طرز اجرا:
مطابق تصوير دانش آموز در مرکز ضربدر قرار می گيرد. با علامت « شروع » دانش آموز عمل پرش را طبق الگوی جلو – مرکز، چپ – مرکز، عقب – مرکز و راست – مرکز انجام می دهد. بايستی توجه داشت که عمل پرش به صورت جفت پا انجام گيرد.
نحوه امتيازدهی:
امتياز نفرات براساس تعداد پرش ها در يک الگوی کامل حرکتی (جلو، طرفين و عقب) محاسبه می گردد. بهتر است مدت زمان ١٥ ثانيه محاسبه و تعداد پرش های کامل منظور شود.
لوازم و تجهيزات:
وسيله ای خاص برای اين بازی مورد نياز نيست ولی برای پيشگيری از آسيب های احتمالی دانش آموزان می توان اين عمل را بر روی تشک های با ارتفاع کم انجام داد. علاوه بر اين کورونومتر برای ثبت زمان ١٥ ثانيه مورد نياز است .
ملاحظات:
اين تمرين را می توان به صورت گروهی با تعداد زمين بيشتر با روش محاسبه امتياز جمعی (تعداد پرش ها برای کليه اعضا در هر گروه) به شکل جذاب تر اجرا کرد.
اهداف کلی
طرز اجرا:
مطابق تصوير، يک مسير پرتاب ٥ متری را علامت گذاری نماييد. دانش آموز از يک وضعيت ايستاده حرکت را آغاز می کند و پس از دورخيز کوتاه و قرار گرفتن در مسير پرتاب، نيزه را از بالای شانه و از پشت خط، پرتاب می کند. مربی در اجرای اين حرکت بايستی توجه داشته باشد که آرنج دست پرتاب کاملاً باز شود و نيزه از زير ارتفاع شانه و از کنار بدن پرتاب نگردد.
نحوه امتيازدهی:
ميانگين مسافت دو پرتاب به عنوان رکورد دانش آموز محاسبه می گردد.
لوازم و تجهيزات:
نيزه موشکی، متر نواری
ملاحظات:
اهداف کلی
طرز اجرا :
مطابق تصوير يک مسافت ٦٠ تا ٨٠ متری را به نحوی علامت گذاری نماييد که يک منطقه برای دوی سرعت يک منطقه برای دوی مارپيچ از بين پرچم ها يک منطقه برای دويدن ازروی موانع درنظر گرفته شود با علامت « شروع » و ثبت زمان ، دونده اول بر روی تشک يک غلت به جلو زده و پس از برخاستن شروع به دويدن می نمايد و پس از عبور مارپيچ از بين پرچم ها و دويدن از روی موانع، حلقه يا چوب امدادی را به نفر بعدی گروه تحويل می دهد و اين فعاليت تا اتمام افراد گروه تداوم می يابد.
نحوه امتيازدهی:
زمان کل گروه به عنوان رکورد در نظر گرفته شده و اين زمان با ساير گروه ها مقايسه می گردد تا اولويت بندی تيم ها تعيين شود.
لوازم و تجهيزات:
يک تا سه عدد تشک، مخروط تمرينی برای علامت گذاری مسير دويدن، متر نواری، ده عدد پرچم ، سه عدد مانع کوتاه، يک حلقه يا چوب امدادی، کورنومتر
ملاحظات:
اين فعاليت در ابعاد استاندارد معرفی شده است ولی معلمان می توانند با توجه به فضای آموزشی در اختيار، ابعاد را تغيير دهند.
اهداف کلی
طرز اجرا :
مطابق تصوير يک محوطه ١٥٠ متری (طول ٥٠ متر، عرض ٢٥ متر) را علامت گذاری نماييد و گروه ها را در کنار نقاط شروع قرار دهيد. با علامت « شروع » زمان نگهدار مدت ٦ دقيقه را ثبت می کند و نفرات اول هر گروه در طی شش دقيقه سعی می کنند حداکثر مسافت را طی کنند. برای پيشگيری از بروز هر خطايی در اندازه گيری مسافت طی شده، بهتراست پس از طی شدن هر دور و به محض رسيدن دانش آموز به نقطه شروع يک کارت به وی تحويل گردد. پس از پايان شش دقيقه علامت شروع برای نفرات بعدی گروه به صدا درمی آيد و اين عمل تا دويدن آخرين فرد گروه ادامه می يابد.
نحوه امتيازدهی:
تعداد کارت های اخذ شده درهر گروه نشانگر مسافت طی شده و ملاکی برای امتيازدهی است.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، شش پرچم ، کارت به تعداد مورد نياز، کورنومتر
ملاحظات:
اهداف کلی
طرز اجرا :
نحوه امتيازدهی:
دانش آموزان دو بار پرش سه گام را اجرا کرده و ميانگين مسافت افقی به عنوان رکورد فرد محسوب می گردد. اين مسافت با ساير دانش آموزان مقايسه شده تا اولويت بندی تعيين شود.
لوازم و تجهيزات:
مخروط تمرينی و متر نواری
ملاحظات:
اهداف کلی
طرز اجرا :
مطابق تصوير از مانعی به ارتفاع ٢٥٠ سانتی متر استفاده نماييد به نحوی که يک تشک در پشت اين مانع و به فاصله سه متری از آن قرار گرفته است. قبل از مانع، ٤ خط شروع ترسيم نماييد که اين خطوط به ترتيب با پايه های مانع به ٤ و ٥ متر فاصله داشته باشد. هر دانش آموز موظف است با دورخيز سه گام از پشت خطوط شروع، عمل پرتاب ،٣ ، اندازه ٢ را برای رسيدن به تشک انجام دهد.
نحوه امتيازدهی:
هنگامی که توپ پس از عبور از روی مانع بر روی تشک فرود می آيد بدين معنی است که تلاش فرد با موفقيت انجام شده است. امتيازدهی برای چهار پرتاب به اين صورت است که اگر فاصله شروع تا تشک ٥ متر است و ٧ و ٨ متری ، عمل پرتاب با موفقيت انجام گرفته است. ٢ امتياز برای دانش آموز لحاظ می گردد. اين امتيازات در فواصل ٦ ٤ و ٥ امتياز مجموع امتيازات دانش آموز در ٤ پرتاب به عنوان رکورد وی ، مابين خط شروع و تشک به ترتيب عبارت اند از ٣ محسوب می گردد. در صورتی که توپ به تشک نرسيده و يا از زير مانع عبور کند يک امتياز به دانش آموز تعلق خواهد گرفت.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، توپ، تشک، مانع،پايه های پرش و يا هر وسيله مشابه.
ملاحظات:
گام برداری صحيح در سه گام پرتاب توپ، مشابه سه گام پرتاب نيزه موشکی است.
اهداف کلی
طرز اجرا:
مطابق تصوير، دايره ای با شعاع ١٦ متر را علامت گذاری نماييد. محيط اين دايره در حدود ١٠٠ متر است. دانش آموزان را به گروه های مساوی تقسيم کنيد و از هر دانش آموز در گروه بخواهيد تا مسافت ١٠٠ متر را با حداکثر سرعت بدود. با باز کردن دروازه عبور و شروع به دويدن ورزشکار مدت زمان طی کردن مسافت را ثبت نماييد. اين عمل را برای ساير دانش آموزان گروه نيز انجام دهيد.
نحوه امتيازدهی:
کل زمان ثبت شده که از مجموع زمان های طی شده مسافت ١٠٠ متر برای هر دانش آموز در گروه به دست می آيد ، به عنوان ملاک امتيازدهی گروه استفاده می شود. اين زمان کل، با ساير گروه ها مقايسه می شود تا اولويت بندی آنها تعيين گردد.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، ٦ پرچم، ۱.۵ متر طناب برای ايجاد دروازه عبور، کورنومتر
ملاحظات:
اين فعاليت در ابعاد استاندارد معرفی گرديده است ولی معلمان می توانند با توجه به فضای آموزشی در اختيار ابعاد را تغيير دهند.
اهداف کلی
طرز اجرا:
مطابق تصوير، فضای ورود توپ بين دو خط استاندارد و يا دو ميله را به سه بخش مساوی چپ، مرکز و راست تقسيم بندی نماييد. دانش آموز در پشت خط شروع که به ميزان ٥ متر با هدف فاصله دارد به صورت جانبی و روبه روی بخش مرکزی می ايستد و سپس با تاب دادن بدن به نحوی که بازو در کنار بدن کاملاً کشيده است پرتابی مشابه پرتاب ديسک انجام می دهد. دانش آموز دو بار عمل پرتاب را انجام می دهد و مربی بيشترين نمره محاسبه شده فرد را منظور می کند.
نحوه امتيازدهی:
در دانش آموزان با دست راست غالب، پرتاب به سمت هدف راست ٣ امتياز، هدف مرکز ٢ امتياز و هدف چپ يک امتياز تعلق می گيرد. اين موضوع برای دانش آموزان با دست چپ غالب برعکس است.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، توپ و يا هر جسمی که قابليت گرفتن و پرتاب کردن داشته باشد.
اهداف کلی
طرز اجرا:
نحوه امتيازدهی:
امتياز تيم ها بر اساس زمان طی کردن مسافت در هر دو مسير و برای کليه اعضاء گروه محاسبه می شود. گروهی پيروز خواهد بود که مدت زمان کوتاه تری اين بازی گروهی را به اتمام رساند.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، پنج پرچم، دو مانع کوتاه، دو حلقه يا چوب امدادی، کورنومتر
ملاحظات:
اين فعّاليت در ابعاد استاندارد معرفی گرديده است ولی معلمان می توانند با توجه به فضای آموزشی در اختيار ابعاد را تغيير دهند.
اهداف کلی
طرز اجرا:
مطابق تصوير، يک منطقه حداکثر ١٠ متری را به عنوان منطقه دورخيز علامت گذاری نماييد. محل قرار گرفتن پای تيک آف را به اندازه ٣٠ سانتی متر توسط دو خط به عرض ١٠ سانتی متر در ابتدا و انتهای اين منطقه مشخص کنيد. محل فرود را به صورت مدرج با متر نواری علامت گذاری کرده و با حلقه های مشخصی تفکيک نماييد.
نحوه امتيازدهی:
دانش آموز پس از دورخيز پای اتکا را در محل موردنظر قرار داده و برای رسيدن به حداکثر مسافت افقی پرش می کند. ميزان مسافت طی شده به عنوان رکورد فرد منظور می گردد. علاوه بر اين در صورتی که پای اتکا درمنطقه ٣٠ سانتی متری قرار گرفت ٢ امتياز به امتياز فرد افزوده می شود در صورتی که پای اتکا بر روی مناطق ١٠ سانتی متری قرار گرفت يک امتياز به امتياز فرد افزوده می شود و درصورتی که پای اتکا در خارج منطقه ٣٠ و ١٠ سانتی متری قرار گرفت تنها امتياز پرش فرد مدنظر قرار خواهد گرفت.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، چسب علامت گذاری برای تعيين مناطق پای اتکا، حلقه برای تعيين رکورد پرش، پرچم برای تعيين محل شروع دورخيز
ملاحظات:
از اجرای اين فعّاليت روی زمين آسفالت خودداری گردد و در صورت امکان اين فعاليت در اماکن ورزشی مناسب و يا محيط های طبيعی (چمن) اجرا گردد.
اهداف کلی
طرز اجرا:
مطابق تصويردانش آموز پشت به زاويه پرتاب به نحوی قرار می گيرد که پاشنه های پا در پشت خط شروع قرار دارند. دانش آموز با خم کردن تنه و زانو، توپ را در ابتدا به سمت جلو و پايين تاب می دهد و سپس با بازکردن تنه و زانوها و پرتاب دو دست به سمت عقب و بالا باعث پرتاب توپ به سمت زاويه پرتاب می گردد. بايستی به دانش آموزان تأکيد کرد که حداکثر تلاش خود را برای کسب مسافت افقی بيشينه انجام دهند.
نحوه امتيازدهی:
هر شرکت کننده دو پرتاب انجام می دهد. ميانگين دو پرتاب به عنوان رکورد فرد منظور می گردد. اولويت بندی افراد براساس اين ميانگين در بين دانش آموزان کلاس صورت خواهد گرفت.
لوازم و تجهيزات:
توپ پزشکی (مدسين بال) يک کيلوگرمی، متر نواری.
اهداف کلی
طرز اجرا:
مطابق تصوير در يک مسافت ٤٠ متری ، دو مسير دويدن را علامت گذاری نماييد. يکی از اين مسيرها محلی برای تعويض حلقه يا چوب امدادی و مسير ديگر با تأکيد برعبور ازموانع کوتاه است. نحوه تعويض حلقه يا چوب امدادی به نحوی است که منطقه ای به اندازه ١٠ متر برای شتاب گيری دوندهٔ گيرندهٔ چوب و تعويض چوب ميان دونده حامل و گيرنده چوب تعبيه شده است. دانش آموز با علامت شروع، دويدن را آغاز می کند و پس از دويدن از روی موانع نسبت به تعويض چوب در منطقه علامت گذاری شده اقدام می نمايد. اين عمل تا دويدن آخرين فرد گروه تداوم می يابد.
نحوه امتيازدهی:
امتياز تيم ها بر اساس زمان طی کردن مسافت در هر دو مسير در کليه اعضای گروه می باشد گروهی پيروز خواهد بود که در مدت زمان کوتا هتری اين بازی گروهی را به اتمام رساند.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، دو عدد پرچم، حلقه يا چوب امدادی، دو عدد مخروط تمرينی، کورنومتر
ملاحظات:
اين فعاليت در ابعاد استاندارد معرفی گرديده است ولی معلمان می توانند با توجه به فضای آموزشی در اختيار ابعاد را تغيير دهند.
اهداف کلی
طرز اجرا :
مطابق تصوير يک منطقه ١٠ متری را به عنوان منطقه دورخيز علامت گذاری نماييد. محل قرار گرفتن پای اتکا (تيک آف) را تعيين کنيد. محل فرود را به صورت مدرج و با متر نواری علامت گذاری کرده و با حلقه های مشخصی تفکيک نماييد.
نحوه امتيازدهی:
دانش آموز پس از دور خيز، پای اتکا را بر روی محل پای اتکا قرار داده و برای رسيدن به حداکثر مسافت افقی تلاش می کند ميزان مسافت طی شده به عنوان رکورد فرد منظور می گردد . علاوه بر اين در دورخيز در صورتی که پای اتکا محل در محل تيک آف فرود آيد. ٢ امتياز به امتياز پرش دانش آموز اضافه می شود و در صورتی که پای اتکا قبل و يا بعد از محل تيک آف فرود آيد تنها امتياز پرش مدنظر قرار می گيرد.
لوازم و تجهيزات:
متر نواری، چسب علامت گذاری برای تعيين منطقه تيک آف، حلقه برای تعيين رکورد پرش پرچم برای تعيين محل شروع دورخيز
ملاحظات:
اهداف کلی
طرز اجرا :
نحوه امتيازدهی:
ميانگين سه پرتاب به عنوان رکورد فرد، برای اولويت بندی دانش آموزان مورد استفاده قرار می گيرد. علاوه بر اين اگر منطقه فرود نيزه در محل آن سوی ٣٠ متر و در فضای ٥ متری باشد ١٠ امتياز به فرد اضافه خواهد شد.
لوازم و تجهيزات:
مخروط تمرينی برای تعيين خط شروع ، متر نواری، پرچم برای تعيين منطقه فراتر از ٣٠ متر
ملاحظات:
اهداف کلی
طرز اجرا :
مطابق تصوير دانش آموز در پشت خط شروع از استارت ايستاده يا نشسته استفاده می کند. مسافت مد نظر در اين فعاليت ٣٦ متر است که مطابق تصوير با کمک ٤ مانع با فواصل تعيين شده تقسيم بندی گرديده است با علامت شروع دانش آموز با حداکثر سرعت حرکت می نمايد و زمان نگهدار ، مدت زمان طی کردن اين مسافت را ثبت می کند.
نحوه امتيازدهی:
امتياز افراد بر اساس زمان طی کردن مسافت تعيين می گردد و اولويت بندی افراد بر اساس اين ملاک در بين دانش آموزان کلاس صورت خواهد گرفت.
لوازم و تجهيزات:
دو عدد پرچم برای مشخص کردن نقطه شروع و پايان، متر نواری، کورنومتر، چهارعدد مانع کوتاه
ملاحظات:
اهداف کلی
طرز اجرا:
يک منطقه ٥ متری را برای دورخيز دانش آموز علامت گذاری نماييد. مطابق تصوير دانش آموزان پس از دورخيز، پای اتکا را در پشت خط شروع قرار می دهند و پرش سه گام را به نمايش می گذارند. نحوه اجرای پرش سه گام به اين صورت است که اگر پای اتکا پای راست است، پرش به صورت راست راست چپ پرش و اگر پای اتکا، پای چپ است، پرش به صورت چپ چپ راست پرش اجرا می گردد. پرش سه گام ترکيبی از يک لی لی، يک گام، يک پرش است.
نحوه امتيازدهی:
دانش آموزان دو بار پرش سه گام را اجرا کرده، و ميانگين مسافت افقی طی شده به عنوان رکورد فرد محسوب می گردد. اين مسافت افقی با ساير دانش آموزان مقايسه شده تا اولويت بندی نفرات تعيين گردد.
لوازم و تجهيزات:
مخروط تمرينی، متر نواری
ملاحظات:
از اجرای اين فعاليت روی زمين آسفالت خودداری گردد و در صورت امکان اين فعاليت در اماکن ورزشی مناسب ويا محيط های طبيعی (چمن) اجرا گردد.
اهداف کلی
طرز اجرا :
مطابق تصوير دانش آموزان در يک مسير سه متری می توانند با گام برداری و حرکت چرخشی بدن عمل پرتاب ديسک را به نمايش گذارند. در زاويه پرتاب منطقه ای به ميزان ٣٠ متر علامت گذاری می گردد. آن سوی ٣٠ متر فضايی به پهنای ٥ متر تعيين می شود. در اين مهارت دانش آموزان پس از اجرای حرکت چرخشی و گام برداری در پشت خط شروع، ديسک را رها می کنند. هر فرد سه بار اين عمل را انجام داده و ميانگين رکورد فرد ثبت می گردد.
نحوه امتيازدهی:
ميانگين سه پرتاب به عنوان رکورد فرد برای اولويت بندی دانش آموزان مورد استفاده قرار می گيرد. علاوه بر اين اگر منطقه فرود ديسک در محل آن سوی ٣٠ متر و در فضای ٥ متری باشد ١٠ امتياز به فرد اضافه خواهد شد.
لوازم و تجهيزات:
مخروط تمرينی، مترنواری، پرچم
ملاحظات:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
ارزش گذاری برای فرهنگ و هويت/ مشارکت/ همياری/ مسئوليت پذيری / مهارت کار با ديگران / نظم و قانون مداری
تجهيزات :
توپ هندبال يا توپ ماهوتی/ هفت عدد سنگ صاف/گچ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
بازيکنان را به دو گروه مساوی تقسيم می نماييم. تيم مهاجم به فاصله هفت متر از سنگ ها که روی هم چيده شده اند پشت خط شروع (خط پرتاب) قرار می گيرد و تيم مدافع مقابل تيم مهاجم پشت سنگ ها به صورت نيم دايره مستقر می شود . نفر اوّل تيم مهاجم از پشت خط پرتاب. توپ هندبال را با دست به سمت سنگ ها پرتاب می کند. اگر توپ به سنگ ها اصابت نکند نفر بعدی تيم مهاجم پرتاب را انجام می دهند و پس از اين که سنگ ها به زمين ريخته شد بازيکنان مدافع، توپ را برداشته و سعی می کنند با پاس کاری و حرکت، بازيکنان تيم مهاجم را که قصد چيدن سن گها را دارند با توپ بزنند. بازيکنی که توپ به او اصابت نمايد از زمين بازی خارج می شود. اگر مدافعين همه بازيکنان مهاجم را با توپ بزنند برنده خواهند شد و جای خود را با تيم مقابل عوض می نمايند اما اگر قبل از اينکه همه بازيکنان تيم مهاجم از بازی خارج شوند بازيکنی موفق به چيدن سن گها شود، آن تيم، برنده بازی خواهد بود و به جای تيم مهاجم قرار خواهد گرفت.
ملاحظات:
در صورتی که هيچ کدام از بازيکنان تيم مهاجم نتوانند سنگ ها را بريزند جای خود را با مدافعان عوض می کنند. هنگام استفاده از توپ ماهوتی بايد فاصله خط پرتاب تا سنگ ها را کم کرد. و بازيکنان تيم مدافع می توانند با پنهان کردن توپ باعث شوند مهاجمان متوجه نشوند که توپ در دست چه کسی می باشد و بازيکنان مدافع همچنين سعی می کنند هميشه کسی را در کنار سنگ ها برای دريافت پاس و زدن مهاجمين داشته باشند.
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
فرهنگ وهويت / نظم و قانون مداری / مسئوليت پذيری
تجهيزات:
مخروط توپ کم باد گچ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
درابتدا يک دايره روی زمين کشيده می شود. بين افراد قرعه کشی می شود (توسط خود دانش آموزان انجام شود) فرد محافظ گنج انتخاب می شود گنج درون دايره قرار می گيرد و محافظ درون دايره برای مراقبت از آن می ايستد، ديگر افراد درپشت دايره منتظر هستند که با دست گنج را بردارند کسی که موفق به برداشتن گنج شد جای محافظ را می گيرد. محافظ بايد مراقب باشد که کسی گنج را برندارد و فقط اجازه دارد با پای خود پای آنها را بزند به طوری که پای محافظ از دايره بيرون نرود. اگر پای محافظ به هر کدام از آنها بر خورد نمايد شخص مورد نظر در اين دور حذف می شود و بازی به همين ترتيب ادامه می يابد.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
مسئوليت پذيری / مشارکت و همياری / تقويت روحيه شجاعت و شهامت / ارزش گذاری برای فرهنگ و هويت ملی
تجهيزات:
گچ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد نفرات
شرح بازی:
برای اين بازی هر گروه حداکثر ٥ نفر و برای هر دو گروه دايره ای به قطر ٣ تا ٤ متر روی زمين کشيده می شود.
بازيکنان به چهار گروه مساوی و همسان تقسيم می شوند. هر گروه يک نفر جهت مسابقه به ميدان می فرستند و بقيه گروه بيرون از دايره قرار گرفته و يار خودشان را تشويق می کنند. دو نفر وسط دايره می بايست يک پا را بلند کرده و دست های خود را روی سينه جمع کنند و سپس به صورت لی لی به طرف همديگر حرکت می کنند و سعی کنند با استفاده از زدن تنه يا سينه خود به حريف،تعادل او را طوری بر هم بزنند که حريف پای بلند شده را روی زمين بگذارد و يا از دايره خارج شود.در چنين حالتی حريف بازنده اعلام می شود. بازی به همين ترتيب ادامه می يابد تا ساير افراد گروه نيز اين بازی را انجام دهند. افراد برنده در يک گروه جمع و به دو گروه ٥ نفری و افراد بازنده هم به همين ترتيب مستقر می شوند و شروع به بازی مجدد می کنند.
ملاحظات:
تا زمانی که دانش آموزان از بازی لذت ببرند به بازی ادامه دهيد و در صورت تخلف امتياز کسر شود.
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
مهارت رهبری، صداقت، عدالت خواهی، مشارکت و کارگروهی، نظم و قانون مداری
تجهيزات:
يک رشته طناب کنفی يا پنبه ای با طولی متناسب با تعداد شرکت کننده ها و يک تکه پارچه، گچ، تعداد دانش آموزان حداقل ١٠ نفر
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد نفرات
شرح بازی:
افراد به دو گروه مساوی تقسيم می شوند در فاصله سه متر با کشيدن دو خط موازی روبروی هم زمين هر گروه مشخص می شود . محلی را در وسط فضای سه متر انتخاب و با علامتی مشخص می کنند سپس به وسط طناب تکه پارچه ای بسته می شود. يک داور با قرعه کشی يا انتخاب معلم مشخص می شود. طناب را روی زمين به گونه ای قرار می دهيم که تکه پارچه بسته شده روی طناب در وسط محدوده سه متر قرار گيرد سپس دانش آموزان طناب را از محل تقاطع طناب با خطوط محدوده مشخص شده به دست می گيرند. با سوت يا علامت داور بازی شروع می شود و افراد دو گروه طناب را می کشند. پارچه ای که وسط طناب قرار دارد اگر کاملاً به داخل زمين هر گروه برود آن گروه ١ امتياز می گيرند.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
مشارکت / تقويت روحيه همکاری و همياری گروهی/ احترام به قوانين و رعايت نظم و مقررات/ حس مسئوليت
تجهيزات :
گچ/ سوت/ توپ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
همه بازيکنان به استثنای دو نفر به شکل دايره می ايستند و پا های خود را کمی از يکديگر باز می گذارند دو نفر که به قيد قرعه انتخاب شده اند، داخل دايره می ايستند و توپ در اختيار آنها قرار می گيرد. پس از شروع بازی بازيکنان ميانی تلاش می کند تا توپ را با پا از ميان پا های دانش آموزان به خارج از دايره عبور دهند. بازيکنان موظفند با سر دادن پای خود بر روی زمين خود را جابه جا کنند و تمرکز بازيکن ميانی را بر هم زنند و با استفاده از دست ها و پا ها مانع عبور توپ به خارج دايره شوند. بازيکنی که موفق به مهار کردن توپ نشود و توپ از ميان پاهای او عبور کند بايد جای خود را با بازيکن ميانی عوض کند. اما اگر توپ از فاصله پاهای دو بازيکن که در کنار هم می ايستاده اند، عبور کند بازيکنی که توپ از کنار پای راستش عبور کرده است جای خود را با بازيکن ميانی عوض می کند.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
مشارکت / بالا رفتن تمرکز/ هشياری/ خودارزيابی/ تقويت روحيه همکاری و همياری گروهی/ احترام به قوانين و رعايت نظم و مقررات
تجهيزات :
تعدادی مخروط، توپ، گچ
محوطه بازی :
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
بازيکنان پشت خط شروع در گروه های خود قرار می گيرند مقابل هر گروه چند مانع به فاصله حداقل دو متر قرار می دهيم. با علامت معلم نفرات اوّل گروه ها توپ را با پا دريبل کرده از بين موانع عبور کرده و در برگشت نفرات دوم گروه خود توپ را می رسانند. هر گروهی که موفق شود با تمام نفرات خود زودتر اين مسير را طی کند برنده خواهد بود.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
از موانع خطرناک استفاده نشود.
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
نظم و قانون مداری / افزايش خلاقيت و مهارت حل مسئله / مهارت کار با ديگران
تجهيزات:
گچ/ سوت/ توپ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
زمين بازی با ١٨ متر طول و ٩ متر عرض را به سه قسمت تقسيم می کنيم و شاگردان به سه گروه مساوی تقسيم شده و داخل زمين ها قرار می گيرند. گروه های کناری هر يک دارای توپ هستند که با پرتاب توپ به گروه وسط سعی می کنند نفرات اين گروه را بزنند. گروه وسط بايد دقت نمايد که از دو طرف توپ به آنها اصابت نکند. نفری از گروه وسط که توپ به بدنش اصابت کرد بايد به گروهی ملحق شود که توپ را به او زده است و همچنين اگر نفرات وسط توپ را در فضا گرفتند يکی از نفرات خود را که به همان گروه رفته است آزاد می نمايد. اين بازی در مدت زمان مشخصی انجام می شود و پس از اتمام زمان مقرر هر گروه که تعداد بيشتری از افراد را داشته باشد برنده محسوب شده و به وسط زمين می آيد. شاگردان در جريان بازی از محوطه خود نبايد خارج شوند.
ملاحظات:
ابعاد زمين بازی متناسب با فضای آموزشی در اختيار قابل تغيير است.
نکات ايمنی:
صلاحيت های مشترک :
کمک و همياری گروهی / راستگويی و صداقت
تجهيزات:
گچ/ سوت/ توپ/کاور
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
شاگردان را به دو دسته مساوی تقسيم می کنيم يک دسته در دو طرف روی خطوط طولی زمين مستطيل شکل به عرض ٩ متر و طولی متناسب با تعداد دانش آموزان در حالی که يکی در ميان توپ در دست دارند قرار می گيرند و دسته ديگر در عرض زمين می ايستند. دسته ای که در عرض زمين قرار دارند يک نفر يک نفر به ترتيب طول زمين را می دوند در اين حال افراد گروه ديگر با توپ هايی که در دست دارند سعی می کنند دونده را از کمربه پايين با توپ مورد اصابت قرار دهند. اگر توپ به نيم تنه فوقانی اصابت کند هيچ امتيازی ندارد. اگر توپ از کمر به پايين دونده اصابت کرد يک امتياز به گروه زننده توپ داده می شود در غير اين صورت امتياز برای گروه دونده منظور خواهد شد. پس از آنکه همه نفرات دويدند جای تيم ها تغيير می کند. هر گروه که بيشترين امتياز را کسب کند برنده اعلام می شود.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
تلاش و کار گروهی / حس مسئوليت / رعايت قوانين /اعتماد به نفس
تجهيزات:
گچ/ سوت/ توپ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
همه دانش آموزان به استثنای يک نفرکه به قيد قرعه انتخاب شده به شکل دايره، می ايستند دانش آموزان از قبل شماره های خود را می دانند. تنها دانش آموز باقی مانده در مرکز دايره می ايستد و توپ در اختيار او قرار می گيرد و توپ را به بالا پرتاب می کند و شماره يکی از بازيکنان را صدا می کند و آن بازيکن بلافاصله سريع جلو آمده با پرش به توپی که نفر ميانی به هوا پرتاب کرده در بالاترين نقطه به توپ ضربه می زند. در اين زمان بقيه بازيکنان که دور دايره قرار دارند می دوند بازيکنی که توپ به سمت او حرکت می کند توپ را می گيرد و اعلام می کند؛ استپ (ايست) و يکی از بازيکنان را با اعلام نام يا شماره او مورد هدف قرار می دهد اگر بتواند فرد مورد نظر را با توپ بزند خودش برای سر گروهی در وسط قرار می گيرد و در غير اين صورت بازيکن نام برده شده به وسط می آيد و بازی دوباره شروع می شود.
ملاحظات:
در صورت در اختيار داشتن فضای کافی برای مشارکت بيشتر دانش آموزان در فعاليت می توان بازی را در دو گروه انجام داد.
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
تلاش و همياری گروهی / خويشتن داری/ حس مسئوليت/ رعايت قوانين
تجهيزات:
گچ/ سوت/ توپ/ کاور در دو رنگ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
بازيکنان را به دو گروه مساوی تقسيم می کنيم و بازيکنان که از قبل شماره آنها مشخص شده است و در زمين واليبال پراکنده می ايستند هر گروه در يک نيمه. در شروع بازی يکی از گروه ها توپ را از بالای تور به زمين مقابل پرتاب می کند و يک شماره را صدا می زند نفری که شماره او گفته شده است قبل از اين که توپ با زمين برخورد کند آن را دريافت می کند و بعد از سه پاس به هم تيمی های خود توپ را به زمين حريف فرستاده و يک شمارهٔ از بازيکنان گروه مقابل را اعلام می کند. دوباره قبل از اين که توپ به زمين برخورد کند نفری که شماره او گفته شد توپ را گرفته و بازی به همان شکل ادامه می يابد. اگر توپ با زمين برخورد کند و يا توپ از زير تور واليبال عبور کند به تيم مقابل يک امتياز داده می شود. هر تيمی زودتر به امتياز ده برسد برنده است.
ملاحظات:
در صورت آمادگی دانش آموزان از پاس پنجه يا ساعد استفاده کنند.
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
تقويت روحيه شجاعت و شهامت/ اعتماد به نفس/ مهارت کار گروهی/ رعايت قوانين
تجهيزات :
گچ/ طناب/ توپ
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
همه بازيکنان به استثنای يک نفر به شکل دايره، می ايستند به گونه ای که صورتشان به طرف دايره است. يک نفر در مرکز دايره قرار می گيرد و طنابی را که انتهای آن به توپی بسته شده است به دست می گيرد.با اشاره مربی نفر وسط دايره سعی می کند توپ و طناب را دور دايره بچرخاند. در اين حالت افراد بايد با نزديک شدن توپ به آنها، از روی توپ پرش کنند و توپ از زير پای آنها رد شود. نفری که توپ به پای او برخورد کند جای نفر وسط را می گيرد.
ملاحظات:
در صورت داشتن فضای آموزشی مناسب برای مشارکت بيشتر، دانش آموزان در گروه های کوچک سازما ندهی شوند.
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
مشارکت /همياری/ تقويت روحيه همکاری و همياری گروهی / احترام به قوانين و رعايت نظم و مقررات
تجهيزات :
توپ مينی هند بال يا بسکتبال
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد نفرات
شرح بازی:
بازيکنان به دو گروه تقسيم می شوند و يکی در ميان در دوصف رو به روی هم می ايستند. (فاصله صف ها متناسب با سن و توانايی بازيکنان در پرتاب و گرفتن توپ.) به نفر اول هريک از صف ها که رقيب هم هستند توپ داده می شود آنها بايد توپ را به صورت مورب به اولين نفر گروه خود پاس بدهند .بازی به همين شکل ادامه پيدا می کند تا توپ به نفر آخر هر گروه برسد او بايد توپ رابه حالت دو به ابتدای صف برساند و حرکت پاس کاری را شروع کند.هر گروهی که نفرات آن زودتر به حالت اول استقرار بازی برسند برنده بازی خواهند بود.بازی برای هر چند دوری که از قبل قرار گذاشته شده است، به همين روال ادامه پيدا می کند.
ملاحظات:
درانجام اين بازی می توان از انواع پاس های معمول ورزش های هندبال و بسکتبال استفاده کرد.
نکات ايمنی:
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
اعتماد به نفس/نظم و قانون مداری/ حس مسئوليت/ تلاش
تجهيزات:
توپ مينی بسکتبال
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
به بعضی ازنفرات به تعداد توپ های موجود توپ داده می شود و از بقيهٔ نفرات می خواهيم که در اطراف محيط بازی پخش شوند. مالکين توپ در حالی که توپ را به زمين می زنند (دريبل می کنند) با دست ديگر بازيکنان بدون توپ را لمس می کنند. و بازيکنان بدون توپ سعی در زدن توپ دارند. اگر توپ بازيکن زده شود جای خود را با بازيکن زننده توپ تعويض خواهد کرد.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
تناسب بين فضای موجود و تعداد دانش آموزان رعايت شود.
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
تلاش و کار گروهی/خويشتن داری/ اعتماد به نفس/ حس مسئوليت/ رعايت قوانين
تجهيزات :
روبان يا کاغذ/توپ مينی بسکتبال يا مينی هندبال به تعداد موجود/ کش برای نصب دُم
محوطه بازی:
فضای باز يا سر پوشيده موجود
شرح بازی:
به تعداد توپ های موجود به دانش آموزان به قيد قرعه توپ می دهيم و برای بقيه دانش آموزان با کاغذ يا روبان دم قرار می دهيم با شروع بازی مالکين توپ با دريبل زدن سعی می کنند دم ساير بازيکنان را بکشند . هر دانش آموزی که دمش کشيده شد، جای خود را با دريبل زننده عوض می کند.
ملاحظات:
نکات ايمنی:
تعداد بازيکنان متناسب با فضای آموزشی در اختيار تعيين شود.
اهداف کلی
صلاحيت های مشترک:
تلاش و همياری گروهی / احترام به قوانين / مسئوليت پذيری/ اعتماد به نفس
تجهيزات:
کاور در دو رنگ / توپ مينی بسکتبال / حلقه
محوطه بازی فضای:
باز يا سر پوشيده متناسب با تعداد بازيکنان
شرح بازی:
ملاحظات:
نکات ايمنی:
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه ششم درس اول / پرش جفتی ضربدری طرز اجرا: مطابق تصوير دانش آموز در مرکز ضربدر قرار می گيرد. با علامت
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه پنجم درس اول / تمرين سازما ندهى ، گروه بندى و ارز شيابى تشخيصى اهداف کلی کسب مهارت در شناخت مفاهيم
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه سوم درس اول / حرکات پایه اهداف کلی: لی لی کردن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با لى لى کردن صحيح
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه اول درس اول / حرکات پايه اهداف کلی: مهارت در راه رفتن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با ايستادن و راه
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه دوم درس اول / مهارت در حرکات پايه ( بررسى ميزان يادگيرى در پايه ى اوّل ) اهداف کلی: بررسى ميزان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با مفهوم فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعاليت جسمانی: به هر گونه حرکت بدن گفته
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی نحوه آموزش مهارت های حرکتی آموزش مهارت های حرکتی (مرحله پياده کردن هدف) آموزش مهارت های حرکتی با هر روش تدريسی
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با الفبای حرکتی خصوصیات سنی و رشدی دانش آموزان دبستانی طراحی نحوه و زمان بازی مستلزم آشنایی معلم با خصوصیات
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه چهارم درس اول / آشنايى با سازماندهى، گروه بندى و ارزش يابى تشخيصى اهداف کلی مهارت در شناخت مفاهيم از طريق
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی بازی در برنامه درس تربیت بدنی بازی چیست و در برنامه درسی تربیت بدنی چه جایگاهی دارد؟ شروع بازی را میتوان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی توصیه هایی برای معلمان توصيه هايی برای معلمان در آموزش محتوای برنامه به تعداد جلسات آموزشی در طول سال تحصيلی طراحی
با اسپرت آموز به روز باشید!