيح: لباس گشاد به دست و پاى فرد گير مى کند و لباس تنگ امکان حرکت دادن راحت دست و پا را از او مى گيرد. جنس لباس بهتر است نخى باشد؛ چون وقتى عرق مى کنيم جذب لباس شده و تبخير مى شود و در بين لباس و روى بدن ما نمى ماند.
سؤال ۷
الف محل عبور اتومبيل ها يعنى خيابان، محل هايى که در آن ها سنگ ريزه و شن وجود دارد و جلوى پنجره هايى که شيشه دارند.
ب کنار گودال ها و محل هايى که در آن جا چاه وجود دارد. در محل هايى که از سطح زمين بلندترند و امکان سقوط وجود دارد و … .
سؤال ۸
هل دادنِ هم بازى، خوردن توپ به سر يا صورت، بازبودن بند کفش، پشت پا زدن و … . مراقب هم بازى خود باشيم و کارى نکنيم که او آسيب ببيند. قبل از ورزش کردن، بند کفش خود را محکم کنيم.
سؤال ۹
الف گوشواره، دست بند، ساعت، گرد ن بند، النگو، انگشتر.
ب مداد، اشياء نوک تيز و … .
پاسخ خود آزمايى
سؤال ۱: هر کارى لباس مخصوص خود را دارد. کفش معمولى براى حرکات معمولى و آرام مثل راه رفتن ساخته مى شود و هنگام انجام دادن حرکات سريع مثل ورزش کردن ممکن است سُر بخورد و باعث آسيب ديدگى ورزشکار شود. جنس کفش ورزشى نرم و سبک است؛ بنابراين، هنگام ورزش کردن ورزشکار را يارى مى دهد تا سريع تر حرکت کند. در هنگام ورزش پا بيشتر عرق مى کند. پوشيدن کفش ورزشى و تعويض آن پس از ورزش و شست وشوى پا باعث حفظ نظافت و بهداشت و جلوگيرى از بيمارى مى شود.
سؤال ۲: پوشيدن لباس گشاد، بازى کردن در زمين هايى که شن و سنگ ريزه دارند و به دست کردن ساعت هنگام ورزش.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، توپ و کيسه هاى شنى.
دانستنی های معلّم :
دريافت کردن يکى از حرکت هاى مهارتى است. اين حرکت همواره قبل از پرتاب کردن و نيز در واکنش به آن انجام مى پذيرد. طیّ اين حرکت، توپ يا هر شیِء ديگر به وسيله ى اعضاى بدن (بيشتر دست ها و پاها) متوقف مى شود و در اختيار فرد قرار مى گيرد.
روش اجرا :
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
۴ عدد توپ.
روش اجرا:
هر دانش آموز را با يک نفر هم بازى همراه و به صورت گروه هاى ۴ نفرى مستقر کنيد. هم بازى هاى هر گروه با فاصله ى ۵ متر در مقابل هم مى ايستند. هر گروه صاحب يک توپ است.
دانش آموز صاحب توپ مى دود و دريبل مى زند و در انتهاى خط مى ايستد و توپ را کنترل مى کند. هم بازىِ اين دانش آموز به سمت انتهاى خط مى دود؛ به محض رسيدن او به انتهاى خط، دانش آموزى که صاحب توپ است با دو دست توپ را به سمت هم بازى خود مى اندازد. هم بازى بعد از دريافت توپ آن را به سمت افرادى که در صف پرتاب کننده ها ايستاده اند، برمى گرداند.
اين دو دانش آموز جاى خود را عوض مى کنند و دوباره به صف برمى گردند. تمرين ادامه پيدا مى کند. از دانش آموزان بخواهيد که عمل پاس دادن را چند بار تکرار کنند، در اين حال، دانش آموز پرتاب کننده ى توپ بايد آن را با ارتفاع زياد پرتاب کند تا هم بازى او با پريدن، توپ را دريافت کند. از دانش آموزان بخواهيد تمرين پاس دادن را تکرار کنند.
سپس دانش آموزى که توپ را پاس مى دهد، آن را طورى بغلتاند که هم بازى او بتواند آن را با ضربه ى پا بزند. دانش آموزى که توپ را پاس مى دهد، بايد آن را تعقيب کند و بگيرد و به نفر بعدى صف خود پاس دهد. هرکدام از اين تمرين ها را چند بار تکرار کنيد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب براى دويدن و چهارمانع.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف کلی:
مهارت در شناخت مفاهيم از طريق فعّاليّت ( جهت يابى ۲ ).
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، سوت و توپ.
دانستنی های معلّم :
ادراک جهت، جزئى از مهارت هاى ادراکى حرکتى است. آگاهى کودک از سمت چپ و راست و توانايى او در اجراى طرح هاى حرکتى در ابعاد فضايى اطراف را جهت يابى مى نامند. کودکانى که به خوبى قادر به ادراک و تشخيص جهت نيستند، نوعاً در زمينه ى برترى جانبى ضعيف اند (راست دست يا راست پا)
روش اجرا :
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب براى دويدن.
دانستنی های معلّم :
دانش آموزان در وضعيت استقرار ستونى با توجه به تعداد آن ها در يک، دو يا چند صف قرار مى گيرند و سرگروه ها در جلوى آنان مى ايستند.
۱ دانش آموزان به مدت ۱۰ دقيقه به طور نرم و ملايم با رعايت نکاتى که در درس چهارم ذکر شده است، مى دوند.
۲ آنان با چند دم و بازدم عميق ضربان قلب و تعداد تنفس را کاهش مى دهند.
۳ در مرکززمين، دايره اى تشکيل داده و عمل طناب زدن را بدون طناب انجام مى دهند. ( ۳ دقيقه)
۴ در حين عمل طناب زدن، با جهش هاى کوتاه به صورت جفت به مرکز دايره نزديک مى شوند و سپس به جاى اوّل برگردند.
۵ حرکت پروانه از پهلو ( ۳ دقيقه)
۶ حرکت پروانه از جلو ( ۳ دقيقه)
در اين مرحله، دانش آموزان باتوجه به تعدادشان گروه بندى مى شوند و به نوبت به کنار پله يا نيمکتى به ارتفاع حدود ۲۵ سانتى متر مى آيند. آن گاه با دريافت علامت شروع براى مدت يک دقيقه از پله بالا و پايين مى روند؛ بدين ترتيب که ابتدا پاى راست روى پله قرار گرفته و پاى چپ کنار آن قرار مى گيرد. سپس پاى راست پايين مى آيد و پاى چپ هم در کنار آن قرار مى گيرد. البته اين تمرين را مى توان با پاى چپ هم شروع کرد. ريتم بالا و پايين رفتن با شدت کار ۳۰ بار در دقيقه تنظيم شود.
پس از پايان فعّاليّت، دانش آموزان استراحت مى کنند. در اين زمان، آن ها را از افزايش ضربان قلب و تعداد تنفس آگاه سازيد و بازخورد لازم را دريافت کنيد.
در اين مرحله، دانش آموزان را با توجّه به تعداد به دو يا سه گروه تقسيم کنيد و از آن ها بخواهيد که به نوبت مسافت هاى کوتاه (حداکثر ۱۰۰ متر) را با شدت ۶۰ تا ۷۰ درصد توان خود بدوند و سپس ۳۰ ثانيه استراحت کنند. گروه ها به تناوب، اين فعّاليّت را با توجه به آمادگى دانش آموزان براى چند نوبت تکرار خواهند کرد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
در مورد هر بازى ذکر شده است.
روش اجرا
ترکيبى از دويدن و پريدن:
دويدن و پريدن همراه با حرکات کششى:
لى لى کردن:
تقليد از سرگروه همراه با حرکت لى لى:
دويدن و لى لى کردن:
جست و خيز (با جهش رفتن):
مسير متنوع:
دوى امدادى با حلقه:
بازی : تور ماهيگيری ( گروهی )
هدف : توسعه و بهبود استقامت قلبی ــ تنفسی / انعطاف پذيری / چابکی/ بهبود مهارت در دويدن.
صلاحيت های مشترک : مشارکت / همياری/ حل مسأله / تصميم گيری / اطاعت از فرامين.
تجهيزات : گچ/ سوت.
تعداد دانش آموزان : حداقل ١٠نفر
محوطه بازی : فضای باز يا سر پوشيده حداکثر ٢٠ × ٢٠ متناسب با تعداد بازيکنان.
شرح بازی : از بين دانش آموزان به قيد قرعه يکی به عنوان ماهيگير انتخاب میشود سپس همه دانش آموزان درمحدودهای که به نام دريا مشخص شده است، همچون ماهی، پراکنده میشوند. پس از اعلام شروع بازی، توسط مربی، ماهيگير به تعقيب ماهیها پرداخته و با سعی و کوشش، يکی از آن ها را با دست لمس میکند، وی به ماهيگير پيوسته و اين بار ماهی و ماهيگير )تور( دست در دست هم، ٢ نفری به صيد ماهی میپردازند با هر صيد، از تعداد ماهیها کاسته و بر طول تور ماهيگيری افزوده میشود، همکاری و هماهنگی، بايستی به حدی باشد که تور از هم پاره نشود و با سرعت بيشتری ماهی بگيرند و در اين ميان، وقتی ماهیها احساس خطر میکنند، میتوانند از لابلای تور يعنی فضای خالی بين دستهای دانش آموزان )تور ماهيگيری( عبور کرده و در پشت تور قرار بگيرند. بنابر صلاحديد معلم و يا صيد تمام ماهیها ، بازی تمام میشود .
ملاحظات :
زمان بازی : حداکثر زمان بازی ٥ تا ١٠دقیقه.
نکات ایمنی : در هنگام فرار از فضای خالی بین دستها، دانش آموزان نباید با پا یا هر قسمت از بدن مزاحمتی برای دانش آموز (صید ) ایجاد کند.
بازی : عبور از بين حلقه ها در مسيرمنحنی شکل ( گروهی ).
هدف : توسعه و بهبود انعطاف پذيری.
صلاحيت های مشترک : افزايش خلاقيت و مهارت حل مسأله / مهارت کار با ديگران / باور به همکاری گروهی برای رسيدن به نتيجه.
تجهيزات : حداقل ٢٠حلقه ) حلقه های پلاستيکی( /گچ.
تعداد دانش آموزان : تمام دانش آموزان کلاس.
محوطه بازی : فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان ١٨ × ٩متر.
شرح بازی : معلم قبل از شروع بازی مسيرهای مارپيچ )منحنی شکل( روی زمين کشيده و دانش آموزان را در گروه های ١٢تا ١٥ نفری برروی خطوط منحنی مستقر میکند و آنان با گرفتن دستهای يکديگر سعی میکنند با فعاليت و حرکات کششی بدون اينکه دستهای خود را رها کنند حلقه را به نفر بعدی انتقال دهند، به اين ترتيب در طول مسير حلقه از فردی به فرد ديگر منتقل می شود بازی زمانی پايان میيابد که گروه با مشارکت تمام حلقه های پيشبينی شده در ابتدای مسير را به انتهای مسير برساند . دانش آموزان حين اجرای اين بازی )عبور دادن حلقه( با قرار دادن بدنشان در سطوح متفاوت در عبور دادن حلقه ها مشارکت میکنند.
ملاحظات : بعد از يادگيری بازی توسط دانش آموزان می توان :
زمان بازی : حداکثر ١٠دقيقه.
بازی : پاک سازی زمین ( گروهی ).
هدف : توسعه و بهبود حرکات پایه پرتاب.
صلاحیت های مشترک : مسئولیت پذیری/ کمک و همیاری گروهی / راستگویی و صداقت / مشارکت.
تجهیزات : تعدادی توپ در اندازه و انواع مختلف ( توپ های پارچه ای و توپک های مختلف بدون جهش) توپ کاغذی / طناب / گچ / تابلوبرای درج امتیاز.
محوطه بازی : فضای باز یا سر پوشیده ٢٠ × ٢٠متر.
تعداد دانش آموزان : حداکثر ١٢نفر.
شرح بازی : معلم زمین بازی را با کشیدن طنابی متناسب با قد دانش آموزان به دو نیمه تقسیم میکند. دانش آموزان در دو گروه مساوی ( ٦ نفری) در دو طرف طناب مستقر میشوند. کل توپ های موجود بین دو گروه بطور مساوی تقسیم میشود و بطور پراکنده در زمین بازی قرار می گیرد. با علامت معلم و شروع بازی هر گروه سعی میکنند توپهای گروه خود را از روی طناب به زمین مقابل پرتاب کند این انتقال توپ تا پایان وقت ادامه دارد. در پایان هر دور( ٢دقیقه) با اعلام « استپ یا ایست » از سوی معلم بازی متوقف و تعداد توپها در هر زمین شمرده و ثبت میشود. در پایان گروهی که توپ کمتری در زمینش ثبت شده باشد امتیاز کسب میکند.
ملاحظات : بعد از اين که اجرای بازی درگروه های کوچک میتوان بازی را با تمام دانش آموزان در دو گروه و زمان طولانی تر اجرا کرد.
زمان بازی : حداکثر ١٠دقيقه.
نکات ايمنی :
بازی : انجماد ( گروهی ).
هدف : توسعه و بهبود حرکات انتقالی و تعادلی
صلاحيت های مشترک : تقويت تفکر/ ابداع و خلق / تخيل/ همکاری و مشارکت / مهارت کار با ديگران.
تجهيزات : ————-
تعداد دانش آموزان : تمام دانش آموزان کلاس.
محوطه بازی : فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان.
شرح بازی : دانش آموزان به صورت پراکنده در فضای بازی پخش شده و در حال انجام انواع حرکات جابجايی مثل انواع راه رفتن، دويدن، لی لی کردن و…. هستند. معلم با صدای بلند شروع به خواندن می کند »هر کی شکلک در آره ……….شکل عروسک در آره ( شکلی که ميگم در آره) …به حالت (کوه، آدم آهنی، درخت، اعداد، حروف و… ) بعد از اين که معلم به دانش آموزان فرصت نشان دادن حالت را داد اعلام میکند « استپ يا ايست يا انجماد » و دانش آموزان به هر شکلی که به خود گرفته اند میايستند و نبايد حرکتی انجام بدهند،حتی خنديدن انجام حرکت در حالت انجماد باعث خروج از بازی در آن دور میشود که در پايان هر دور بازی دانش آموزانی که حرکت نداشتند و يا به شکل زيبايی شکلک را نشان دادند امتياز میگيرند .
بعد از چند مرحله اجرای بازی بچه ها دو به دو يار میشوند معلم دوباره شعر میخواند در اين مرحله با همکاری و همفکری بايد اشکال خواسته شده را بسازند. به همين ترتيب معلم میتواند گروه های بزرگتر بسازد و بازی را ادامه دهد و میتواند با انتخاب اشکالی از نمادهای اعداد،حروف، طبيعت و… قدرت تفکر، مشورت و همکاری دانش آموزان را تقويت نمايد.
ملاحظات :
نکات ايمنی : به دليل رعايت نکات بهداشتی و ايمنی توصيه میشود دانشآموزان درطول بازی روی زمين دراز نکشند.
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه ششم درس اول / پرش جفتی ضربدری طرز اجرا: مطابق تصوير دانش آموز در مرکز ضربدر قرار می گيرد. با علامت
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه پنجم درس اول / تمرين سازما ندهى ، گروه بندى و ارز شيابى تشخيصى اهداف کلی کسب مهارت در شناخت مفاهيم
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه سوم درس اول / حرکات پایه اهداف کلی: لی لی کردن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با لى لى کردن صحيح
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه اول درس اول / حرکات پايه اهداف کلی: مهارت در راه رفتن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با ايستادن و راه
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه دوم درس اول / مهارت در حرکات پايه ( بررسى ميزان يادگيرى در پايه ى اوّل ) اهداف کلی: بررسى ميزان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با مفهوم فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعاليت جسمانی: به هر گونه حرکت بدن گفته
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی نحوه آموزش مهارت های حرکتی آموزش مهارت های حرکتی (مرحله پياده کردن هدف) آموزش مهارت های حرکتی با هر روش تدريسی
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با الفبای حرکتی خصوصیات سنی و رشدی دانش آموزان دبستانی طراحی نحوه و زمان بازی مستلزم آشنایی معلم با خصوصیات
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه چهارم درس اول / آشنايى با سازماندهى، گروه بندى و ارزش يابى تشخيصى اهداف کلی مهارت در شناخت مفاهيم از طريق
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی بازی در برنامه درس تربیت بدنی بازی چیست و در برنامه درسی تربیت بدنی چه جایگاهی دارد؟ شروع بازی را میتوان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی توصیه هایی برای معلمان توصيه هايی برای معلمان در آموزش محتوای برنامه به تعداد جلسات آموزشی در طول سال تحصيلی طراحی
با اسپرت آموز به روز باشید!