تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دفاع در بسکتبال اکثر بازیکنان بسکتبال علاقه بسیاری به دریبل و شوت زدن دارند که البته از مهارت
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه ملاحظات عمومی در آموزش بسکتبال مطالب ارائه شده در زمینه آموزش ورزش بسکتبال و تمرینات مربوط به آن
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کارِ پا در حمله بسکتبال حرکات بدون توپ مانند پریدن، دویدن، تغییر مسیر، توقف ها و چرخش ها
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه شوت در بسکتبال شاید شوت زدن یکی از شناخته شده ترین مهارت های بسکتبال باشد؛ زیرا تقریباًً همه
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دریبل در بسکتبال زمین زدن توپ با یک دست و به صورت قانونی که بدون وقفه و یا
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه پاس و دریافت در بسکتبال پاس دادن، یعنی پرتاب توپ به محدوده ای مشخص و برای بازیکنی دیگر
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کار با توپ بسکتبال به طور مختصر کار با توپ زمانی انجام می شود که دانش آموز توپ
پاس دادن، یعنی پرتاب توپ به محدوده ای مشخص و برای بازیکنی دیگر که با روش های مختلف و با استفاده از یک یا هر دو دست انجام می شود. پاس و دریافت توپ از مهارت هایی هستند که معمولاً مورد غفلت قرار می گیرند. با وجود این لازم است دانش آموزان برای انجام حملات گروهی موفق، این مهارت ها را به خوبی بیاموزند. پاس دادن و دریافت کردن به نوعی نشانگر میزان مهارت گروهی در حمله نیز هستند. به همین ترتیب، دان شآموزانی که به این دو مهارت تسلط دارند از موقعیت مناسبی برای حضور موفق در تیم برخوردارند. به عنوان یک اصل، دانش آموزان باید بیاموزند که پیش از دریبل به فکر پاس دادن باشند. به همین ترتیب، دریافت کننده نیز باید پس از دریافت توپ در موقعیتی که امکان حمله به سبد وجود داشته باشد، در وضعیتی تهدیدکننده قرار گیرد .
از وضعیت آماده برای حرکات بعدی، یعنی با تعادل و پاها بازتر از عرض شانه، زانوان قدری خمیده و بدن کمی متمایل به جلو، پاس انجام شود. در مراحل مقدماتی و سنین پایین، برای پاس دادن پاها باید روی زمین باشند.
معمولاًدر اطراف مدافعی که در مقابل دانش آموز صاحب توپ، قرار دارد پنج منطقه برای پاس دادن وجود دارد. این وظیفه دانش آموز پاس دهنده است که با عبور توپ از محدوده مناسب، پاس را به هم تیمی خود برساند.
این مناطق عبارت اند از :
در صورتی که فشار دفاعی از پاس سریع جلوگیری کند، لازم است پاس دهنده به وسیله فریب دادن (گول زدن ) مدافع با توپ، بدن و یا هر دو، منطقه مناسب جهت پاس دادن را پیدا کند.
دریافت کننده باید :
دانش آموزان باید توانایی شناسایی موقعیت و انجام پاس مناسب در آن موقعیت را داشته باشند.
یکی از متداول ترین انواع پاس است که معمولاً در مواقعی که دانش آموز تحت فشار دفاعی نبوده یا مدافعی وجود نداشته باشد به کار می رود. برای انجام این پاس دانش آموز باید:
نکته : در این حالت چرخش توپ به سمت پاس دهنده است.
معمولاً هنگامی استفاده می شود که امکان پاس مستقیم به دلیل وجود مدافع، شرایط مکانی خاص و ازدحام دانش آموزان وجود نداشته یا نیاز به تنظیم سرعت پاس با حرکت دریافت کننده باشد. این پاس، مشابه با پاس سینه به سینه است و برای انجام آن دانش آموز باید :
نکتۀ ۱ : چرخش توپ به سمت پاس دهنده به دریافت کننده کمک می کند که توپ را با تسلط بیشتری دریافت کند.
نکتۀ ۲ : پاس های هوایی از پاس های قوس دار و زمینی سریع ترند.
معمولاً برای عبور توپ از بالای مدافعان و خصوصاً زمانی که دست آنها پایین یا در کنار بدن قرار دارند، هنگام خروج توپ از محل های شلوغ و یا پاس دادن به دانش آموز بلند قامت و غیره استفاده می شود. برای انجام این پاس دانش آموز باید :
نکته : به دلیل پرتاب توپ از ارتفاع بالاتر، پاس بالای سر از انواع پاس هوایی محسوب شده و نباید به عنوان پاس زمینی استفاده
شود.
از مهم ترین انواع پاس در بسکتبال است که از سرعت بالایی نیز برخوردار است و غالباً به صورت هوایی یا زمینی، هنگامی به کار می رود که مدافع در نزدیکی پاس دهنده قرار دارد. برای انجام این پاس دانش آموز باید :
تمرین ۱
پس از نمایش هر یک از موارد توضیح داده شده در این بخش، با انتخاب ۲ دانش آموز در هر گروه چگونگی انجام هر مهارت را به عنوان سؤال مطرح کرده و از سایرین بخواهید تا اشکالات احتمالی را مشاهده و بیان کنند. سپس با اختصاص زمان اندکی به سایر دانش آموزان، به آنان فرصت دهید تا انجام مهارت را تجربه کنند.
تمرین ۲
تمرین نشانه گیری: دانش آموزان هر گروه، در یک صف مقابل یک دیوار قرار می گیرند. بر روی دیوار منطقه ای برای هدف گیری ترسیم شده است. هر دانش آموز با رعایت اصول پاس دادن توپ را به سمت هدف پاس می دهد تا توپ به هدف اصابت کند و پس از آن در انتهای صف گروه خود قرار می گیرد تا دان شآموز بعدی مهارت خود را آزمایش کند.
تمرین ۳
تمرین ستاره: با قرار گرفتن دانش آموزان هر گروه به شکل ستاره، هر یک از آنان توپ را: با پاس سینه به سینه، با پاس زمینی، با پاس بالای سر، با پاس یکدستی، به دانش آموز هم گروهی خود پاس می دهد.
تلفیق مهارت های پاس و دریافت با مهارت های کار پا در حمله، موقعیت هایی را برای دانش آموزان فراهم می کنند که به شرایط مسابقاتی شباهت بسیار دارند. در عین حال معلمان باید نسبت به رعایت قوانین بسکتبال توجه و نظارت ویژه داشته باشند.
تمرین ۴
دانش آموزان هر گروه به ترتیبی که در شکل نمایش داده شده قرار می گیرند و یکی از آنان با پاس دادن، دویدن، دریافت توپ و تکرار آن به صورت رفت و برگشت در مسیر تعیین شده حرکت کرده و سپس جای خود را با یکی دیگر از دانش آموزان هم گروه خود عوض می کند.
تمرین ۵
دانش آموزان هر گروه، در دسته های ۲ نفره: با حرکت جانبی، با دویدن رو به جلو، از یک خط انتهایی شروع به پاس دادن به یکدیگر کرده و پس از رسیدن به انتهای زمین از طرف مقابل دوباره به همان ترتیب، به خط انتهایی اولیه باز می گردند. معلم می تواند با استفاده از سوت یا هر نوع علامت دیگر، از دانش آموزان بخواهد که تغییر مسیر دهند.
تمرین ۶
تمرین ۳ نفره با ۱ توپ: دانش آموزان در گرو ههای ۳ نفره با یک توپ، ضمن پاس دادن به نفر میانی:
تمرین ۷
شیرین کاری: ۱ یا ۲ نفر از هر گروه انتخاب شده تا انواع پیشرفته تری از پاس در حالت سکون را که نیازمند مهارت زیادی هستند نمایش دهند، مانند پاس از پشت، پاس از بین پاها و غیره.
با اسپرت آموز به روز باشید!