آشنا خواهید شد با...

مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه

دفاع انفرادی دربسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دفاع در بسکتبال اکثر بازیکنان بسکتبال علاقه بسیاری به دریبل و شوت زدن دارند که البته از مهارت

ادامه مطلب »

کارِ پا حمله در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کارِ پا در حمله بسکتبال حرکات بدون توپ مانند پریدن، دویدن، تغییر مسیر، توقف ها و چرخش ها

ادامه مطلب »

شوت در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه شوت در بسکتبال شاید شوت زدن یکی از شناخته شده ترین مهارت های بسکتبال باشد؛ زیرا تقریباًً همه

ادامه مطلب »

دریبل در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه دریبل در بسکتبال زمین زدن توپ با یک دست و به صورت قانونی که بدون وقفه و یا

ادامه مطلب »

پاس و دریافت در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه پاس و دریافت در بسکتبال پاس دادن، یعنی پرتاب توپ به محدوده ای مشخص و برای بازیکنی دیگر

ادامه مطلب »

کار با توپ در بسکتبال

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت بسکتبال دوره اول متوسطه کار با توپ بسکتبال به طور مختصر کار با توپ زمانی انجام می شود که دانش آموز توپ

ادامه مطلب »

ملاحظات عمومی در آموزش بسکتبال

  1. مطالب ارائه شده در زمینه آموزش ورزش بسکتبال و تمرینات مربوط به آن با توجه به قابلیت های جسمانی و روانی دانش آموزان که مختصّ رده سنی آنان است و همچنین محدودیت های احتمالی از نقطه نظر امکانات و زمان نسبتاً کوتاه کلاس های ورزش تهیه شده اند.
  2. توصیه می شود معلمان با استفاده از خلاقیت خود، مطالب ارائه شده را با در نظر داشتن شرایط و مهارت دانش آموزان خود وامکانات موجود آموزش دهند.
  3. ضروری است معلمان با مرور مطالب آموزشی و برنامه های تمرینی ارائه شده در هر بخش، پیش از شروع کلاس، نسبت به برنامه ریزی کاری از نقطه نظر زمانی، امکانات مورد نیاز،تعداد نفرات و گروه بندی آنان و سایر موارد اقدام نمایند.
  4. به معلمان پیشنهاد می شود از اطلاعات همکارانی که تجربه بیشتری در آموزش بسکتبال دارند بهره برده و همچنین با در نظرداشتن اهداف هر بخش، از خلاقیت خود در زمینه طراحی تمرینات مکمل نیز استفاده کنند.
  5. معلمان باید به قوانین و اهداف هر جلسه آموزشی و تمرینی توجه ویژه داشته باشند.
  6. هدف عمومی در هر جلسه آموزشی، یادگیری مهارت های بسکتبال در محیطی شاد و فرح بخش مستقل از سطح مهارت دانش آموزان است.
  7. توصیه می شود گروه بندی دانش آموزان بر اساس ملاحظات و برنامه ریزی خاصی انجام پذیرد. به طور مثال، نفرات هر گروه در سطح مشابهی از لحاظ مهارتی قرار داشته باشند و یا دانش آموزان ماهر در گرو ههای مختلف تقسیم شوند.
  8. در مطالب ارائه شده فرض بر این است که اصول مهارت های حرکتی مانند راه رفتن، دویدن، پریدن و، پیش از این به دانش آموزان آموزش داده شده با این وجود به طور بسیار مختصر به بعضی از این مهارت ها نیز پرداخته شده است.
  9. در انجام تمرینات پیشنهادی گرم کردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ضمن اینکه معلمان می توانند حرکات کششی را نیز در برنامه تمرینی خود در نظر گیرند.
  10. در روند آموزش مطالب ارائه شده توصیه می شود با تشخیص و شناسایی نکات ضروری، در برخورد با اشتباهات، ابتدا اشتباهات اصلی مورد اصلاح قرار گیرند تا به این ترتیب، احتمالاً امکان رفع اشتباهات جزئی تر نیز فراهم گردد.
  11. تأکید مداوم بر یادگیری و انجام مهارت های با توپ با هر دو دست (دست ضعیف و دست قوی)، نگاه نکردن به توپ و بالا بودن سر و چشم ها تقریباً در تمامی جلسات تمرینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  12. در فاصله تمرینات توصیه می شود زمان مناسبی جهت نوشیدن مقدار کمی آب برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.

علائم قراردادی
برای خلاصه کردن متون مربوط به بسکتبال، از شکل ها و علائمی استفاده می شود که نمونه هایی از آنها به شرح جدول زیر ارائه می گردد:

دیدگاهتان را بنویسید