تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دفاع در بسکتبال اکثر بازیکنان بسکتبال علاقه بسیاری به دریبل و شوت زدن دارند که البته از مهارت
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه ملاحظات عمومی در آموزش بسکتبال مطالب ارائه شده در زمینه آموزش ورزش بسکتبال و تمرینات مربوط به آن
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کارِ پا در حمله بسکتبال حرکات بدون توپ مانند پریدن، دویدن، تغییر مسیر، توقف ها و چرخش ها
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه شوت در بسکتبال شاید شوت زدن یکی از شناخته شده ترین مهارت های بسکتبال باشد؛ زیرا تقریباًً همه
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دریبل در بسکتبال زمین زدن توپ با یک دست و به صورت قانونی که بدون وقفه و یا
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه پاس و دریافت در بسکتبال پاس دادن، یعنی پرتاب توپ به محدوده ای مشخص و برای بازیکنی دیگر
تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کار با توپ بسکتبال به طور مختصر کار با توپ زمانی انجام می شود که دانش آموز توپ
حرکات بدون توپ مانند پریدن، دویدن، تغییر مسیر، توقف ها و چرخش ها از حرکات پایه در بسکتبال هستند که با یادگیری صحیح آنان دانش آموزان می توانند مهارت های اختصاصی بسکتبال را بهتر آموخته و انجام دهند. اجرای درست و سریع این حرکات حاصل تمرینات مستمر و مرحله به مرحله آنان است که با صبر و حوصله و تصحیح اشتباهات احتمالی دانش آموزان ممکن می گردد.
با توجه به اینکه پریدن از ارکان اصلی مهارت های متعددی مانند ریباند کردن، شوت زدن، سد کردن شوت و غیره در بسکتبال است، بازیکنان دارای این قابلیت، از برتری ویژه ای برخوردار می گردند.معلمان نیز با آموزش نحوه صحیح پریدن می توانند به دانش آموزان خود کمک کنند. در آموزش این مهارت، قرار گرفتن در وضعیت مناسبی که قدرت لازم برای پریدن را تولید کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وضعیت آماده برای حرکت بعدی این شرایط را به وجود می آورد.
بسکتبال ورزشی است که با سرعت های مختلف انجام می شود؛ مانند حرکت سریع و انفجاری یا توقف ها و کاهش سرعت ناگهانی. بنابراین، برای اجرای تأثیرگذار نیاز به یادگیری تکنیک درست است.
بسکتبال ورزش پر سرعتی است که در آن، تغییر مسیرهای سریع و ناگهانی نیز اتفاق می افتد. بازیکنان مهاجم سعی می کنند که از کمند مدافعان آزاد شده و مدافعان نیز باید قابلیت عکس العمل در مقابل حرکات حریفان خود را داشته باشند. از مواردی اند که نیازمند تغییر مسیرهای تند هستند. مهاجمانی که با یا بدون توپ از تغییر مسیرهای اثرگذار استفاده م یکنند برای مدافعان خود ایجاد مشکل می کنند.
توقف سریع و با تعادل برای بازیکنان حمله و همچنین مدافعان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توقف به دو صورت انجام می شود :
توقف یک زمانه :
معمولاً زمانی استفاده می شود که بازیکن در حال دویدن پاس دریافت می کند و یا در حال حرکت، تصمیم به توقف دریبل خود می گیرد. این نوع توقف مزیت امکان چرخش روی هر دو پا را برای بازیکن فراهم می کند. در این روش، پاهای بازیکن که از ناحیه زانو خم شده اند، به طور همزمان بر روی زمین فرود می آیند.
توقف دو زمانه :
که توقف در حال دویدن نیز نامیده می شود، معمولاً وقتی در بازی مشاهده می شود که سرعت بازیکن برای توقف یک زمانه زیاد باشد.
برای توقف به این روش :
هنگامی که دانش آموز با در اختیار داشتن توپ توقف می کند، لازم است که به مهارت چرخش نیز مسلط باشد. این قابلیت، پایه بسیاری از حرکات مانند پاس دادن، فریب دادن، نفوذ و غیره است. چرخش این امکان را فراهم می کند که دانش آموز روی یک پا حرکت یا چرخش کرده و خود را از فشار دفاعی حریف آزاد کند، به این ترتیب که یک پا روی زمین لنگر شده و پای دیگر می تواند به طور آزاد حول آن حرکت کند. همچنین پس از توقف، لازم است دانش آموز پای چرخش خود را تعیین کند. پس از توقف دو زمانه، پایی که اول به زمین گذاشته شده، پای چرخش است. پس از تعیین پای چرخش، امکان تعویض آن وجود ندارد.
انواع چرخش عبارت اند از : چرخش به جلو و چرخش به عقب. چرخش به جلو زمانی است که حرکت چرخشی به سمت جلو باشد و چرخش به عقب در جهت عکس آن انجام می شود.
تمرین ۱
پس از نمایش هر یک از موارد توضیح داده شده در این بخش، با انتخاب تعدادی از دانش آموزان ( ۱ یا ۲ نفر در هر گروه ) چگونگی انجام هر مهارت را به عنوان سؤال مطرح کرده و از سایرین بخواهید تا اشکالات احتمالی را مشاهده و بیان کنند. سپس با اختصاص زمان اندکی به سایر دانش آموزان، به آنان فرصت دهید تا انجام مهارت را تجربه کنند.
تمرین ۲
دانش آموزان هر یک از گروه های تعیین شده را روی خطوط انتهایی زمین بسکتبال با فاصله از یکدیگر قرار داده و از آنان بخواهید:
هنگام دویدن به سمت خط میانی زمین و بازگشت به خط انتهایی، با علامت مربی:
تمرین ۳
معلم با تعیین علامت، شماره یا نوع سوت زدن مربوط به هر حرکت از دانش آموزان می خواهد تا پس از پخش شدن در زمین بسکتبال و در حال دویدن نسبت به انجام حرکت مربوطه عکس العمل صحیح انجام دهند.
با اسپرت آموز به روز باشید!