آشنا خواهید شد با...

مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه

شوت هوک

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه شوت در بسکتبال شوت هوک شوت هوک از متداول ترین شوت ها در بسکتبال است که بیشتر توسط

ادامه مطلب »

تاریخچه بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه تاریخچه بسکتبال ورزش بسکتبال در سال ۱۸۹۱ میلادی در کشور آمریکا ابداع شده است. اما پیشینه این ورزش

ادامه مطلب »

اصول کلی دفاع

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه اصول کلی دفاع در بسکتبال دفاع خوب در بسکتبال مانند تمام رشته های تیمی دیگر هم ارزش با

ادامه مطلب »

سدکردن یا اسکرین

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه سدکردن (اسکرین) در بسکتبال سد کردن یا اسکرین، یکی از تکنیک های رایج و اثر بخش در بازی

ادامه مطلب »

تغییر مسیر با توپ

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه تغییر مسیر با توپ در بسکتبال یکی از مهارت های مهم و اساسی در آموزش بسکتبال مهارت تغییر

ادامه مطلب »

چرخش پا

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه چرخش پا در بسکتبال چرخش عبارت است از حرکت دورانی حول یک پا و به دنبال آن تغییر

ادامه مطلب »

گول زدن یا فریب

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه گول زدن (فریب) در بسکتبال فریب یکی از مهم ترین مهارت های ورزش بسکتبال است. درتعریف فریب یا

ادامه مطلب »

توپ گیری از سبد (ریباند)

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه توپ گیری از سبد (ریباند) در بسکتبال ریباند یکی از مهم ترین مهارت های بسکتبال است زیرا در

ادامه مطلب »

اصول کلی حمله تیمی

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره دوم متوسطه اصول کلی حمله تیمی در بسکتبال حمله تیمی به مجموعه حرکات فردی و گروهی بازیکنان، در ایجاد و

ادامه مطلب »

گول زدن (فریب) در بسکتبال

فریب یکی از مهم ترین مهارت های ورزش بسکتبال است. درتعریف فریب یا گول می توانیم به این عبارت توجه کنیم که « نمایش ظاهری یک حرکت به قصد به اشتباه انداختن بازیکن تیم مقابل به گونه ای که فکر کند شما قصد انجام حرکت خاصی دارید ولی از شما عمل دیگری خلاف آنچه وی تصور می کرده است سربزند ». فریب را می توان به روش های مختلف اجرا نمود:

الف )  با حرکت بدن یا سر، پا، شانه ها و چشم ها

ب )  فریب با توپ

رهنمودهای آموزشی

 در حمله فردی، مهاجم بدون توپ و با توپ می تواند فریب یا گول را اجرا کند و بلافاصله پس از آن حرکت بعدی را انجام دهد. مانند فریب و سپس پاس، فریب و شوت، فریب و یک گام به جلو یا عقب، فریب و سد کردن، فریب و دریبل کردن و … .

 اجرای مهارت گول زدن زمانی مؤثر خواهد بود که فرد با سرعت و دقت کامل و بدون اشتباه مهارت های پیوسته به یکدیگر را اجرا کند. کندی و مکث بیش ازحد در اجرای مهارت های حرکتی بسکتبال نه تنها مؤثر و مفید نیست بلکه می تواند عامل از دست دادن توپ نیز بشود . از طرف دیگر بازیکن باید برای اجرای حرکات خود هدف مشخص و دقیقی را در نظر بگیرد. حرکات سریع بدون هدف مشخص یا انگیزه معین، ارزش ندارد.

 انجام تمرین های کافی بر روی این تکنیک های به ظاهر ساده پس از مدتی موجب تربیت بازیکنانی توانمند خواهد شد، بنابراین بهتر است تمرینات در قالب اجرای گول های مختلف و انواع کار پا با تغییر تمرینات و موقعیت بازیکنان در زمین اجرا شوند. درنتیجه انجام این روش، دانش آموزان به اجرای حرکات گول زننده در حین انجام هر یک از حرکات اساسی مانند پاس، دریبل، شوت و یا هر حرکت دیگر توجه و عادت می کنند. به عنوان یک مثال ساده می توانیم به گول نگاه بازیکنی که قصد دارد توپ را به سمت یار خودی پاس دهد و هم زمان به جهت دیگری نگاه می کند و توپ را به سمت دیگر ارسال می کند اشاره نمود که صرفاً با یک نگاه ساده بازیکن تیم مدافع را به اشتباه می اندازد.

نکاتی که باید در فریب دادن رعایت شوند

  1. اجرای روان و سریع حرکات به گونه ای که مدافع نتواند حرکت بعدی فرد را پیش بینی کند.
  2. دور از دسترس یار مدافع قراردادن توپ در فریب با توپ.
  3. عدم استفاده از یک شکل فریب در فاصله های کوتاه به گونه ای که بازیکنان مدافع نتوانند دست فرد را بخوانند.
  4. نمایش دقیق و همراه با انعطاف حرکات بدن، سر و صورت و چشم ها.
  5. دریبل مسلط و دقیق در فریب با توپ.

یک نمونه از فریب: به عنوان یک نمونه از حرکات فریب می توانیم به فریب در شوت اشاره کنیم. در اجرای این مهارت بازیکن درحالی که مقابل مدافع قرار گرفته است با حرکت کامل بدن (شامل حرکت پاها، حرکت دست ها به گونه ای که حرکت توپ از ناحیه شکم به سمت بالا را نشان دهد، حرکت سر و صورت) نشان می دهد که قصد اجرای مهارت شوت جفت را دارد ولی این حرکت پس از اینکه مدافع به قصد دفاع به بالا می پرد، در نیمه راه ناقص مانده و پاهای بازیکن نیز از زمین جدا نمی شود تا پس از اینکه مدافع به روی زمین برگشت بلافاصله حرکت شوت را با قدرت و دقت تمام اجرا نماید. به این ترتیب دفاع کامل توسط بازیکن مدافع غیر ممکن می گردد.

نمونه تمرینات

تمرین: دانش آموزان در دو صف موازی رو به حلقه قرار می گیرند. نفر اول صف ۱ توپ را در اختیار دارد و به سمت حلقه دریبل می کند. نفر اول صف ۲ هم زمان به منطقه ذوزنقه رفته و مقابل نفر اول صف ۱ وضعیت دفاعی می گیرد. دانش آموز مالک توپ با دریبل به مدافع نزدیک می شود و با قرار گرفتن در یکی از وضعیت های فریب، مدافع را فریب داده و به سمت حلقه شوت می کند و یا به دریبل خود ادامه می دهد و به قصد شوت سه گام به حلقه حمله می کند.پس از اتمام حرکت بازیکن صف ۱ به انتهای صف ۲ و بازیکن صف ۲ به انتهای صف ۱ می رود.

دیدگاهتان را بنویسید