آشنا خواهید شد با...

مهارت والیبال دوره اول متوسطه​

سرویس چکشی

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ آشنایی با سرویس چکشی اصول پایه: قرار گرفتن در محل مناسب پشت خط انتهایی با اتخاذ وضعیت پایه

ادامه مطلب »

اصول اساسی دریافت سرویس

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ اصول دریافت سرویس والیبال برای شروع هر حمله در بازی والیبال، به یک سیستم دریافت مناسب و مطمئن

ادامه مطلب »

آموزش مهارت پاس ساعد

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ پاس ساعد اصول پایه: اتخاذ وضعیت پایه. توجه و تمرکز روی مسیر حرکت توپ. حرکت برای قرار گرفتن

ادامه مطلب »

آموزش مهارت پاس پنجه

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ پاس پنجه پاس پنجه یکی از رایج ترین مهارت های پایه با توپ در والیبال است و در

ادامه مطلب »

نمونه بازی های رقابتی

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ نمونه بازی های رقابتی در والیبال هدف: هماهنگی در کار گروهی و ترکیب سه مهارت سرویس ساده، دریافت

ادامه مطلب »

حملۀ مقدماتی (هوایی)

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ حمله مقدماتی در والیبال برای انجام یک بازی مفرح و نشاط آور، مهارت حمله بسیار مورد توجه و

ادامه مطلب »

سرویس ساده

تازه های آموزشی آشنا خواهید شد با… مهارت والیبال دوره اول متوسطه​ آشنایی با سرویس ساده سرویس عملی است که بازی به وسیله آن شروع می شود. یک سرویس مطمئن

ادامه مطلب »

نمونه بازی های رقابتی در والیبال

هدف: هماهنگی در کار گروهی و ترکیب سه مهارت سرویس ساده، دریافت سرویس و پاس.

انجام یک بازی ساده والیبال علاوه بر اینکه فرصت بازی با گروه های هم سنّ و سال را برای دانش آموزان فراهم می کند، اجرای مهارت های آموخته شده را در شرایط بازی نیز فراهم می کند. استفاده از گروه های کوچک، طراحی بازی با مدت کوتاه تر، قوانین تغییریافته به نفع بچه ها و امثال اینها، تمامی کمک می کنند که دانش آموزان در تمام مدت وادار به فعالیت شوند. از این رو، برگزاری انواع بازی های مینی والیبال و مشابه والیبال با فراهم آوردن فرصت برابر برای همه دانش آموزان با هر سطح از توانایی مهارتی، در فرایند آموزش مورد تأکید است. بهتر است هر یک از بازی ها را به صورت مسابقات دوره ای در کلاس انجام دهید. مواردی که برای انجام تمام بازی ها می توان در نظر گرفت عبارت اند از:

  • استفاده از توپ ابری، مینی، معمولی و ساحلی.
  • محدود کردن تعداد ضربات در یک طرف یا نداشتن محدودیت به طور کلی.
  • تغییر دادن ارتفاع تور، بعضی از تورها ممکن است از بقیه کوتاه تر باشند.
  • جابه جا کردن خط سرو برای تطابق با سطح مهارت.
  • اجازه دادن برخورد توپ با زمین.
  • اجازه دادن برای گرفتن توپ در مراحل اوّلیه به تعداد کم.
  • بازی هم زمان چهار تیم یا بیشتر در نقاط مختلف.
  • اجازه پرتاب توپ از پایین (شبه سرویس) به جای سرویس در مراحل اوّلیه.

نکات آموزشی

  • در جریان بازی، قوانین را به طور مختصر به موقع یادآوری کنید.
  • اشتباهات تکنیکی دانش آموزان را اصلاح کنید.
  • بازخورد مناسب و کوتاه ارائه کنید و بازی را متوقف نکنید.
  • دانش آموزان را در داوری بازی ها مشارکت دهید.
  • با تعویض های مکرّر، امکان بازی و استراحت برابر را برای همه دانش آموزان فراهم کنید.
  • با توجه به فضای موجود و نوع بازی، محدودهٔ زمین های بازی را به گونه ای تعیین کنید که اکثر دانش آموزان فعال شوند.
  • با ثبت نتایج بازی ها و تعیین گرو های برتر، آنان را تشویق کنید.
  • بازی را با احترام گروه ها به یکدیگر (دست دادن و احوالپرسی در ابتدا و انتهای بازی)آغاز و به پایان برسانید.
  • به دانش آموزان همواره تأکید کنید که به داور احترام بگذارند و نتیجه بازی را بپذیرند.
  • برای مشارکت بیشتر دانش آموزان، قوانین بازی را با پیشنهادات آنها تغییر دهید.

نمونه بازی های پیشنهادی

  • بازی ۲ علیه ۲:

 روش اجرا: دانش آموزان در دوگروه دو نفره مقابل هم و پشت تور یا طناب یا حتی کشیدن خط روی زمین که به عنوان تور از آن استفاده می شود، در محدوده زمین بازی مستقر می شوند. بازی با سرویس از روی تور توسط یکی از گروه ها آغاز می شود و گروه مقابل، باید توپ را بر اساس تعیین و توافق قبلی با دو یا سه تماس )پاس( برگشت دهد. و بلافاصله بعد از ارسال توپ، آماده دریافت مجدّد توپ و برگشت آن به زمین مقابل می شود. اوّلین تیمی که امتیاز ۵ را کسب کند، برنده بازی محسوب می شود و برای بازی با تیم بعدی زمین را هم عوض می کند.

  • بازی ۳ علیه ۳ ، ۴ علیه ۴، ۵ علیه ۵:

 روش اجرا: دانش آموزان را در گروه های ۳ تا ۵ نفره در پشت تور یا طنابی که به عنوان ، ۴ علیه ۴ ، بازی ۳ علیه ۳ تور از آن استفاده می شود در محدوده زمین بازی مستقر کنید. بازی با سرویس ساده یک گروه آغاز می شود. دریافت سرویس و ارسال آن به پاسور با ساعد اجرا می شود. سومین تماس برای برگشت دادن توپ از روی تور با پنجه انجام خواهد شد. مراحل اوّلیه بازی را بدون چرخش انجام دهید. اوّلین گروهی که زودتر به امتیاز ۱۵ برسد، برنده بازی است. بعد از پیشرفت دانش آموزان در مراحل بعد، بازی را به گونه ای با چرخش اجرا کنید که با کسب امتیاز، تیم امتیاز گیرنده به فاصلهٔ یک منطقه در جهت عقربه ساعت چرخش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید