آشنا خواهید شد با...

مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه

دفاع انفرادی دربسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دفاع در بسکتبال اکثر بازیکنان بسکتبال علاقه بسیاری به دریبل و شوت زدن دارند که البته از مهارت

ادامه مطلب »

کارِ پا حمله در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کارِ پا در حمله بسکتبال حرکات بدون توپ مانند پریدن، دویدن، تغییر مسیر، توقف ها و چرخش ها

ادامه مطلب »

شوت در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه شوت در بسکتبال شاید شوت زدن یکی از شناخته شده ترین مهارت های بسکتبال باشد؛ زیرا تقریباًً همه

ادامه مطلب »

دریبل در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دریبل در بسکتبال زمین زدن توپ با یک دست و به صورت قانونی که بدون وقفه و یا

ادامه مطلب »

پاس و دریافت در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه پاس و دریافت در بسکتبال پاس دادن، یعنی پرتاب توپ به محدوده ای مشخص و برای بازیکنی دیگر

ادامه مطلب »

کار با توپ در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کار با توپ بسکتبال به طور مختصر کار با توپ زمانی انجام می شود که دانش آموز توپ

ادامه مطلب »

شوت در بسکتبال

شاید شوت زدن یکی از شناخته شده ترین مهارت های بسکتبال باشد؛ زیرا تقریباًً همه بازیکنان علاقه مند به کسب امتیازند؛ حتی افراد تازه کار هم به محض دریافت توپ، خود به خود دریبل و یا شوت می زنند. به همین دلیل لازم است که معلّمان اجزای شوت زدن را به خوبی شناخته به بازیکنان کمک کنند که این مهارت را به درستی انجام دهند و با تمرین روش های صحیح از شکل گیری عادات نادرست جلوگیری کنند.

 اصول شوت زدن :

  • آموزش تکنیک صحیح شوت زدن به دانش آموزان با قرارگرفتن در وضعیت با تعادل و آماده برای حرکت بعدی آغاز می شود.
  • این وضعیت باید به محض دریافت توپ و با قرار گرفتن رو به سبد ایجاد شود.
  • نیروی لازم جهت شوت کردن توپ به سمت سبد از این وضعیت بدن و پاها تأمین می شود.
  • چشمان دانش آموز باید در تمام مدت عمل شوت زدن نسبت به مرکز حلقه ( یا قسمت انتهایی حلقه که امکان تمرکز بر آن وجوددارد ) متوجه بوده و هدف گیری کنند.
  • پای موافق دست شوت ( پای راست، برای دانش آموز راست دست ) باید به سمت سبد و قدری جلوتر از پای دیگر قرار گیرد.
  • دست شوت باید بالاتر از چشم ها و در زیر توپ قرار گیرد به صورتی که دست از ناحیه مچ به طرف عقب خم شده باشد.
  • دست دیگر نیز باید در کنار توپ به صورتی قرار گرفته باشد که بدون اعمال هیچ فشار اضافه به نگهداری توپ کمک کند.
  • توپ تنها با انگشتان دست در تماس بوده و انگشتان نیز باید به طور طبیعی از یکدیگر فاصله داشته و باز باشند.
  • دست شوت باید با زاویه ای نزدیک ۹۰ درجه از ناحیه آرنج خم شده و در زیر توپ قرار گیرد.
  • همچنین دست شوت باید از ناحیه شانه با زاویه ۹۰ درجه از بدن فاصله گرفته باشد به صورتی که آرنج به داخل یا بیرون از بدن حرکت نکرده و با دست و پای جلو در یک خط قرار گیرند.
  • همزمان با کشیده شدن پاها به سمت بالا، دست شوت نیز با باز شدن کامل مفصل آرنج در جهت مورد نظر، کشیده می شود ( ادامۀ حرکت ) و ضربه مچ دست شوت به سمت بیرون، باعث می شود که توپ پس از جدا شدن از انگشتان با چرخش به سمت عقب به طرف سبدحرکت کند.
  • قوس مناسب توپ پس از رها شدن ( شوت ) امکان وارد شدن آن به داخل سبد را افزایش می دهد.
  • به طور مسلم در جریان مسابقه، دانش آموزان شوت خود را از وضعیت توضیح داده شده آغاز نمی کنند، بلکه عموماً باید پس از دریافت پاس و یا قطع دریبل شوت بزنند.
  • دانش آموز باید دست و انگشتان خود را تا زمان رسیدن توپ به حلقه کشیده نگه دارد.
  • دست دیگر، در بالاترین نقطه بدون اعمال هیچ نیرو یا فشار اضافه به توپ از آن جدا می شود.

شوت سه گام

شوت سه گام یکی از انواع متداول مهارت شوت است که عمدتاً در نزدیکی سبد انجام می شود. به طور خلاصه، برای انجام شوت سه گام، دانش آموز پس از دریافت توپ ( که اصطلاحا به آن جمع کردن می گویند )، روی یک پا فرود آمده ( مانند توقف دو زمانه ) ، سپس با پای دیگر گامی برداشته و روی آن پا م یپرد و شوت می زند. پرش روی پای مخالف دستی که با آن شوت انجام می شود صورت می گیرد. بنابراین برای شوت زدن در سمت راست سبد که باید با دست راست باشد، پرش از روی پای چپ ( پای داخل ) انجام می شود، برای ادامه حرکت، دانش آموز باید زانوی راست خود ( زانوی دست شوت ) را به سمت بالا بیاورد.دانش آموزان باید بیاموزند که این شوت را با هر دو دست ( و البته با استفاده از هر دو پا ) انجام دهند.

 نحوۀ آموزش شوت سه گام :

  • دانش آموزان در نزدیکی سبد ( حوالی خط کناری محوطه ۳ ثانیه ) صف کشیده و معلّم با بالا بردن یک دست به بالای سر در زیرتخته بسکتبال می ایستد.
  • دانش آموزان به نوبت از حالت ایستاده روی هر دو پا با برداشتن یک گام به بالا پریده و سعی می کنند با دست خود به دست معلمّ بزنند.
  • در سمت چپ زمین، گام با پای راست برداشته شده و پرش نیز روی پای راست انجام شود. از دست چپ برای زدن دست معلّم استفاده شود.
  • در سمت راست زمین، گام با پای چپ برداشته شده و پرش نیز روی پای چپ انجام شود. از دست راست برای زدن دست معلّم استفاده شود.پس از چند بار تکرار از دانش آموزان بخواهید که به جای زدن دست معلّم با در اختیار داشتن توپ، آن را به سمت سبد شوت کنند. شوت با دست راست در سمت راست سبد و شوت با دست چپ در سمت چپ سبد.

 مرحله اول:

  • دانش آموزان قدری عقب تر ( حدود یک گام بیرون تر از محوطه ۳ ثانیه ) و رو به حلقه با پاهای جفت شده به هم صف می کشند. دوباره معلّم به همان صورت در محل قبلی و نزدیک سبد می ایستد.
  • دانش آموزان با برداشتن دو گام به سمت سبد دوباره سعی می کنند که با دست خود به دست معلّم بزنند.
  • در سمت چپ زمین، گام اوّل با پای چپ برداشته شده و از دست چپ نیز برای زدن دست معلّم استفاده شود.
  • در سمت راست زمین، گام اوّل با پای راست برداشته شده و از دست راست نیز برای زدن دست معلّم استفاده شود.
  • پس از چند بار تکرار دانش آموزان به جای زدن دست معلّم، توپ را به سمت سبد شوت کنند.

 مرحله دوم:

  • دانش آموزان در همان محل قبلی و رو به سبد شروع به دریبل زدن در حالت سکون کرده و با دستور معلّم دو گام به سمت سبد برمی دارند.
  • اگر دانش آموز در سمت چپ قرار دارد، گام اوّل با پای چپ و در صورتی که در سمت راست قرار داشته باشد، گام اوّل با پای راست برداشته شود.
  • توپ باید اندکی پیش از گذاشتن گام اوّل بر زمین در دست ها دریافت ( جمع ) شود، سپس گام دوم و شوت.
  • همیشه شوت با دست راست در سمت راست و شوت با دست چپ در سمت چپ انجام شود.

مرحله سوم:

  • دانش آموزان در حوالی خط پرتاب ۳ امتیازی صف کشیده و معلّم روی خط کناری محوطه ۳ ثانیه با در دست داشتن توپ می ایستد.
  • در این حالت، دانش آموزان یک به یک به سمت معلّم دویده و به محض رسیدن به او با فرود آمدن روی پای بیرون خود ( پایی که دورتر از سبد است ) توپ را دریافت می کنند، سپس بعد از برداشتن گام دوم توپ را شوت می کنند.

مرحله آخر:

  • در آخرین مرحله، دانش آموزان با دریبل از حوالی خط پرتاب ۳ امتیازی و دریافت توپ به محض فرود بر روی پای بیرونی و برداشتن گام دوم، شوت سه گام را انجام می دهند.

نمونه تمرینات

نمرین ۱

  • دانش آموزان ۲ گروه در محلی نزدیک به سبد و بیرون زمین بسکتبال صف می کشند.
  • دانش آموزان هر گروه در مسیر تعیین شده به سمت گروه دیگر حرکت کرده و با دریافت توپ از دانش آموز گروه دیگر، چرخش به سمت سبد و شوت کردن با استفاده از تخته بسکتبال سعی می کنند توپ را وارد سبد کنند.

 پس از شوت:

  • دانش آموز پاس دهنده حرکت دانش آموز شوت زننده را از سمت دیگر تکرار کرده و پاس را از دانش آموز گروه دیگر دریافت می کند.
  • دانش آموز شوت زننده نیز با گرفتن توپ خود از سبد، آن را به دانش آموز بعدی در صف دیگر پاس می دهد.
  • دانش آموزان با شمارش تعداد شوت های گل شده به محض رسیدن به تعداد مورد نظر معلّم آن را اعلام می کنند.
  • معلّم می تواند با تعیین مسیرهای مختلف، این تمرین را تکرار کند.
  • در صورتی که تعداد دانش آموزان نسبت به تعداد سبدهای موجود بیشتر باشد بهتر است معلّم، دانش آموزان را به ۴ گروه تقسیم کرده و چهار ایستگاه برای شوت زدن در نظر بگیرد.

تمرین ۲

پس از نمایش هر یک از موارد توضیح داده شده در این بخش، با انتخاب ۲ دانش آموز در هر گروه چگونگی انجام هر مهارت را به عنوان سؤال مطرح کرده و از سایرین بخواهید تا اشکالات احتمالی را مشاهده و بیان کنند. سپس با اختصاص زمان به سایر دانش آموزان، به آنان فرصت دهید تا انجام مهارت را تجربه کنند.

تمرین ۳

شوت زدن به علامت روی دیوار: دانش آموزان هر گروه با قرار گرفتن در مقابل دیوار و رعایت اصول شوت زدن با یک دست سعی می کنند توپ را از حالت سکون به سمت علامت مشخص شده روی دیوار، شوت کنند.

  • سازماندهی نفرات بر اساس تعداد توپ موجود و تعداد نفرات هر گروه توسط معلّم صورت گیرد.
  • در ساده ترین حالت نفرات هر گروه می توانند این تمرین را با یک توپ و در یک صف به نوبت انجام دهند.

تمرین ۴

شوت زدن به علامت روی دیوار (با پاس و دریبل): هر یک از دانش آموزان با دریافت پاس از هم تیمی خود و دریبل به محل مناسب، توقف کرده و به علامت روی دیوار شوت می زند.

تمرین ۵

شوت زدن به سمت سبد: دانش آموزان هر گروه در برابر سبد بسکتبال صف کشیده ( ۲ یا ۳ گروه در مقابل هر سبد) و هر یک از دانش آموزان به سمت سبد شوت می زنند.

  • در صورت گل شدن هر شوت، ۲ امتیاز.در صورت برخورد شوت به حلقه بسکتبال، ۱ امتیاز.در صورت عدم برخورد به سبد، صفر امتیاز برای گروه منظور می شود.
  • دانش آموز هر گروه باید به نوبت شوت خود را انجام دهد تا از برخورد توپ ها جلوگیری شود.
  • هر دانش آموزی که توپ را شوت می کند، آن را دریافت کرده و به نفر بعدی در صف پاس دهد.
  • فاصله دانش آموزان از سبد توسط معلّم تعیین شود. از انتخاب فواصل دور خودداری شود.
  • همچنین معلّم می تواند این تمرین را از چند نقطه با فواصل متفاوت از سبد انجام دهد.
  • هر گروهی که مجموع امتیازات تعیین شده توسط معلّم را کسب کند، برنده اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید