اهداف کلی
مهارت در شناخت مفاهيم از طريق فعاليت.
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ در رنگ هاى مختلف
دانستنی های معلّم
اطلاعات مورد نياز با رو شهاى گروه بندى کلاس. معلمان علاوه بر روش هاى مشخص شده، از شيوه هاى ابداعى خود نيز مى توانند بهره بگيرند.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
سوت، ۱۰ عدد مانع ۳۰ سانتى مترى، متر براى اندازه گيرى
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
فضاى مناسب
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
فضاى مناسب، توپ مينى فوتبال به تعداد نيمى از دانش آموزان کلاس
روش اجرا:
ضربه زدن به توپ با داخل و خارج پا:
آيا مى توانيد به راه هاى ديگرى که ما امتحان کرده ايم، فکر کنيد؟ از يکى از دانش آموزان بخواهيد در عمل نشان دهد و سپس، همه اجرا کنند.
ضربه زدن به توپ با فاصله:
ضربه زدن به توپ:
رقابت هاى حرکتى:
متوقف کردن توپ با پا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوح هى آموزشى هدف هاى تربيت بدنى
روش اجرا:
آماده سازى: براى شروع درس امروز، به تصاوير لوحه ى آموزشى تربيت بدنى توجه کنيد. من داستان هر تصوير را براى شما بيان مى کنم و شما در گروه خود موضوع را بررسى کنيد و پاسخ سؤال را توسط سرگروه بدهيد.
اولاً، آيا مى دانيد تربيت بدنى يعنى چه؟ يعنى، تربيت به وسيله ى ورزش ها و بازى ها. چرا ما در باز ى ها و ورزش ها شرکت مى کنيم؟ توجه داشته باشيد که معمولاً مردم تصور مى کنند هدف از تربيت بدنى، فقط تقويت عضلات افراد است. ما اکنون درست بودن يا نادرستى اين تصوّر را بررسى مى کنيم.
ارائه مطالب:
يکى از هدف هاى تربيت بدنى، آموزش و … ورزشى است.
پاسخ: مهارت هاى (توضيح دهيد که هر رشته، مهارتهاى خاص خود را دارد؛ مثل، دريبل کردن در فوتبال، پنجه زدن در واليبال و… )
حالا شما بگوييد که هدف از تربيت بدنى، آموزش چه چيزى بوده است و اين دانش آموزان سعى در انجام دادن چه کارى دارند که اين گونه عمل مى کنند.
پاسخ: عمل به وظيفه و انجام دادن حداکثر تلاش براى رسيدن به پيروزى که نام آن وظيفه شناسى است.
پاسخ: داشتن اندامى متناسب و زيبا که به او حسّ خوبى مى دهد.
به نظر شما تربيت بدنى با دنبال کردن چه هدفى توانسته است آن دانش آموز را براى انجام دادن اين گونه حرکات سخت آماده کند؟
پاسخ: آمادگى جسمانى مطلوب.
پاسخ: آن ها بايد همکارى و تعاون داشته باشند؛ چون کار تيمى، يعنى همکارى دائمى اعضاى تيم با هم.
معلم محترم در مورد ضعف روحيه ى همکارى و پيامدهاى آن که متأسفانه يک مشکل اجتماعى است، مى تواند بيشتر توضيح دهد و با ارائه ى مثال هايى در مورد وظايف هر يک از اعضا و مزاياى دو اصل مهم انجام وظيفه به نحو احسن و همچنين همکارى افراد در کنار انجام وظيفه، براى دانش آموزان توضيحاتى دهد. پس مى بينيد که در تربيت بدنى، فقط قوى شدن جسم مورد نظر نيست بلکه هدف هاى ديگرى مانند تعاون و همکارى، وظيفه شناسى و تلاش براى انجام وظيفه و چند هدف ديگر وجود دارد. يکى از سر گروه ها را براى نوشتن اهدافى که بيان شد، به پاى تخته بياوريد. آيا فکر مى کنيد هدف هاى تربيت بدنى به همين موارد محدود مى شود؟ اين طور نيست. شما سال آينده هم با تعداد ديگرى از اين هدف ها آشنا مى شويد. حالا به تصويرهاى بعد نگاه کنيد.
در تصوير ديگر، بازيکنى را مى بينيد که به علت خطايى غيرعمد، از طرف داور کارت زرد گرفته است. او به رأى داور احترام مى گذارد. معلمان تربيت بدنى هميشه شما را به رعايت مواردى که در اين دو تصوير مشاهده مى کنيد، دعوت مى کنند.
آيا مى توانيد بگوييد اين دو مورد که دو هدف بسيار مهم تربيت بدنى نيز هستند، کدام اند؟
پاسخ:
دوست شدن با ديگر بازيکنان و حفظ دوستى و در عين حال رقابت سالم. احترام به قانون که در اين جا احترام به رأى داور است.
اکنون به دو تصوير آخر توجه کنيد. در اين دو تصوير، هر دو گروه در حال يادگيرى هستند. يک گروه به حرف هاى مربى خود گوش فرا مى دهند تا در ورزش و بازى گروهى خود، موفق تر عمل کنند و گروه ديگر، مجله اى را مطالعه مى کنند تا آموزش هايى را درباره ى ورزش دريافت کنند. اين صحنه ها را در ميدان رقابت هاى ورزشى و هر جا که تربيت بدنى و ورزش وجود دارد، مشاهده مى کنيد. در واقع، تربيت بدنى هم مانند درس هاى ديگر، بر کسب دانش تأکيد دارد و به شما توصيه مى کند که دانش مربوط به ورزش را کسب کنيد؛ به عبارت ديگر در اين هدف، تربيت بدنى با ساير دروس مشترک است. آيا مى توانيد بگوييد اين هدف چيست؟
پاسخ: کسب دانش. البته دانشِ ورزشى از جمله آموختن مهارت ها، آموختن دانش آمادگى جسمانى و روش هاى کسب و حفظ آن، آموزش بهداشت و تغذي هى ورزشى، آموختن روش هاى رقابت در زمينه هاى ورزشى.
فعاليت تکميلى
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
روش اجرا :
آماده سازى: اکنون براى شناخت بيشتر ورزشها با وسايل آن ها آشنا مى شويم. به تصاوير لوحه ى آموزشى توجه کنيد.
ارائه ى مطلب:
فوتبال: توپ فوتبال، زمين چمن يا خاکى، دروازه و تور فوتبال.
واليبال: توپ واليبال، زمين آن در سالن يا فضاى آزاد، تير (ميله) و تور واليبال.
بسکتبال: توپ بسکتبال، تخته اى که حلقه ى بسکتبال روى آن نصب شده است؛ زمين آن داخل سالن يا فضاى آزاد است.
هندبال: توپ هندبال، دروازه و تور هندبال؛ زمين آن در سالن يا فضاى آزاد است. در پايان، مى توانيد توپ هاى هر يک از اين چهار رشته ى ورزشى را به دانش آموزان نشان دهيد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
روش اجرا:
دانش آموزان را در ستون هاى ۱۰ نفرى جايگزين کنيد. در هر ستون، به هر دو نفر يک عدد مشترک بدهيد؛ سپس، به نوبت هر ستون را در خط استارت قرار دهيد. با فرمان معلم و اعلام يکى از شماره هاى داده شده، دو نفر از دانش آموزان شروع به دويدن در مسير و مسافت هاى از پيش تعيين شده مى کنند. مقام اول به نفر برتر و مقام دوم به نفر بعد از هر گروه اختصاص مى يابد. به همين شکل، معلم شماره هاى بعدى را نيز اعلام مى کند، رقابت انجام مى گيرد و نفرات اول و دوم مشخص مى شوند. در انتها بين نفرات گروه برتر و گروه دوم، مسابقه اى برگزار مى شود.
توضيح:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى آمادگى جسمانى
دانستنی های معلّم:
درباره ى حرکات انعطاف پذيرى، اين خطر وجود دارد که دانش آموزان بدون گرم کردن بدن و صرفاً براى ارضاى حس ماجراجويى، بخواهند حرکاتى مثل پا باز ۱۸۰ درجه را انجام دهند. در اين مورد و موارد خطرآفرين ديگر، تذکرات لازم را به دانش آموزان بدهيد.
روش اجرا:
آماده سازى: در کلاس هاى اول تا سوم درباره ى بعضى اجزاى آمادگى جسمانى مثل تعادل، چابکى و سرعت صحبت کرديم. اکنون در کلاس چهارم، ضمن يادآورى آن ها به ديگر اجزاى آمادگى جسمانى مى پردازيم. آمادگى جسمانى نه تنها سرعت، تعادل و چابکى بلکه موارد ديگرى را نيز شامل مى شود. برخى از ورزشکاران در يک يا چند مورد از اين اجزا قوى ترند؛ مثلاً، دونده هاى سرعت، سرعت خوب و ژيمناست ها، انعطاف پذيرى مطلوبى دارند. البته ما هم بايد با تمرين زياد، تا حدّ امکان اين اجزا را در خود تقويت کنيم.
ارائه ى مطلب:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
لوحه ى بهداشت، تغذيه و ورزش
دانستنی های معلّم:
دانش آموزان را به چند گروه تقسيم کنيد و براى هر يک سرگروهى تعيين کنيد. پاسخ ها را سرگروه بيان مى کند.
روش اجرا:
آماده سازى: مى دانيد که انسان براى فعاليت کردن به انرژى نياز دارد. ورزشکاران که فعاليت زيادى انجام مى دهند، به انرژى زيادى نياز دارند. اکنون ببينيم ورزشکاران بايد از چه نوع مواد غذايى استفاده کنند تا بدن آن ها همواره براى انجا م دادن فعاليت هاى سنگين آماده باشد.
ارائه ى مطلب:
اول بايد شش گروه مواد غذايى را که قبلاً در علوم با آنها آشنا شده ايد، يک بار مرور کنيم. در اين تصوير، اين شش گروه را مشاهده مى کنيد (اشاره به لوح آموزشى):
معلم با اشاره به تصاوير لوح آموزشى مى گويد:
حالا شما رابطه اى را بنويسيد که در آن، وزن بدن متعادل مى شود. پاسخ: انرژى اى که از مواد غذايى دريافت مى کنيم، بايد با انرژى اى که براى فعاليت مصرف مى کنيم، مساوى باشد. انرژى اى که از مواد غذايى دريافت مى کنيم= انرژى اى که براى فعاليت مصرف مى کنيم. کنترل وزن بدن، موجب حفظ سلامتى است.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ و تور مينى واليبال، توپ به تعداد دانش آموزان کلاس
روش اجرا:
تمرين پاس، حرکت، پاس:
اين تمرين با دو بازيکن شروع مى شود. دو بازيکن رو به روى هم قرار « ب» و « الف » پس از ارسال توپ با پاس پنجه براى « الف » مى گيرند. بازيکن نيز توپ را براى « ب» به پشت او مى رود. بازيکن ،« ب» بازيکن با پاس پشت مى فرستد؛ « الف » خودش با پاس پنجه و براى بازيکن قرار مى گيرد. بازيکن « الف » سپس، برمى گردد و روبه روى بازيکن پاس را دريافت مى کند و ضمن ادامه ى حرکت، آن را با « الف » پاس پنجه ى پشت به بازيکنان برمى گرداند و بازى به همين نحو تا زمان دلخواه ادامه مى يابد.
وضعيت صحيح قبل از ضربه ى پاس پنجه:
وضعيت صحيح هنگام ضربه ى پاس پنجه:
وضعيت صحيح بعد از ضربه ى پاس و پنجه:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ و تور مينى واليبال، توپ به تعداد دانش آموزان
روش اجرا:
پاس ساعد در حال حرکت:
در گروه ۳ نفره، ۲ نفر در فاصله ى ۶ مترى از هم، در جلوى منطقه ى حمله و رو به انتهاى زمين مى ايستند. بازيکن سوم که رو به تور، مقابل دو بازيکن ايستاده است، به پهلو (به چپ و راست) حرکت مى کند تا به منطقه ى مقابل دو بازيکن برسد. به محض رسيدن او به منطقه ى مقابل هر يک از دو بازيکن، توپ برايش ارسال مى شود. بازيکن بايد با پاس ساعد، توپ را جواب دهد و آن را حداقل ۶۰ سانتى متر بالاتر از تور، ارسال کند. دقت پاس، بايد چنان باشد که بازيکنِ دريافت کننده، مجبور نشود براى دريافت آن بيش از يک قدم بردارد.
وضعيت صحيح قبل از ضربه ى پاس ساعد:
وضعيت صحيح هنگام ضربه ى پاس ساعد:
وضعيت صحيح بعد از ضربه ى پاس ساعد:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ و تور مينى واليبال، توپ به تعداد تيمى از دانش آموزان کلاس
روش اجرا:
وضعيت صحيح قبل از ضربه ى سرويس ساده:
وضعيت صحيح هنگام ضربه به سرويس ساده:
وضعيت صحيح بعد از ضربه ى سرويس ساده:
تمرين ها
تمرين پرتاب توپ:
هدفى به اندازه ى ۷۵ سانتى متر مربع را در جلو، تقريباً در وسط پاى جلوى خود قرار دهيد. در حالت سرويس زدن قرار بگيريد و دست زننده ى سرويس را کاملاً به عقب ببريد؛ سپس، توپ را طورى به هوا پرتاب کنيد که بالاتر از دست زننده ى سرويس ارتفاع بگيرد و در محوطه ى هدف فرود آيد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ و راکت تنيس روى ميز به تعداد کافى
روش اجرا:
وضعيتِ آماده:
در اين وضعيت، بايد در حدود ۶۰ سانتى متر از انتهاى ميز فاصله بگيريد. پاها بايد به اندازه ى عرض شانه از هم فاصله داشته باشند. سنگينى بدن بايد به سمت جلو باشد و به طور مساوى روى هر دو پا قرار بگيرد. زانوها بايد کمى به سمت جلو خم شوند و احساس کنيد که م ىخواهيد بنشينيد. بايد دست ها به حالت راحت از شانه ها آويزان و شانه ها اندکى خميده و آزاد باشند.
راکت را به فاصله ى ۲۰ سانتى متر در مقابل خود بگيريد و آن را کمى بالاتر از کمر نگاه داريد. در اين حالت، صفح هى راکت بايد به طور عمودى قرار بگيرد و دسته ى آن کمى رو به پايين باشد.
در اين حالت، سر راکت کمى رو به بالا قرار مى گيرد. بالا بودن سر راکت، وضع دست شما را کنترل مى کند؛ يعنى اگر سر راکت کمى بالا باشد، مچ دست نيز تا حدّى به طرف بالا مايل خواهد بود. اين دستورها براى بازيکنان راست دست است و بازيکنان چپ دست، بايد عکس اين عمل کنند. از آرنج تا دست را به سمت چپ بدن، خم کنيد؛ به طورى که راکت در وسط بدن قرار گيرد و قسمت فوقانى آن به طور مستقيم به سمت حريف باشد. اين بدان معناست که مچ شما در همان حالى که کمى رو به بالاست، کمى هم به طرف عقب لاتين بين دست و «V» برگردد؛ به طورى که زاوي هى کوچکى به شکل ساعد تشکيل شود. دست چپ در هم هى ضربه ها نقش مؤثرى دارد.
چون تعادل بدن را حفظ مى کند و به شما امکان مى دهد که خود را به خصوص در حرکات جانبى، به آرامى جابه جا کنيد. درست در آغاز فراگيرى بازى، بايد بياموزيد که دست چپ خود را بالا نگاه داريد. هميشه سعى کنيد که مچ بالاتر از آرنج قرار بگيرد.
فورهند پوش:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ و راکت تنيس روى ميز به تعداد دانش آموزان، ميز به تعداد کافى
روش اجرا:
بک هند پوش:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی:
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ و راکت تنيس روى ميز به تعداد دانش آموزان، ميز به تعداد کافى
روش اجرا:
سرويس:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
تشک ۳*۲ (سه عدد)
روش اجرا:
غلت جلو از وضعيت نيم خيز
زمانى که در وضعيت نيم خيز قرار گرفته و سرش به سمت پايين متمايل است، در کنار او زانو بزنيد؛ با يک دست به پشت گردن او فشار آوريد و با دست ديگر، پشت رانش را از زمين بلند کنيد.
افت به جلو از حالت ايستاده پاها جفت
افت پشت از حالت ايستاده
غلت جلو
دانش آموزان در حالت ايستاده، زانوها را خم کنند؛ دست ها را روى تشک بگذارند و همانند غلت به جلو از وضعيت نيم خيز، عمل غلت زدن را انجام دهند.
دو يا بيش از دو گام بردارند؛ در حين راه رفتن، به سمت جلو افت کنند و همانند غلت به جلو از وضعيت نيم خيز، مبادرت به غل ت زدن کنند.
مسافت کوتاهى را بدوند؛ در حين دويدن به سمت جلو افت کنند و همانند غلت به جلو، از وضعيت نيم خيز به جلو بغلتند. غلت هاى جلو با تنوع در وضعيت حرکتى:
دست ها پشت سر
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
کتاب دانش آموز، پوسترهاى آناتومى عضلات و اسکلت ها
دانستنی های معلّم :
پيش از تدريس، لازم است معلم، در مورد استخوان ها و عضلات و ناتوانى هاى حرکتى از متون مختلف و کتاب هاى آناتومى حرکتى اطلاعات مناسبى کسب کند.
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
روش اجرا:
آماده سازى: ورزش براى تأمين سلامت ماست. در کلاس تربيت بدنى مى آموزيم که براى جلوگيرى از آسيب ديدگى به هنگام فعاليت هاى ورزشى، چه کارهايى را بايد انجام دهيم و از انجام دادن چه کارهايى بايد خوددارى کنيم. حالا به دنباله ى درس توجه کنيد.
ارائه ى مطلب:
يکى از کارهايى که قبل از ورزش بايد انجام دهيم، اين است که مسافتى را آرام بدويم و سپس نرمش کنيم؛ چرا؟ پاسخ: چون انجام دادن حرکات ورزشى با بدنى که گرم نشده باشد، موجب آسيب ديدگى مفاصل و عضلات مى شود. علت آسيب ديدگى هم آماده نبودن مفاصل و عضلات است. وقتى بدن را به آرامى گرم مى کنيم، خون در اندام هاى ما سرعت بيشترى پيدا مى کند و امکان آسيب ديدگى کم مى شود.
حالا به اين تصاوير نگاه کنيد؛ همان طور که مى بينيد، در اين جا دانش آموزى بر روى زمين افتاده است و عده اى به دور او جمع شده اند؛ علت آسيب ديدگى او اين است که قبل از ورزش، بدن خود را گرم نکرده است.
در سه تصوير ديگر، چه چيزى ممکن است موجب آسيب ديدگى شود؟ شما بگوييد. ۱- هُل دادن؛ ۲ – برداشتن اشياى سنگين در حالى که کمر خم شده است؛ براى برداشتن اشياى سنگين بايد بنشينيم و با کمک گرفتن از عضلات پا بلند شويم. ۳ – هنگام بازى و ورزش بايد مراقب باشيم تا با موانع برخورد نکنيم. اکنون به چند توصيه ى ايمنى در ورزش توجه کنيد (توصيه ها براى کلاس بازخوانى شود).
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ مينى فوتبال به تعداد نيمى از دانش آموزان کلاس
روش اجرا:
عبور از بين موانع با توپ :
دانش آموزان را در گروه هاى کوچک مرتب کنيد. هر گروه در يک صف ستونى، در مقابل چند نشانه مى ايستد. اولين نفر در صف، توپ را با پا به جلو مى راند و از کنار نشانه ها عبور مى دهد. آن گاه برمى گردد و نفر دوم از همان صف، شروع به حرکت مى کند. به همين ترتيب، تا آخر صف حرکت را اجرا مى کنند. همين کار را با توپ هاى کيسه اى انجام دهيد. مجدداً تمرين را تکرار کنيد.
تنوع در اجرا: اين درس يا بخشى از آن را روى سطوح مختلف مثل چمن، چوب، بُتن و خاک تکرار کنيد. به جاى راه رفتن، مى توان اين فعاليت را با دويدن انجام داد.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ واليبال يا هندبال به تعداد کافى
اطلاعات مورد نياز معلم:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
زمين مناسب براى دويدن و چهارمانع.
روش اجرا
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
تشک ۲*۳ (۳ عدد)
دانستنی های معلّم:
بر رعايت اصول ايمنى در اجراى حرکات ژيمناستيک تأکيد مى شود.
روش اجرا:
تعادل دست قورباغه:
نحوه ى اجرا: دانش آموزان وضعيت نيمه نشسته بگيرند و انگشتان دست را روى تشک از هم باز کنند؛ به طورى که متمايل به سمت جلو باشند. دست ها را روى زانوها قرار دهند. روى انگشتان پا بلند شوند، آرنج ها را به سمت پاها فشار دهند، دست زير زانوها، پاها را به سمت دست ها فشار دهند و به سمت پايين نگاه کنند. به سمت جلو متمايل شوند و روى دو دست، تعادل ايجاد کنند. به دانش آموزان اعلام کنيد وضعيت سر را در حين تعادل برقرار کردن عوض کنند.
پل بلند:
روش اجرا: دانش آموزان به پشت بخوابند و دست ها را در دو طرف بدن قرار دهند. دست ها را روى قوزک هاى پا بگذارند؛ پاشنه ها را به سمت باسن بکشند و انگشتان پا را به بيرون متمايل کنند. کف دست ها را روى تشک و نزديک به سر و انگشتان دست قرار دهند؛ در حالى که انگشتان شست به سمت داخل تمايل دارند و سر از زمين بلند شده است. دست ها را صاف کنند، به پشت خميدگى دهند، سر و بدن را از زمين بلند کنند و به کمک دست ها و پاها وضعيت پل را همچنان حفظ کنند.
تعادل سر قورباغه:
دانش آموزان زانو بزنند و دست ها را کنار زانوها بگذارند؛ انگشتان به جلو متمايل اند. باسن را بالا آورند، سر را در روى تشک قرار دهند يا يک سطح مثلثى شکل بسازند. زانوها را روى آرنج ها قرار دهند؛ جلو باز است و نسبت به تشک زاويه ى قائمه دارد. باسن را از زمين بلند کرده و تعادل ايجاد کنند.
پل کوتاه:
دانش آموزان به پشت بخوابند و دست ها را در دو طرف بدن قرار دهند.دست ها را روى قوزک پا بگذارند؛ پاشنه ى پا را به سمت باسن بکشند و انگشتان پا را به سمت بيرون نگه دارند. قوزکهاى پا را رها کنند؛ پشت را خميده کنند و وسط سر را روى تشک قرار دهند.
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
گچ، توپ
روش اجرا:
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
چند عدد توپ فوتبال يا واليبال
روش اجرا :
اهداف کلی
اهداف جزئی:
حیطه دانشی:
حیطه مهارتی
حیطه نگرشی:
وسايل مورد نياز:
توپ به تعداد نيمى از دانش آموزان کلاس در هر مورد، وسايل ذکر شده است.
روش اجرا:
ايستگاه ها/ وسايل مورد نياز: ۱۲ عدد توپ بازى، ۱۲ عدد هدف متنوع، حلقه، مخروط و بطرى پلاستيکى.
ضربه زدن به توپ
ضربه زدن به توپ در حال حرکت
ضربه زدن به توپ با داخل و خارج پا
ضربه زدن به توپ با فاصله
نام بازي : رفتم به هوا.
هدف : بهبود استقامت قلبي ـ تنفسي، آمادگي براي طناب بازي.
شايستگي های مشترک : دقت و هوشياري، تقويت مهارت كار با ديگران و حس نوع دوستي، احترام به قوانين.
تجهيزات : گچ يا مخروط براي تعيين محوطة بازي.
شرح بازی : دانش آموزان بهصورت پراکنده در محوطةبازی مستقر میشوند. يکی از دانش آموزان به قيد قرعه، بهعنوان گرگ انتخاب میشود. با علامت معلم بازی با تعقيب دانش آموزان توسط گرگ آغاز میشود. تعقيب شوندگان با نزدیک شدن گرگ با سايه زنی طناب و گفتن « آقا گرگه رفتم به هوا » میتوانند از دست گرگ رهايی يابند و با دور شدن گرگ، سايه زنی طناب را متوقف نمايند. در صورتیکه گرگ موفق شود دانش آموز را لمس کند، نقش آنها جابه جا میشود.
اين بازی به اشکال زير قابل تغيير است:
ملاحظات :
توصيه هاي ايمنی :
گرگ از ضربه زدن، گرفتن، كشيدن و هل دادن دانشآموزان خودداري كند.
توصيه هاي تربيتي :
نام بازي : طناب با شماره.
هدف : بهبود قدرت و استقامت عضلا ني، هماهنگي و سرعت عكس العمل، آموزش چرخاندن طناب.
شايستگي های مشترک : دقت و هوشياري، تمرين اطاعت از فرامين.
تجهيزات : طناب و سوت.
شرح بازی : قبل از شروع بازي، مطابق شكل، انواع مراحل چرخاندن طناب و پرش را به دانش آموزان نمايش داده و شماره گذاري كنيد. با شروع بازي، معلم از دانش آموزان ميخواهد حركتي را كه شماره اش را اعلام ميكند، نمايش دهند. دانش آموزاني كه در تشخيص، اشتباه كنند، یك دور از بازي خارج مي شوند. در پايان كساني كه كمتر از بازي خارج شدهاند به عنوان برنده بازي تشويق ميشوند.
اَشكال ديگر بازي:
ملاحظات :
توصيه هاي ايمنی :
بارعايت فاصله جانبي بين دانشآموزان از برخورد طناب به آنها جلوگيري شود.
توصيه هاي تربيتي :
در اين بازي با ايجاد فرصت، پيروي از فرامين را با دانش آموزان تمرين كنيد.
نام بازي : پرتاب توپ از بالاي سر.
هدف : بهبود قدرت عضلاني بالاتنه، مقدمات پرتابها در دو و ميداني.
شايستگي های مشترک : همكاري، دقت، هوشياري و مهارت كار گروهي.
تجهيزات : توپ مديسن بال یك كيلوگرمي، تشك، مترنواري.
شرح بازی : دانش آموزان را به گروه هاي مساوي و همسان تقسيم كنيد. براي شروع بازي مطابق تصوير، دانش آموز در پشت خط شروع بر روي تشك زانو زده و با اعلان معلم توپ را از بالاي سر دو دستي پرتاب ميكنند. دانش آموزان بايد حداكثر تلاش خود را براي كسب بيشترين مسافت افقي به كار برند.
نحوه امتيازدهي :
محل فرود توپ از قبل خط كشي و امتياز بندي شده است، هر شركت كننده دو پرتاب انجام ميدهد و بيشترين پرتاب به عنوان امتياز فرد محسوب ميگردد. با تجميع امتيازات افراد در هر گروه،گروه هاي برتر تشويق ميشوند. شكل ديگر بازي : اين بازي را به صورت انفرادي نيز ميتوان اجرا كرد.
ملاحظات :
توصيه هاي ايمنی :
توصيه هاي تربيتي :
نام بازي : دوي امدادي سرعت.
هدف : بهبود سرعت، مقدمات دوها در دو و ميداني.
شايستگي های مشترک : تحمل مشكلات، مشاركت، قانونمندي.
تجهيزات : دو حلقه يا چوب امدادي، چهار مانع كوتاه، كورنومتر، متر نواري، گچ يا مخروط… .
شرح بازی : مطابق تصوير در يك مسافت ۴۰ متري دو مسير دويدن علامتگذاري نماييد. يكي از اين مسيرها بدون مانع و با تأكيد بر دويدن سرعتي و مسير ديگر با موانع و با تأكيد بر دويدن از روي موانع كوتاه در نظر گرفته ميشود. دانش آموزان را به دو گروه مساوي تقسيم نماييد و سپس با علامت “شروع” از آنها بخواهيد كه نفر اول هر گروه پس از طي كردن هر دو مسير (با مانع – بدون مانع) حلقه يا چوب امدادي را به نفر بعدي گروه تحويل نمايد.
نحوه امتيازدهي:
امتياز تيمها بر اساس زمان طي كردن مسافت در هر دو مسير و براي كلية اعضاي گروه محسوب ميشود. گروهي پيروز خواهد بود كه مدت زمان كوتاهتري اين بازي گروهي را به اتمام برساند.
ملاحظات :
توصيه های ايمنی :
ارتفاع موانع را متناسب با توانايي دانش آموزان انتخاب كنيد.
توصيه هاي تربيتي :
در اين بازي با تمرين عملي رعايت قوانين و كسب نتيجه تلاش جمعي، همكاري و قانون مندي در دانش آموزان را افزايش دهید.
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه ششم درس اول / پرش جفتی ضربدری طرز اجرا: مطابق تصوير دانش آموز در مرکز ضربدر قرار می گيرد. با علامت
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه پنجم درس اول / تمرين سازما ندهى ، گروه بندى و ارز شيابى تشخيصى اهداف کلی کسب مهارت در شناخت مفاهيم
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه سوم درس اول / حرکات پایه اهداف کلی: لی لی کردن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با لى لى کردن صحيح
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه اول درس اول / حرکات پايه اهداف کلی: مهارت در راه رفتن اهداف جزئی: حیطه دانشی: آشنايى با ايستادن و راه
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه دوم درس اول / مهارت در حرکات پايه ( بررسى ميزان يادگيرى در پايه ى اوّل ) اهداف کلی: بررسى ميزان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با مفهوم فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعاليت جسمانی: به هر گونه حرکت بدن گفته
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی نحوه آموزش مهارت های حرکتی آموزش مهارت های حرکتی (مرحله پياده کردن هدف) آموزش مهارت های حرکتی با هر روش تدريسی
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با الفبای حرکتی خصوصیات سنی و رشدی دانش آموزان دبستانی طراحی نحوه و زمان بازی مستلزم آشنایی معلم با خصوصیات
fff ggg jl موضوعات آموزشی درس تربیت بدنی پایه چهارم درس اول / آشنايى با سازماندهى، گروه بندى و ارزش يابى تشخيصى اهداف کلی مهارت در شناخت مفاهيم از طريق
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی بازی در برنامه درس تربیت بدنی بازی چیست و در برنامه درسی تربیت بدنی چه جایگاهی دارد؟ شروع بازی را میتوان
fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی توصیه هایی برای معلمان توصيه هايی برای معلمان در آموزش محتوای برنامه به تعداد جلسات آموزشی در طول سال تحصيلی طراحی
با اسپرت آموز به روز باشید!