fff

ggg jl

آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی

توصیه هایی برای معلمان

توصيه هايی برای معلمان در آموزش محتوای برنامه

  • به تعداد جلسات آموزشی در طول سال تحصيلی طراحی آموزشی (طرح درس) داشته باشيد.
  • به عنوان معلم ورزش در ساعت درس تربيت بدنی با دانش آموزان همراه باشيد.
  • با توجه به رويکرد و اصول حاکم بر برنامه، محتوا را در قالب فعاليت های گروهی آموزش دهيد.
  • در آموزش مهارت های دووميدانی، از پرداختن به جزئيات و تکنيک مهارت پرهيز نماييد.
  • بعد از آموزش فرصت تمرينی کافی در اختيار دانش آموزان قرار دهيد.
  • فعاليت های مربوط به بخش آمادگی جسمانی را متناسب با وضعيت آمادگی دانش آموزان برنامه ريزی نماييد.
  • در طول اجرای فعاليت های کلاس تفاوت های فردی دانش آموزان را مد نظر قرار دهيد.
  • صلاحيت های مشترک و صفات برجسته اخلاقی را در تمام مراحل اجرای کلاس مدنظر قرارداده و با استفاده از روش های مختلف کلامی و غير کلامی در شکل گيری آنها در دانش آموزان تلاش نماييد.
  • از آنجا که مخاطبين معلمان متخصص تربيت بدنی هستند، در اين برنامه راهبردهای اصلی مربوط به آموزش هر موضوع ارائه گرديده و فضای لازم برای نوآوری و خلاقيت معلمان در طراحی آموزشی فراهم است.
  • معلمان می توانند فعاليت های ارائه شده در اين برنامه را متناسب با فضا، امکانات موجود، مقتضيات اقليمی و توانايی و علاقه دانش آموزان به شکل جذاب تر و مطلوب تر اجرا نمايند.
  • به منظور ايجاد علاقه و شور و نشاط لازم و ترويج برنامه برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، توصيه می شود فعاليت های ارائه شده در قالب جشنواره و يا مسابقه در مناسبت های مختلف با مشارکت اوليای مدرسه و دانش آموزان اجرا گردد.
  • به منظور ايجاد تنوع در محيط يادگيری و بهره مندی از امکانات طبيعی و ورزشی موجود در محيط، در صورت امکان برخی از جلسات آموزشی با رعايت مقررات مربوط در فضای خارج از مدرسه اجرا گردد.

مراحل تدريس

١ ) مرحله آمادگی

اين مرحله از دو بخش آمادگی سازمانی و آمادگی بدنی تشکيل شده است.

الف) آمادگی سازمانی

عبارت است از تعويض لباس، تذکرات، حضور و غياب، استقرار و …که توصيه می شود تمام اين فعاليت ها در قالب گروه انجام پذيرد.

ب) آمادگی بدنی

اين بخش شامل دو قسمت است. آمادگی عمومی(گرم کردن) و آمادگی اختصاصی. در اين مرحله با به کارگيری انواع راه رفتن ها، دويدن ها و فعاليت های نرمشی، کششی، جهشی و بازی های متنوع آمادگی انجام فعاليت دردانش آموزان فراهم می شود. لازم به ذکر است در آمادگی اختصاصی بايد سعی شود بر روی عضلات و مفاصل درگير در مهارت مورد آموزش بيشتر تأکيد شود.توصيه م یگردد پس از چند جلسه و اطمينان معلم از يادگيری دانش آموزان ، مسئوليت گرم کردن به گروه ها واگذار گردد.

٢ ) مرحله پياده کردن هدف

در اين مرحله، آموزش، تمرينات و فعاليت های تکميل کننده يادگيری اجرا می شود. همچنين استفاده از انواع بازی های ورزشی، بومی  محلی و مورد علاقه دانش آموزان به منظور تعميق يادگيری با تأکيد بر ارزش های اخلاق و ايجاد روحيه شادی و نشاط در بين دانش آموزان توصيه می شود. در ادامه به بيان تفصيلی اين مرحله پرداخته می شود.

٣ ) مرحله بازگشت به حالت اوليه

اين مرحله با انواع حرکات آرام کننده از جمله راه رفتن، انجام حرکات کششی در عضلات بزرگ، نفس گيری های عميق، شل کردن عضلات و … فرصت مناسبی فراهم می آورد تا دانش آموزان به وضعيت قبل از فعاليت باز گردند. همچنين فرصت خوبی است برای جمع بندی، جمع آوری وسايل و ارائه تذکرات بهداشتی لازم.

دیدگاهتان را بنویسید

آشنا خواهید شد با...

درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی

آمادگی جسمانی

fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی آشنایی با مفهوم فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی فعالیت جسمانی / آمادگی جسمانی  فعاليت جسمانی: به هر گونه حرکت بدن گفته

ادامه مطلب »

آموزش مهارت های حرکتی

fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی نحوه آموزش مهارت های حرکتی آموزش مهارت های حرکتی (مرحله پياده کردن هدف) آموزش مهارت های حرکتی با هر روش تدريسی

ادامه مطلب »

بازی چیست

fff ggg jl آموزش درس تربیت بدنی دوره ابتدایی بازی در برنامه درس تربیت بدنی بازی چیست و در برنامه درسی تربیت بدنی چه جایگاهی دارد؟ شروع بازی را میتوان

ادامه مطلب »